Trudny winiarski biznes
Mimo że kwota inwestycji w sklep Wina 2000 nie jest wysoka, bo wynosi około 50 tys. złotych, to franczyzodawca ma duże problemy ze znalezieniem odpowiednich partnerów. Niewielka suma inwestycji przyciąga osoby, które po prostu chcą zainwestować i traktują tę inwestycję tak samo jakby kupowali obligacje. Z doświadczeń firmy wynika, że w przypadku sklepów z winami pieniądze nie są najważniejsze. Równie ważna jest znajomość branży i wiedza o winach. Brak zaangażowania biorców nie jest jedyną przeszkodą. Duże problemy stwarza też konieczność otrzymania zezwolenia na sprzedaż alkoholu w sklepie.
Prawo nie pomaga
Zgodnie z wymogami formalnymi, aby otworzyć sklep winiarski, trzeba uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Nie jest to proste. Zezwolenia są limitowane. Rada Gminy lub Miasta określa liczbę lokali mogących sprzedawać alkohol na danym terenie. Zezwolenia są przyznawane na określony czas. W sytuacji, gdy limit koncesji jest wyczerpany, kolejne będą przydzielane dopiero po wygaśnięciu wcześniejszych pozwoleń. Zdaniem Krzysztofa Majera, prezesa Win 2000, w zależności od wielkości gminy na przyznanie koncesji można czekać nawet rok. Niestety o zezwolenie można się starać dopiero, gdy Sanepid wyda decyzję potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
– Kilka lat temu można było wystąpić o przyznanie koncesji, gdy nie posiadało się jeszcze odebranego lokalu. Teraz inwestowanie pieniędzy w sklep bez gwarancji otrzymania zezwolenia jest ryzykiem, którego zgłaszające się osoby nie chcą ponieść – tłumaczy Krzysztof Majer.Wino to nie wszystko
Aby uatrakcyjnić ofertę sieci, i zredukować ryzyko związane z nieotrzymaniem zezwolenia na sprzedaż wina, właściciele sieci Wina 2000 planują rozszerzyć asortyment o importowane artykuły spożywcze. Mają to być artykuły delikatesowe, wyłącznie marek niedostępnych na polskim rynku. Będą to m.in. herbaty, oliwy z Australii, Włoch czy Hiszpanii, osty balsamiczne, a nawet chleb z mąki z winogron. Według przewidywań Majera z nową ofertą asortymentową sieć ruszy już po wakacjach.
Ze względu na problemy ze znalezieniem franczyzobiorców, właściciele firmy zdecydowali, wbrew wcześniejszym planom, rozwijać sieć własnych sklepów. Do końca roku planują otworzyć kolejnych 10 sklepów. Zgodnie z założeniami firmy do 2010 roku liczba sklepów w całej Polsce ma wynieść 100.
Komentarz
Jeżeli nie sprawdziła się dotychczasowa koncepcja pozyskiwania partnerów, założyciele sieci mogliby przemyśleć zmiany zasad współpracy. Inna polska sieć handlująca alkoholem, Belvedere 3, zrzesza pod jednym szyldem działające już sklepy monopolowe. Przy stosowaniu podobnego modelu odchodzą problemy z otrzymaniem koncesji i brakiem zdecydowania potencjalnych franczyzobiorców, o którym opowiada Krzysztof Majer.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów