McDonald's stawia na franczyzobiorców
Jaki był mijający rok dla branży gastronomicznej?
Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia i idące za nią zamknięcia restauracji, inflacja oraz rosnące koszty prowadzenia działalności to tylko niektóre z trudności, z jakimi przyszło się mierzyć sektorowi gastronomicznemu. Mimo że 2023 rok pozornie wydawał się bardziej spokojny, to echo sytuacji z ubiegłych lat wciąż odbija się na tym biznesie. Jednak razem z naszymi pracownikami oraz partnerami – franczyzobiorcami i dostawcami – udowodniliśmy, że współpraca i konsekwentna realizacja strategii pozwalają skutecznie pokonać bariery i stale się rozwijać.
Jak więc oceniacie 2023 rok z perspektywy McDonald's Polska?
Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat. Obecnie prowadzimy w Polsce ponad 540 restauracji. 91 proc restauracji jest zarządzanych przez w sumie ponad 90 franczyzobiorców, którzy w sumie zatrudniają ponad 31 tys pracownikow. Średnio otwieramy około 30 restauracji rocznie, w tym roku będzie to 31 nowych lokali. W kolejnych latach planujemy jeszcze bardziej dynamiczną ekspansję. Nasza strategia na lata 2024-2026 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Docelowo chcemy, aby nasza struktura była w 95 proc. oparta na restauracjach licencyjnych, prowadzonych zarówno przez nowych członków systemu, jak i przedsiębiorców, którzy są z nami od lat. W McDonald’s nie ma ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. Obecnie w Polsce średnia liczba restauracji zarządzanych przez jednego franczyzobiorcę wynosi ponad pięć. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, oceniamy, że jest to rozwiązanie optymalne, umożliwiające przedsiębiorcy osobiste zaangażowanie w prowadzenie lokalu, znajomość potrzeb gości danej restauracji, jak i społeczności, w których funkcjonuje.
Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's?
Idealny kandydat na franczyzobiorcę McDonald’s to nowoczesny przedsiębiorca, który rozumie znaczenie doświadczenia, zadowolenia i lojalności zarówno gości, jak i pracowników oraz ma świadomość wpływu tych elementów na biznes. Myśli o rozwoju – zarówno osobistym, jak i członków zespołu, posiada kompetencje liderskie, chce i potrafi inwestować w pracowników. Powinien posiadać także kompetencje wykonawcze i strategiczne, umożliwiające rozwój własnej firmy. Ważna jest pasja do pracy w branży gastronomicznej, a także umiejętność działania w grupie. Dla McDonald’s istotne jest też posiadanie „lokalnej perspektywy”, czyli chęci zaangażowania potencjalnego franczyzobiorcy w życie społeczności lokalnych.
Jak wygląda proces rekrutacji i przygotowania franczyzobiorcy do objęcia restauracji?
Przed dołączeniem do grona franczyzobiorców kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne w restauracjach McDonald’s, które trwa 9-12 miesięcy. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji. Przyszły licencjobiorca wciela się więc w szeregowego pracownika, menedżera zarządzającego zmianą oraz pozyskuje wiedzę z zakresu zarządzania restauracją. Kandydat uzupełnia wiedzę na warsztatach i kursach teoretycznych. Poszczególne etapy szkolenia w restauracji kończą się testem weryfikującym znajomość procedur i standardów.
Ile pieniędzy trzeba mieć na inwestycję?
Umowa franczyzy McDonald’s podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln zł, z czego minimum 25 proc. wartości wyposażenia restauracji pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów.
Jakiego wsparcia McDonald's udziela franczyzobiorcom – na każdym etapie współpracy?
Przepisem na sukces franczyzy McDonald’s, niezależne od warunków rynkowych, jest połączenie know-how i wsparcia dużej marki, jaką jest McDonald’s, ze sprawdzoną siecią dostawców i zaangażowaniem oraz wysokimi kompetencjami franczyzobiorców. Oferujemy franczyzobiorcom wsparcie ekspertów Centrum Serwisowego, stałe konsultacje, szkolenia, udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych oraz pomoc w obszarze public relations. Co ważne, szkolenia organizowane przez McDonald’s wspierają nie tylko samego franczyzobiorcę, ale również jego kadrę kierowniczą. Materiały szkoleniowe dla pracowników są stale aktualizowane. McDonald’s dba o doskonalenie kompetencji na wszystkich szczeblach, a w ostatnich latach realizowany jest program przeznaczony wyłącznie franczyzobiorcom, podnoszący ich umiejętności liderskie, stymulujący myślenie biznesowe.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA MCDONALD'S
Międzynarodowa sieć gastronomiczna.
- ponad 540 lokali w Polsce
- opłata wstępna 45 tys. dolarów
- kwota inwestycji 5 mln zł (min. 25 proc. wartości wyposażenia restauracji musi pochodzić ze środków własnych)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali