McDonald's stawia na franczyzobiorców
Jaki był mijający rok dla branży gastronomicznej?
Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia i idące za nią zamknięcia restauracji, inflacja oraz rosnące koszty prowadzenia działalności to tylko niektóre z trudności, z jakimi przyszło się mierzyć sektorowi gastronomicznemu. Mimo że 2023 rok pozornie wydawał się bardziej spokojny, to echo sytuacji z ubiegłych lat wciąż odbija się na tym biznesie. Jednak razem z naszymi pracownikami oraz partnerami – franczyzobiorcami i dostawcami – udowodniliśmy, że współpraca i konsekwentna realizacja strategii pozwalają skutecznie pokonać bariery i stale się rozwijać.
Jak więc oceniacie 2023 rok z perspektywy McDonald's Polska?
Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat. Obecnie prowadzimy w Polsce ponad 540 restauracji. 91 proc restauracji jest zarządzanych przez w sumie ponad 90 franczyzobiorców, którzy w sumie zatrudniają ponad 31 tys pracownikow. Średnio otwieramy około 30 restauracji rocznie, w tym roku będzie to 31 nowych lokali. W kolejnych latach planujemy jeszcze bardziej dynamiczną ekspansję. Nasza strategia na lata 2024-2026 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Docelowo chcemy, aby nasza struktura była w 95 proc. oparta na restauracjach licencyjnych, prowadzonych zarówno przez nowych członków systemu, jak i przedsiębiorców, którzy są z nami od lat. W McDonald’s nie ma ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. Obecnie w Polsce średnia liczba restauracji zarządzanych przez jednego franczyzobiorcę wynosi ponad pięć. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, oceniamy, że jest to rozwiązanie optymalne, umożliwiające przedsiębiorcy osobiste zaangażowanie w prowadzenie lokalu, znajomość potrzeb gości danej restauracji, jak i społeczności, w których funkcjonuje.
Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's?
Idealny kandydat na franczyzobiorcę McDonald’s to nowoczesny przedsiębiorca, który rozumie znaczenie doświadczenia, zadowolenia i lojalności zarówno gości, jak i pracowników oraz ma świadomość wpływu tych elementów na biznes. Myśli o rozwoju – zarówno osobistym, jak i członków zespołu, posiada kompetencje liderskie, chce i potrafi inwestować w pracowników. Powinien posiadać także kompetencje wykonawcze i strategiczne, umożliwiające rozwój własnej firmy. Ważna jest pasja do pracy w branży gastronomicznej, a także umiejętność działania w grupie. Dla McDonald’s istotne jest też posiadanie „lokalnej perspektywy”, czyli chęci zaangażowania potencjalnego franczyzobiorcy w życie społeczności lokalnych.
Jak wygląda proces rekrutacji i przygotowania franczyzobiorcy do objęcia restauracji?
Przed dołączeniem do grona franczyzobiorców kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne w restauracjach McDonald’s, które trwa 9-12 miesięcy. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji. Przyszły licencjobiorca wciela się więc w szeregowego pracownika, menedżera zarządzającego zmianą oraz pozyskuje wiedzę z zakresu zarządzania restauracją. Kandydat uzupełnia wiedzę na warsztatach i kursach teoretycznych. Poszczególne etapy szkolenia w restauracji kończą się testem weryfikującym znajomość procedur i standardów.
Ile pieniędzy trzeba mieć na inwestycję?
Umowa franczyzy McDonald’s podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln zł, z czego minimum 25 proc. wartości wyposażenia restauracji pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów.
Jakiego wsparcia McDonald's udziela franczyzobiorcom – na każdym etapie współpracy?
Przepisem na sukces franczyzy McDonald’s, niezależne od warunków rynkowych, jest połączenie know-how i wsparcia dużej marki, jaką jest McDonald’s, ze sprawdzoną siecią dostawców i zaangażowaniem oraz wysokimi kompetencjami franczyzobiorców. Oferujemy franczyzobiorcom wsparcie ekspertów Centrum Serwisowego, stałe konsultacje, szkolenia, udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych oraz pomoc w obszarze public relations. Co ważne, szkolenia organizowane przez McDonald’s wspierają nie tylko samego franczyzobiorcę, ale również jego kadrę kierowniczą. Materiały szkoleniowe dla pracowników są stale aktualizowane. McDonald’s dba o doskonalenie kompetencji na wszystkich szczeblach, a w ostatnich latach realizowany jest program przeznaczony wyłącznie franczyzobiorcom, podnoszący ich umiejętności liderskie, stymulujący myślenie biznesowe.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA MCDONALD'S
Międzynarodowa sieć gastronomiczna.
- ponad 540 lokali w Polsce
- opłata wstępna 45 tys. dolarów
- kwota inwestycji 5 mln zł (min. 25 proc. wartości wyposażenia restauracji musi pochodzić ze środków własnych)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...