Big kłopot z dżinsami

Wtorek
22.06.2004
Sukces w Polsce to za mało. Dżins jest nieśmiertelny - regularnie powtarzają magazyny o modzie. Nie oznacza to jednak, że jego producenci i sprzedawcy odnoszą same sukcesy. Wręcz przeciwnie - jak pokazuje historia firmy Big Star.
 

Szwajcarska firma Big Star, która jest jednym z największych producentów odzieży dżinsowej w Europie, znalazła się na krawędzi bankructwa. Obchodząca w tym roku swoje 30-lecie spółka ostatni raz przyniosła zyski w 2001r. Wówczas zarobiła 5,3 mln franków szwajcarskich (ok. 16,1 mln zł). Rok później przyniosła już 2,6 mln franków strat, a w ubiegłym roku deficyt siegnął niemal 20 mln franków szwajcarskich. Ubiegłoroczne wyniki spółki pokazują, że Big Star stracił oddech - jego przychody spadły o ponad 28 proc. i wyniosły 89,9 mln franków. Dyrektor finansowy tej firmy Martin Tschumi tłumaczy kłopoty przede wszystkim załamaniem się koniunktury na dwóch podstawowych rynkach Big Stara - we Francji i w Niemczech. Według niego firmie uda się przetrwać, jeśli będzie potrafiła szybko porozumieć się z wierzycielami w sprawie moratorium na spłatę długów. Tego jednak nie wystarczy - firma musi jeszcze zdobyć 20 mln franków na finansowanie bieżącej produkcji.

Big jak McDonald´s

Dżinsy z gwiazdą w logo pojawiły się w Polsce w 1989r. - na samym początku przemian. Najpierw pochodziły wyłącznie z importu. Dziś Big Star ma 284 sklepy (w tym 15 własnych), co czyni z niego największą sieć sklepów dżinsowych w kraju. Dla porównania - amerykański McDonald´s ma w Polsce 206 restauracji. Istniejący od 1994r. kaliski Big Star Ltd. jest wyłącznym przedstawicielem szwajcarskiego Big Star Holdingu na takie kraje jak: Czechy, Słowacja, Białoruś oraz Litwa. Przedstawiciele polskiej firmy podkreślają, że borykający się z problemami finansowymi Szwajcarzy są pasywnym udziałowcem, który nie uczestniczy w bieżącym zarządzaniu firmą, ale partycypuje w zyskach i pobiera opłaty licencyjne za używanie marki. Ta ostatnia jest jednym z najcenniejszych aktywów szwajcarskiej firmy i Polacy są pewni, że w najgorszym przypadku po prostu zmieni właściciela. - W Polsce nie opłaca się nic zmieniać, bo spółka jest rentowna, marka ma silną pozycję na rynku i znakomitą dystrybucję - mówi Jakub Kwiatkowski, rzecznik polskiego Big Stara.

Po prostu szczęśliwy

Big Star jest marką masową i jedną z najtańszych (najtańsze spodnie kosztują 165 zł, a najdroższe - 199 zł). To sprzyja jej popoularności przede wszystkim wśród młodzieży w wieku 15-19 lat oraz 20-24 lata. O popularności Big Stara może świadczyć to, że dorobił się co najmniej kilku naśladowców - Big Stone, Little Big czy Red Star.

Według Jakuba Kwiatkowskiego, rzecznika firmy, do Big Stara należy około 30 proc. rynku dżinsów w Polsce. Jednak nie ma ogólnie dostępnych badań na temat wielkości tego rynku, a zarówno Big Star, jak i jego konkurenci - Levi´s czy Americanos - nie chciały podać "Gazecie Wyborczej" swoich szacunków.

Więcej: "Gazeta Wyborcza", 21 czerwca 2004r.
Gazeta Wyborcza

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023