Wiara w Piotra i Pawła

Cezary Bujnowski rozpoczął współpracę z firmą „Piotr i Paweł” jako jeden z pierwszych franczyzobiorców. – Byłem w trakcie rekrutacji do innej sieci franczyzowej, gdy w 2000 roku odbywało się kolejne otwarcie sklepu Piotr i Paweł w jednym z centrów handlowych w Poznaniu. Widząc ten sklep, poczułem, że to jest to, co chcę robić – wspomina Cezary Bujnowski, franczyzobiorca zarządzający dziś trzema sklepami Piotr i Paweł w Toruniu. – Wsiadłem w samochód i pojechałem do siedziby firmy. Powiedziałem, że chciałbym porozmawiać z właścicielem. Przeprowadziliśmy konkretne rozmowy. Właściciele sieci, Piotr i Paweł Woś, byli zaskoczeni propozycją z mojej strony, bo jak się okazało, otworzyli już jedną placówkę franczyzową w Pile, ale był to projekt próbny, więc nie mówiło się o nim – opowiada przedsiębiorca.
Cezary Bujnowski otrzymał w 2002 roku propozycję dwóch lokalizacji: w Toruniu – do otwarcia za dwa miesiące, i w Bydgoszczy do otwarcia za pół roku. Wybrał pierwszą możliwość. Jego domeną są szybkie i konkretne decyzje, których podejmowania nauczył się, pracując jako główny księgowy w wojsku oraz prowadząc biuro rachunkowe. – Obejrzałem obie lokalizacje, zrobiłem notatki, zbadałem okoliczny rynek. Skonsultowałem się z żoną i szybko podjęliśmy decyzję: Toruń – tłumaczy Cezary Bujnowski.
Przygotowania potoczyły się szybko. Szkolenia teoretyczne Cezary Bujnowski przeszedł w sieci, z której zrezygnował, więc pozostała mu część praktyczna. W ciągu miesiąca pracował jako kasjer, sprzedawca, kierownik zmiany. Przed pracą jeździł na budowę sklepu, żeby obserwować postępy. Do wynajętego pokoju u kolegi pod Toruniem wracał późnym wieczorem, a o 6. rano był znów na nogach.
Miejsce, w którym stoi pierwszy sklep, to osiedle zamieszkane przez młode rodziny. Ulica Legionów, przy której stoi market, to trasa dojazdowa do skupiska domków jednorodzinnych. Wcześniej w tym miejscu działała Rema 1000, która mieszkańcom okolicznych domów źle się kojarzyła, więc nowa firma musiała na wizerunek zapracować.
Otwarcie nastąpiło w środę 3 grudnia 2002 roku. Impreza z tej okazji odbyła się w weekend, co zbiegło się ze świętowaniem rocznicy powstania Radia Maryja, które swoją siedzibę ma niedaleko. Ludzie skojarzyli te dwa wydarzenia oraz nazwę „Piotr i Paweł” przywołującą na myśl dwóch apostołów. Pomyśleli, że ojciec Tadeusz Rydzyk otwiera sklep.
– W 2002 roku toruńscy klienci nie znali marki Piotr i Paweł, więc podchodzili do sklepu sceptycznie. Szybko jednak przekonali się do produktów i atmosfery, przekazywali to swoim znajomym, a ci zjeżdżali się z całego Torunia – przyznaje z dumą Cezary Bujnowski.
Czwarty do kompletu– Otwarcie każdego sklepu wiąże się z emocjami. To ciężka praca, ale równocześnie przyjemne wspomnienie – mówi Cezary Bujnowski.
Dlatego nie poprzestał na jednym sklepie. Po dwóch latach, w 2004 roku, zaczął myśleć o kolejnym. Do realizacji pomysłu doszło w roku 2006. Drugi sklep znajduje się w dzielnicy Rubinkowo, tzw. sypialni Torunia, blisko drogi wyjazdowej na Warszawę. Stąd do pierwszego sklepu przy Legionów jest 7 km. Otoczenie drugiej placówki ma jednak inny charakter: klienci to przede wszystkim emeryci, reprezentanci podstawowych zawodów, a więc grupy oczekujące niższych cen. W okolicy nie brakuje też konkurencji: lokalne bazarki, supermarkety, hipermarket, dyskonty. Zaletą za to jest duży parking.
Trzeci sklep Bujnowski otworzył po kolejnych dwóch latach – i tym razem nie zastanawiał się długo. Urządzony został zgodnie z nowymi założeniami projektowymi firmy, stanął przy Szosie Bydgoskiej. – Miesiąc przed jego otwarciem nastał kryzys bankowy i w kraju odczuwało się już spowolnienie gospodarcze. Choć wszystkie umowy były podpisane, nie wiedziałem, czy bank udzieli mi kredytu. Wszystko ostatecznie udało się, ale było to obarczone dużym ryzykiem – przyznaje Bujnowski.
Żółto-granatowa codzienność
Cezary Bujnowski przynajmniej raz w tygodniu jest w każdym ze sklepów. Odbywa spotkania handlowe z dyrektorem handlowym, kierownikiem zaopatrzenia oraz szefami rejonów, czyli poszczególnych części marketu. – Przeprowadzamy analizę handlową tygodnia, omawiamy eventy, wydanie gazetki promocyjnej i planujemy kolejne zadania. Spotkanie trwa 1-1,5 h – ma być krótko i na temat, to zasady, które wyniosłem z wojska – stwierdza Cezary Bujnowski.
– Ponadto na bieżąco, na sali sprzedaży marketu przekazuję swoje uwagi i zalecenia kierownikom zmiany w poszczególnych sklepach, w czym pomaga mi również dyrektor zarządzający. Spotkania z centralą Piotra i Pawła odbywają się minimum dwa razy w miesiącu w Poznaniu. Na spotkaniach franczyzobiorców przeprowadzamy burzę mózgów, analizujemy rozwój naszej sieci itp. Natomiast o strategii handlowej wspólnie z zarządem franczyzodawcy decydujemy na zgromadzeniu franczyzobiorców – mówi Bujnowski.
Gdy rozmawia się z Cezarym Bujnowskim, widać, że lubi to, co robi. Ma twardą i zdecydowaną rękę szefa, który wie, kiedy chwalić, ale też kiedy zwrócić uwagę na niedociągnięcia. – Jeżeli mam do pracownika zastrzeżenia, mówię mu to w rozmowie w cztery oczy, żeby nie podważać jego autorytetu przy innych, ale gdy mam pochwalić – chwalę przy wszystkich. W pracy musi być hierarchia – tłumaczy.
Wiedzę ekonomiczną Bujnowski uzupełnił studiami z rachunkowości przedsiębiorstw oraz zarządzania i marketingu, dzięki czemu nie ma problemu z organizowaniem akcji promocyjnych w swoim regionie. Sponsoring sportu, sztuki i oświaty, utalentowanej młodzieży – to tylko nieliczne projekty.
Mijają dwa lata od otwarcia trzeciego sklepu, a ten czas to dla Cezarego Bujnowskiego moment podejmowania decyzji.
Co dalej?
– Myślę o otwarciu czwartego sklepu. Jeżeli miałby to być Toruń, musiałbym dostać propozycję bardzo dobrej lokalizacji po drugiej stronie Wisły. Poza Toruniem – może Włocławek. Miasta na Kujawach nie są od siebie bardzo oddalone, więc mam możliwość wyboru.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
W tym roku do sieci Beza Krówka dołączyło kilkanaście nowych punktów franczyzowych. W sumie jest ich już ponad setka.
Sieć oferuje już cztery modele współpracy. Najnowszy z nich stawia na mniejsze lokale, niższe koszty inwestycji oraz minimalistyczny wystrój.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Żabka nie zwalnia i już ma 10 tys. franczyzobiorców. Okrągłą liczbę zamyka franczyzobiorczyni z Gliwic.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów