Niepewny los partnerów CCC

Sieć CCC w Polsce liczy obecnie 293 sklepy własne i 49 franczyzowych.
Środa
22.02.2012
Kiedyś franczyza ratowała wyniki finansowe NG2, dziś jest dla spółki tylko papierkiem lakmusowym na zagranicznych rynkach.
 

Grupa NG2, lider wśród dystrybutorów i producentów obuwia w Polsce, jeszcze w połowie ubiegłej dekady należał do grona największych rodzimych franczyzodawców. Dziś trudno oprzeć się wrażeniu, że sprzedaż licencji na biznes zeszła w spółce na drugi plan.

- Sześć lat temu struktura sprzedaży w sklepach franczyzowych i własnych wynosiła 50 do 50 proc. Teraz sklepy własne odpowiadają już za ponad 90 proc. całkowitej sprzedaży - mówi Piotr Nowjalis, dyrektor finansowy NG2.

Zasługi z przeszłości
Sieć CCC w Polsce liczy obecnie 293 sklepy własne i 49 franczyzowych. Marka BOTI ma 216 punktów własnych i 62 zarządzanych przez licencjobiorców. Struktura własności franczyzowych placówek NG2 jest nietypowa, bo aż 40 z nich należy do jednego partnera.

Spółka stopniowo rezygnuje z franczyzy, choć jej przedstawiciele mają świadomość, że odgrywała ona ważną rolę w rozwoju spółki. Dość wspomnieć, że to właśnie zarządzane przez niezależnych przedsiębiorców sklepy pozwalały centrali osiągać niezłe wyniki w kwartałach pierwszym i trzecim, w których sprzedaż obuwia zwykle kuleje - tak było zresztą również w 2011 roku, którego pierwsze trzy miesiące przyniosły spółce ponad 6 mln zł straty. Dlaczego franczyza zapewniała przysłowiowe miękkie lądowanie?

- W latach 2006-2008 spółka sprzedawała franczyzobiorcom towar z kolekcji wiosennej jeszcze przed rozpoczęciem sezonu, czyli w pierwszym kwartale – mówi Piotr Nowjalis.

- W ten sposób my ratowaliśmy wyniki słabych kwartałów, a partnerzy zyskiwali korzystne trzymiesięczne terminy płatności – dodaje Dariusz Miłek, prezes NG2.

Obecnie franczyza w NG2 ma być przede wszystkim wehikułem do ekspansji na zagraniczne rynki. Marka CCC posiada w Rosji już pięć sklepów otwartych w tej formule. Zdaniem Miłka, sprzedaż licencji na biznes przedsiębiorcom znającym rodzimy rynek pozwala minimalizować ryzyko i ograniczać koszty.

- Jeśli ich wyniki okażą się zadowalające, to zawsze możemy negocjować przejęcie takich sklepów – mówi Miłek.

Pogoda rozdaje karty
Czwarty kwartał 2012 był dla grupy NG2 rekordowy. W porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2011 roku przychody netto ze sprzedaży wzrosły o ponad 14 proc., a zysk netto o 58 proc. Zadowolenie zarządu z niezłych wyników kwartalnych przyćmiewa jednak znacznie gorszy rezultat uzyskany w skali całego roku. W porównaniu z 2011 przychody wzrosły jedynie o 6,2 oproc, a zysk o 5 proc.

- Dla NG2 wyniki całego roku są rozczarowujące. Mimo niższych od zapowiadanych wyników finansowych, nie oceniamy tego roku źle, a na najbliższe lata mamy ambitne plany rozwoju – mówi Dariusz Miłek, prezes NG2.

Obecny udział Grupy NG2 w polskim rynku obuwia szacowany jest na ok. 16 proc. Piotr Nowjalis deklaruje jednak, że spółka chce powiększać swój stan posiadania.

- W żadnym innym kraju Europy Środkowej nie ma tak dogodnych warunków do rozwijania detalicznej sieci obuwniczej, jak w Polsce. Przesądzają o nich relatywnie mała konkurencja, duży rynek, a także spora liczba małych i średnich miast – mówi dyrektor finansowy spółki. - Wiosenny i jesienny sezon nie pozostawiają złudzeń, że nasz model biznesowy się sprawdza. Nie możemy być jednak zadowoleni z wyników w lecie i zimie.

Wszystko przez pogodę, której każdy kaprys odbija się na koniunkturze w branży odzieżowej. W ubiegłym roku lipcowe deszcze i chłody skutecznie zniechęciły klientów do kupowania letnich butów. Miesiące jesienne, przy bardzo ciepłej i pogodnej aurze, pozwoliły na wysoką sprzedaż obuwia przejściowego, ale znacznie ograniczyły sprzedaż butów zimowych.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Moodo- czy warto ?

hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...

4 wypowiedzi
ostatnia 07.05.2024
Moodo- czy warto ?

hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...

4 wypowiedzi
ostatnia 07.05.2024
Moodo- czy warto ?

hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...

4 wypowiedzi
ostatnia 07.05.2024
Klienci patrzą na metkę

dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek

2 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2024
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka

38 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?

Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna

4 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq

Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...

27 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2022
Klienci patrzą na metkę

Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...

2 wypowiedzi
ostatnia 18.10.2022