Rozwój na przekór przeciwnościom
Krzysztof Gapys swoją przygodę z Intermarche zaczął w 1996 roku.
- Jestem w firmie niemal od samego początku funkcjonowania Grupy Muszkieterów w Polsce- wspomina Krzysztof Gapys.
Przecieranie szlaków
Do 2001 roku pracował w centrali zakupowej jako kupiec w Pionie Zakupów. Firma oferowała wtedy dwie możliwości rozwoju dla ambitnych pracowników. Jedną z nich była tradycyjna ścieżka kariery, która polegała na awansowaniu w strukturach spółki. Ale dla osób, które mają w sobie żyłkę przedsiębiorczości, była także, podobnie jak dzisiaj, możliwość otwarcia własnego sklepu pod szyldem Intermarche. Z tej możliwości postanowił skorzystać Krzysztof Gapys, który w 2002 r. razem z żoną otworzył swój pierwszy sklep w Śremie.
Na jednym sklepie jednak nie poprzestał. Dzisiaj razem z żoną prowadzi aż trzy markety pod szyldem Intermarche oraz cztery stacje paliw. Pracę małżonków Anny Kamińskiej-Gapys i Krzysztofa Gapys doceniło jury w konkursie Top Franczyzobiorcy. W 2022 r. zostali oni zwycięzcami tego konkursu w kategorii Multibiorca. Ich markety działają w Śremie oraz Gostyniu, a stacje paliw w Śremie, Kościanie i Gostyniu. Wszystkie lokale dają zatrudnienie 150 osobom i generują roczny przychód na poziomie 132 mln zł brutto.
Pomimo trudnych warunków na rynku, ich sklepy generują satysfakcjonujące przychody, które rosną w tempie dwucyfrowym. Wymaga to jednak sporo pracy i zaangażowania, bo konkurencja na rynku jest coraz bardziej liczna i silna.
Nie zawsze też wszystko szło gładko. W 2012 r. Krzysztof Gapys przejął od innego Muszkietera sklep w Kościanie. Grupa Muszkieterów miała konkretne plany odnośnie powstania Galerii Handlowej w pobliżu.
- W międzyczasie plany Muszkieterów się zmieniły i projekt nie został zrealizowany, a ja nie byłem gotowy, żeby rozwijać tak mały sklep. W 2019 roku zdecydowałem się na jego zamknięcie – wspomina Krzysztof Gapys.
Nie postrzega tego jednak jako porażki.
- Prowadząc biznes trzeba liczyć się z tym, że jedne lokalizacje okazują się sukcesem, a w innych jest trudniej. Kościan okazał się niepowodzeniem, ale pozostałe sklepy doskonale funkcjonują i osiągają dobre wyniki. Warunki współpracy oferowane przez Grupę Muszkieterów są korzystne, ale trzeba pamiętać, że nawet najlepsze wsparcie to nie wszystko – trzeba się jeszcze liczyć z różnego rodzaju uwarunkowaniami zewnętrznymi – tłumaczy Krzysztof Gapys.
Wspomina także, że każdy sklep wymagał dużego zaangażowania od samego początku.
- Praktycznie żaden nie był wielkim sukcesem handlowym od momentu otwarcia. O klienta trzeba było walczyć – mówi Krzysztof Gapys.
Nadążyć za zmianami
Dzisiaj jest jeszcze trudniej. Kilkanaście lat temu rynek marketów w Polsce wyglądał zupełnie inaczej. Sklep w Śremie uruchomiony w 2002 r. był drugą placówkę tego typu w całym mieście. Zaledwie kilka miesięcy wcześniej zaczął działać Lidl.
- Dzisiaj trudno sobie wyobrazić taką sytuację w jakimkolwiek miejscu w Polsce. Rynek jest już tak nasycony, a konkurencja tak duża, że trzeba się szybko rozwijać, żeby nie zostać w tyle. Kiedy ja otwierałem swoje pierwsze sklepy, rynek był rozdrobniony. Działało na nim mnóstwo małych sklepów. Dzisiaj prym wiodą silni gracze, którzy stają się jeszcze silniejsi i co chwila podnoszą poprzeczkę. Równocześnie wzrosła jednak siła nabywcza Polaków, co trochę ułatwia funkcjonowanie – przyznaje Krzysztof Gapys.
Równie dynamiczna sytuacja jest na rynku stacji paliw. Tutaj monopol ma Orlen. Polityka tego gracza wpływa na cały sektor.
Trudne warunku na rynku powodują, że Państwo Gapys nie myślą dzisiaj o otwieraniu kolejnych placówek.
- Obecnie skupiamy się na rozwoju i wzmocnieniu tych placówek, które mamy. Rynek jest coraz trudniejszy, konkurencja się profesjonalizuje i my też musimy nadążać za zmianami. Dlatego pracujemy nad lepszym zarządzaniem w sklepach i pozyskiwaniu osób, które mają odpowiednie kompetencje, aby nasze sklepy prowadzić. Bierzemy też udział w nowych inicjatywach, takich jak współpraca z Glovo. Testowo nasze sklepy weszły do tej współpracy. Nowych tematów jest więcej i na nich się dzisiaj skupiamy. Nie wykluczamy rozwoju, ale w tym momencie nie ma żadnych okazji czy szans do rozważenia. Jak się pojawią, to będziemy się nad tym zastanawiać. Póki co priorytetem są działające już placówki – tłumaczy Krzysztof Gapys.
WIZYTÓWKA SIECI INTERMACHE
Sieć sklepów spożywczych.
- liczba placówek – 197
- kwota inwestycji – min. 400 tys. zł
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Październikowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży. Znajdziesz w nim gratisowy bilet wstępu na Targi Franczyza!
Nadchodzi największe w tej części Europy wydarzenie na rynku franczyzy - Targi Franczyza w Warszawie!
22. edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi, które odbędą się od 24 do 26 października, to trzy dni pełne inspiracji, wiedzy i możliwości dla tych, którzy marzą o prowadzeniu własnego biznesu pod znanym szyldem.
Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
Sieć stawia na nowe technologie i przyciąganie do siebie właścicieli niezależnych sklepów. Jak jeszcze chce się rozwijać?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Pasywny biznes, który przynosi co miesiąc dochody bez żadnego wysiłku, to marzenie każdego z nas. Czy to w ogóle możliwe?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Co drugi przedsiębiorca decydujący się na franczyzę Fit Cake wybiera tę markę jako swój pierwszy krok w biznesie. Dlaczego?
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów