Niepewny los partnerów CCC
Grupa NG2, lider wśród dystrybutorów i producentów obuwia w Polsce, jeszcze w połowie ubiegłej dekady należał do grona największych rodzimych franczyzodawców. Dziś trudno oprzeć się wrażeniu, że sprzedaż licencji na biznes zeszła w spółce na drugi plan.
- Sześć lat temu struktura sprzedaży w sklepach franczyzowych i własnych wynosiła 50 do 50 proc. Teraz sklepy własne odpowiadają już za ponad 90 proc. całkowitej sprzedaży - mówi Piotr Nowjalis, dyrektor finansowy NG2.
Zasługi z przeszłości
Sieć CCC w Polsce liczy obecnie 293 sklepy własne i 49 franczyzowych. Marka BOTI ma 216 punktów własnych i 62 zarządzanych przez licencjobiorców. Struktura własności franczyzowych placówek NG2 jest nietypowa, bo aż 40 z nich należy do jednego partnera.
Spółka stopniowo rezygnuje z franczyzy, choć jej przedstawiciele mają świadomość, że odgrywała ona ważną rolę w rozwoju spółki. Dość wspomnieć, że to właśnie zarządzane przez niezależnych przedsiębiorców sklepy pozwalały centrali osiągać niezłe wyniki w kwartałach pierwszym i trzecim, w których sprzedaż obuwia zwykle kuleje - tak było zresztą również w 2011 roku, którego pierwsze trzy miesiące przyniosły spółce ponad 6 mln zł straty. Dlaczego franczyza zapewniała przysłowiowe miękkie lądowanie?
- W latach 2006-2008 spółka sprzedawała franczyzobiorcom towar z kolekcji wiosennej jeszcze przed rozpoczęciem sezonu, czyli w pierwszym kwartale – mówi Piotr Nowjalis.
- W ten sposób my ratowaliśmy wyniki słabych kwartałów, a partnerzy zyskiwali korzystne trzymiesięczne terminy płatności – dodaje Dariusz Miłek, prezes NG2.
Obecnie franczyza w NG2 ma być przede wszystkim wehikułem do ekspansji na zagraniczne rynki. Marka CCC posiada w Rosji już pięć sklepów otwartych w tej formule. Zdaniem Miłka, sprzedaż licencji na biznes przedsiębiorcom znającym rodzimy rynek pozwala minimalizować ryzyko i ograniczać koszty.
- Jeśli ich wyniki okażą się zadowalające, to zawsze możemy negocjować przejęcie takich sklepów – mówi Miłek.
Pogoda rozdaje karty
Czwarty kwartał 2012 był dla grupy NG2 rekordowy. W porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2011 roku przychody netto ze sprzedaży wzrosły o ponad 14 proc., a zysk netto o 58 proc. Zadowolenie zarządu z niezłych wyników kwartalnych przyćmiewa jednak znacznie gorszy rezultat uzyskany w skali całego roku. W porównaniu z 2011 przychody wzrosły jedynie o 6,2 oproc, a zysk o 5 proc.
- Dla NG2 wyniki całego roku są rozczarowujące. Mimo niższych od zapowiadanych wyników finansowych, nie oceniamy tego roku źle, a na najbliższe lata mamy ambitne plany rozwoju – mówi Dariusz Miłek, prezes NG2.
Obecny udział Grupy NG2 w polskim rynku obuwia szacowany jest na ok. 16 proc. Piotr Nowjalis deklaruje jednak, że spółka chce powiększać swój stan posiadania.
- W żadnym innym kraju Europy Środkowej nie ma tak dogodnych warunków do rozwijania detalicznej sieci obuwniczej, jak w Polsce. Przesądzają o nich relatywnie mała konkurencja, duży rynek, a także spora liczba małych i średnich miast – mówi dyrektor finansowy spółki. - Wiosenny i jesienny sezon nie pozostawiają złudzeń, że nasz model biznesowy się sprawdza. Nie możemy być jednak zadowoleni z wyników w lecie i zimie.
Wszystko przez pogodę, której każdy kaprys odbija się na koniunkturze w branży odzieżowej. W ubiegłym roku lipcowe deszcze i chłody skutecznie zniechęciły klientów do kupowania letnich butów. Miesiące jesienne, przy bardzo ciepłej i pogodnej aurze, pozwoliły na wysoką sprzedaż obuwia przejściowego, ale znacznie ograniczyły sprzedaż butów zimowych.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...