Prawo blokuje rozwój sieci
Jak podaje „Puls Biznesu”, wprowadzony przepis zakazujący udzielania sublicencji uderza w sieci franchisingowe, których rozwój uzależniony jest właśnie od sublicencji, czyli odsprzedawania prawa do posługiwania się znakiem towarowym oraz know-how firmy matki. Zdaniem prawników, zakaz ten ogranicza wolność gospodarczą.
W sierpniu 2001 r. weszła w życie ustawa Prawo własności przemysłowej. Jej zadaniem jest m.in. ochrona znaków towarowych. Okazuje się jednak, że nowe przepisy mogą wyrządzić przedsiębiorcom więcej szkód niż przynieść pożytku. Art. 163 tej ustawy zakazuje bowiem udzielania sublicencji na używanie znaku towarowego. Zakaz ten jest niekorzystny dla firm działających na zasadzie franczyzy , których struktura budowana jest na licencji i sublicencji. Sieciami franchisingowymi są np. McDonald’s, Collagena, Drogerie Natura, Laboratorium Dr Irena Eris,
Dotąd rozwój sieci w Polsce opierała się na regulacjach umowy licencyjnej. Zakaz sublicencji zamyka im jednak tę drogę.
- Międzynarodowe sieci często udzielają licencji master franchise, umożliwiającej budowę sieci w danym regionie. Praktykowane jest to na całym świecie. Wprowadzenie w Polsce zakazu udzielania sublicencji wyróżnia niechlubnie nasz system prawny - mówi Grzegorz Chmielarski, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców, dyrektor ds. rozwoju sieci McDonald’s Polska.
W najtrudniejszej sytuacji znajdą się firmy, dla których udzielanie sublicencji jest podstawą działalności.
- W ciągu kilku lat utworzyłam sieć 20 przedsiębiorstw zlokalizowanych w dużych polskich miastach. Zakaz sublicencji osłabia i tak wątły sektor MSP w Polsce. W USA takie ograniczenia byłyby nie do pomyślenia - mówi Erika Kovalik, twórca sieci klinik Collagena.
Kontrowersyjny przepis nie podoba się również prawnikom, uważają oni, że regulacja ta ingeruje w stosunki między przedsiębiorcami, ograniczając ich wolność gospodarczą. Zakaz sublicencji jest sprzeczny z przepisami UE. Twierdzą, że ustawodawca powinien raczej dążyć do liberalizacji prawa gospodarczego, zamiast wprowadzać zakazy utrudniające działalność firm.
Twórcy ustawy motywują wprowadzenie zakazu sublicencji troską o dobro konsumentów. Twierdzą, że używanie znaku towarowego przez podmiot nie będący jego właścicielem może wprowadzać klienta w błąd, narażając go na rozczarowanie jakością towarów i usług o znanej mu marce.
- Udzielający licencji ma ograniczony wpływ na działalność licencjobiorcy. W przypadku sublicencji kontakt uprawnionego z rejestracji znaku z jego użytkownikiem jest jeszcze mniejszy. Nierzadko całkowicie urywa się. Wprowadzenie zakazu sublicencji podyktowane jest troską o klienta, który dokonując zakupu u posiadacza sublicencji nabywa coś zupełnie innego, niż się spodziewa na podstawie skojarzenia ze znakiem towarowym – argumentuje Zenobiusz Miklasiński, wiceprezes Urzędu Patentowego, współtwórca ustawy.
Takiej argumentacji nie podzielają prawnicy, twierdzą oni że znak towarowy jest jednym z najistotniejszych składników majątku firmy. Jeżeli uprawniony z rejestracji znaku towarowego decyduje się na udzielenie innemu podmiotowi licencji na jego używanie, to stara się tak sformułować umowę, aby zapewnić znakowi należytą ochronę. Chroni w ten sposób również konsumentów. Trudno zaakceptować pogląd , że udzielanie sublicencji niesie zagrożenie dla konsumentów.
Więcej: Monika Niewinowska, 19 listopada 2001, Puls BiznesuW najbliższym czasie zostanie zamieszczony, w dziale „Gorący temat”, obszerny komentarz naszych doradców franchisingowych dotyczących tego problemu
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...