Franczyza sklepów spożywczych

Duża konkurencja powoduje, że niezrzeszonym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku spożywczym. Ze znaną marką działa się łatwiej. Podczas Targów Franczyza najwięksi rynkowi gracze przedstawią swoje licencje na biznes.
Sklep z Żabką
Żabka ma ponad 10 tys. franczyzobiorców i już blisko 12 tys. sklepów. Wśród przedsiębiorców, decydujących się na współpracę z marką jest coraz więcej cudzoziemców. W strukturach sieci działa obecnie około 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy. Pozostała część pochodzi m.in. osoby z Białorusi, Bułgarii, Egiptu, Indii, Azerbejdżanu czy Kazachstanu.
Współpraca z Żabką nie wymaga dużego wkładu finansowego – początkowe koszty to około 5 tys. zł. Pokrywają m.in. rejestrację kasy fiskalnej i uzyskanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Resztę – lokal, zatowarowanie, wyposażenie – zapewnia sieć.
Zanim franczyzobiorca otworzy sklep, musi przejść obowiązkowe, bezpłatne szkolenie, zakończone egzaminem. Obejmuje ono część teoretyczną (sprzedaż, HR, finanse) oraz praktyczną. Jako pełnoprawni przedsiębiorcy działają na własny zysk, samodzielnie zatrudniają pracowników, regulują zobowiązania podatkowe i ubezpieczeniowe, a także prowadzą niezależną księgowość. Franczyzobiorcy Żabki otrzymują szerokie wsparcie od sieci ułatwiające im prowadzenie biznesu, w tym m.in. w pełni wyposażony i zatowarowany sklep (m.in.: meble, sprzęt AGD, systemy informatyczne, towar), szereg nieodpłatnych szkoleń, narzędzia technologiczne, wsparcie IT czy serwisowe. Objęci są również ubezpieczeniem „Polisa na biznes”, które chroni ich od różnych nieprzewidzianych sytuacji mogących pojawić się podczas prowadzenia własnego biznesu i zapewnia stabilność finansową w momencie zakończenia współpracy. Korzystają też z narzędzi (m.in. aplikacja Cyberstore i OptiPlan z Asystentem Żabka) pozwalających im na kontrolę przepływów finansowych, prowadzenia sprzedaży i gospodarki magazynowej, a nawet pozwalające na estymację przyszłych zobowiązań podatkowych.
Auchan do wyboru
Auchan to międzynarodowa marka, działająca w kilkunastu krajach. W Polsce ma ok. 220 sklepów, część z nich prowadzą franczyzobiorcy. Placówki otwiera w różnych formatach – jako hipermarkety, supermarkety i sklepy osiedlowe. Największe są oczywiście hipermarkety, o powierzchni powyżej 2,5 tys. mkw. Supermarket to nieco mniejszy format – od 500 do 2,5 tys. mkw. W sklepach osiedlowych natomiast hala sprzedaży ma powierzchnię od 200 do 500 mkw. Koszty inwestycji oczywiście zależą od wybranego formatu oraz lokalnych uwarunkowań. Jeśli franczyzobiorca nie posiada lokalu na sklep, centrala Auchan pomaga w jego znalezieniu, a także w stworzeniu jego wizualizacji. Franczyzobiorca korzysta z know-how, znajomości rynku oraz oferty produktowej Auchan. Ma również zapewniony udział w programie szkoleń. Umowa franczyzowa jest zawierana na 10 lat z możliwością jej przedłużenia. Od kandydatów na franczyzobiorców Auchan oczekuje doświadczenia w handlu, zaangażowania w rozwój biznesu, innowacyjnego podejścia do handlu, otwartości na potrzeby klienta.
Carrefour gwarantuje przychód
Carrefour jest obecny na polskim rynku od 1997 roku i dziś ma w Polsce sieć liczącą ponad 750 sklepów. Działają w różnych formatach – jako sklepy convenience (wielkomiejskie, osiedlowe, z ladą tradycyjną lub bez, trafikowe, na stacjach paliw), supermarkety (osiedlowe, klasyczne oraz premium) oraz hipermarkety. W zależności od potrzeb lokalnych i profilu klienta placówki mogą działać z logo Carrefour Express, Globi, Carrefour Market lub Carrefour.
Carrefour mocno stawia na franczyzę – aż 9 na 10 nowych placówek powstaje we współpracy z franczyzobiorcami.
W tym roku Carrefour zaproponował franczyzobiorcom, oprócz klasycznego modelu franczyzowego, nową ofertę współpracy. W ramach tego modelu centrala przygotowuje dla partnera sklep od A do Z – wybiera i sprawdza lokalizację, finansuje remont, dostarcza wyposażenie i zatowarowanie, instaluje systemy IT i kasy samoobsługowe, a także organizuje całe zaplecze logistyczne. Dodatkowo franczyzobiorca otrzymuje gwarantowany przychód w wysokości 28 tys. zł miesięcznie i dodatkowy bonus na start w wysokości 10 tys. zł.
Jeżeli chodzi o lokalizację takich sklepów, to sieć preferuje przede wszystkim duże miasta, powyżej 100–150 tysięcy mieszkańców, gdzie jest największy potencjał sprzedażowy. Choć nie zamyka się też na mniejsze miejscowości — każda lokalizacja jest analizowana indywidualnie.
Plany Intermarché
Intermarché ma w Polsce 186 supermarketów, wszystkie franczyzowe. Na kolejne lata marka ma ambitny plan — rocznie chce otwierać 15 nowych sklepów. U kandydatów na franczyzobiorców Intermarché ceni przedsiębiorczość, otwartość na nową wiedzę, zdolność do podejmowania ryzyka i motywację do działania. Muszą też aktywnie angażować się w prowadzenie biznesu i jego rozwój.
Kapitał wymagany na start to minimum 400 tys. zł (które nie mogą pochodzić z kredytu), ale jednocześnie nie mniej, niż 20 proc. całości inwestycji, którą jest wyposażenie sklepu i prace wykończeniowe.
Nowy franczyzobiorca może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę. Jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej przedsiębiorca przechodzi kompleksowe szkolenie, przygotowujące do prowadzenia biznesu, poznając know how marki i ucząc się zarządzania supermarketem spożywczym. Centrala gwarantuje też szkolenia dla pracowników, prace konceptowe nad marketem i pomoc specjalistów w przygotowaniu otwarcia lub przejęcia istniejącego punktu sprzedaży. Już po otwarciu sklepu franczyzobiorca otrzymuje pomoc regionalnego doradcy handlowego oraz innych przedsiębiorców, a także cały pakiet serwisów począwszy od logistyki, aż po marketing. Do tego oczywiście dostęp do bazy produktów z magazynów centralnych.
Jeśli chodzi o opłaty związane z franczyzą, to można wyróżnić opłatę za korzystanie z marki Intermarché w wysokości 0,525 proc. od obrotu brutto oraz składkę na realizację audytów i doradztwo w obszarze jakości oraz szkolenia pracowników w wysokości 0,115 proc. od obrotu brutto.
Woda i napoje prosto do domu
Pierrot to producent butelkowanej wody źródlanej i napojów. Produktów tej marki nie można kupić w sklepach i sieciach handlowych, są dostarczane bezpośrednio do klientów. Ich dystrybucją zajmują się właśnie franczyzobiorcy, którzy także pozyskują klientów. Model sprzedażowy ukierunkowany jest na odbiorców detalicznych. Klient płaci wyłącznie za napoje, dostawa jest zawsze bezpłatna.
Każdy franczyzobiorca otrzymuje wyłączność na określony teren. Na starcie współpracy potrzebują 50 tys. zł – na zakup tysiąca opakowań, czyli skrzynek i butelek na napoje. W tej kwocie mieści się też franczyzowy pakiet startowy, obejmujący m.in. szkolenia i materiały reklamowe. Poza opakowaniami, na start potrzebny jest też samochód dostawczy o ładowności do 1,5 t i magazyn przystosowany do przechowywania napojów. Uruchomienie każdej kolejnej trasy dystrybucyjnej każdorazowo wiąże się z koniecznością zakupu kolejnego samochodu oraz następnego tysiąca skrzynek.
Do zakupionych na starcie opakowań franczyzobiorca otrzymuje od franczyzodawcy towar – łącznie 24 tys. butelek wody i napojów. Do tego system zarządzania opakowaniami i bazą klientów, pomoc w rekrutacji pracowników, opiekę koordynatora. Licencjobiorca przechodzi też szkolenia, m.in. z pozyskiwania klientów.
Pierrot nie pobiera żadnych bieżących opłat z tytułu przynależności do sieci franczyzowej.
Autonomiczny sklep Piko24
Autonomiczny sklep Piko24 to kompaktowy pawilon dostępny przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Wewnątrz pracuje polska technologia Shelfio: hybryda czujników wizyjnych (kamery) i wagowych, wspierana AI. Całość jest zdalnie nadzorowana przez centrum operacyjne Piko24 i wcześniej przetestowana na sieci własnej. Dla klienta to „wejdź–weź–wyjdź”: aplikacją otwiera drzwi, zdejmuje produkty z półek, a system automatycznie rozpoznaje artykuły i nalicza należność. Podgląd paragonu widać na ekranie w sklepie w czasie rzeczywistym oraz w aplikacji.
Według franczyzodawcy takie punkty sprzedaży najlepiej sprawdzą się np. na osiedlach mieszkaniowych, w mniejszych miejscowościach bez całodobowego handlu, w okolicach biurowców i zakładów pracy. W asortymencie sklepów są produkty z 12–14 kluczowych kategoriach o najwyższej rotacji.
Partner może zaproponować własną lokalizację albo skorzystać z bazy miejsc Piko24. Po stronie centrali jest dzierżawa terenu, wszelkie formalności, przyłącze, transport, montaż i uruchomienie punktu. Partner dostaje obiekt „pod klucz”, gotowy do sprzedaży. Koszt takiej inwestycji to 500 tys. zł netto.
Za zatowarowanie, czystość i serwis techniczny punktu odpowiada centrala Piko24, dzięki czemu partner nie musi zajmować się codziennymi operacjami, ani nawet bywać w sklepie.
Koszty dzierżawy terenu, utrzymania punktu i logistyki spożywczej są po stronie Piko24. W tej chwili nie ma żadnych stałych opłat, związanych z franczyzą. Co więcej – centrala zapewnia gwarantowane miesięczne kwoty zwrotu: 4 tys. zł jeśli lokalizacja sklepu pochodzi od Piko24 lub 5 tys. zł jeśli to partner zaproponował miejsce.
Ale uwaga – powyższe warunki współpracy są aktualne dla pierwszych 50 partnerów, którzy zdecydują się na otwarcie autonomicznego sklepu Piko24.
WIZYTÓWKA TARGÓW FRANCZYZA
Najważniejsze wydarzenie na rynku franczyzy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku organizowane są po raz 23. To okazja do spotkania z franczyzodawcami z przeróżnych branż, z markami międzynarodowymi oraz rodzimymi. Organizatorzy zapewniają też bogaty program wykładów i seminariów. Bilety na wydarzenie można kupić pod adresem https://bilet.franczyza.pl/ – w przedsprzedaży o 50 proc. taniej. W cenie biletu znajduje się także roczna subskrypcja magazynu “Własny Biznes FRANCHISING”.
- termin: 23-24 października
- miejsce: Pałac Kultury i Nauki w Warszawie
- liczba wystawców: ok. 100
Przeczytaj inne artykuły o Targach Franczyza:
- Targi Franczyza: Sprawdzone biznesy w zasięgu ręki
- Targi Franczyza w Warszawie: Najlepsze franczyzy 2025 roku
- Znamy plan najważniejszych targów franczyzowych w Polsce!
- Franczyza w gastronomii
- Franczyza w świecie finansów
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Piko24 to w pełni zautomatyzowane sklepy, nie wymagające zatrudniania pracowników. Marka chce rozwijać swoją sieć poprzez franczyzę.
Franczyzobiorca Intermarché może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, pełne zatowarowanie i wsparcie, dzięki któremu możesz zarabiać od pierwszego dnia.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów