Żabka liczy na przejęcia

Żabka Polska chce rozwijać obie marki, których jest właścicielem – w 2012 roku spółka planuje otworzyć 250 sklepów Żabka (obecnie 2,5 tys. punktów) i 100 sklepów pod logo Freshmarket (aktualnie w sieci działa 80).
- To nasz priorytetowy projekt, bo Freshmarket osiąga lepsze parametry finansowe niż Żabka. Z naszych analiz wynika, że na rynku jest miejsce dla około tysiąca sklepów tej marki – mówi Jacek Roszyk, prezes zarządu spółki Żabka Polska i nie ukrywa, że w ciągu 5-6 lat chciałby uruchomić właśnie tyle Freshmarketów. - Miesięcznie podpisujemy około 10 umów z przedsiębiorcami, którzy dysponują atrakcyjnymi lokalizacjami.
Spółka chce przejąć niezależnych, drobnych detalistów oraz franczyzobiorców innych sieci. Dlatego do swojej oferty dla ajentów wprowadziła w marcu br. projekt „Sklep za czynsz”.
- W ten sposób pozyskaliśmy już sklepy dobrych marek franczyzowych, ale również te należące do niezrzeszonych detalistów, którzy nie radzili sobie na rynku. Właściciele oddają nam sklep w zarządzanie, a Żabka płaci im czynsz za wynajem, który stanowi równowartość ich dotychczasowych zarobków – tłumaczy Jacek Roszyk. - I w tym przypadku decydującym kryterium doboru partnerów jest atrakcyjna lokalizacja sklepu.
Chętka na nowe formaty
Drugim kierunkiem rozwoju spółki Żabka Polska będą przejęcia innych sieci handlowych. Inwestorzy wzięli na celownik sieci supermarketów i lokalne sieci małoformatowe.
- Pracujemy nad trzema potencjalnymi akwizycjami - mówi Zbigniew Rekusz, partner MID Europa Partners, funduszu private equity, który w marcu br. kupił spółkę Żabka Polska. - Prowadzimy negocjacje w sprawie kupna sieci sklepów o powierzchni do 1 tys. m2 i o obrotach do 1 mld zł i większych.
Jedna z potencjalnych transakcji może dotyczyć sprzedawanych przez Emperię sklepów Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Market.
Akwizycje - to zdaniem przedstawicieli spółki, kolejny krok do konsolidacji rynku handlowego, a tym samym element strategii działania funduszu MID Europa Partners, w którego portfolio znajduje się m.in. Grupa Lux-Med. Fundusz kupił spółkę Lux-Med, następnie zainwestował w przejęcia innych placówek medycznych, m.in. Medycyny Rodzinnej, CM LIM, czy Promedis, aby w przyszłości odsprzedać ją - jako silną i rentowną grupę - innemu inwestorowi.
- Inwestycja w Żabkę jest pierwszym krokiem w kierunku stworzenia grupy, która znajdzie się w pierwszej piątce największych sieci handlowych - zapowiada Zbigniew Rekusz.
Żabka w nowej szacie
To jednak nie koniec planów inwestycyjnych. Żabka rozpoczęła proces remodelingu sklepów, który polega na zmianie layoutu, części wyposażenia i poszerzeniu asortymentu o nowe kategorie (produkty mrożone i dania gotowe).
- Dzięki remodelingowi uzyskujemy o 15 proc. więcej powierzchni na półkach, co przekłada się na wzrost sprzedaży z metra kwadratowego – mówi Jacek Roszyk. - W 2010 roku wynosiła ona 24,6 tys. zł.
W pierwszej kolejności zmianom poddawane są sklepy w najlepszych lokalizacjach i o najwyższych obrotach. Remodeling jednego sklepu trwa pięć dni – koszty remontu ponosi spółka.
(awh)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów