Spożywczak kontra dyskont

Według raportu PMR, rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi od lat pozostaje w trendzie wzrostowym, a w 2013 roku jego wartość sięgnąć może nawet 280 mld zł. Rynkowy tort dzielą między siebie operatorzy hiper i supermarketów, dyskonty oraz właściciele osiedlowych sklepów spożywczych. Na pierwszą siłą wyrastają w ostatnich latach dyskonty - ich strategia opiera się na bombardowaniu klientów agresywnymi promocjami cenowymi, wobec których przeciętnie zarabiającym Polakom ciężko jest przejść obojętnie. Dzieje się to kosztem tradycyjnych spożywczaków, których liczba systematycznie maleje. W pierwszych siedmiu miesiącach zniknęło ich z rynku blisko 6,2 tys., a przybyło tylko 3,3 tys.
Właściciele małych sklepów swoją szansę dostrzegają we współpracy z dużymi partnerami. Zamiast poszukiwać towaru o kilku dystrybutorów, decydują się powiesić nad wejściem szyld jednej z rozpoznawalnych marek sieciowych i zaopatrywać się u jednego, wybrane operatora.
- Od kilku lat wyraźnie widać postępującą integrację w handlu detalicznym. Małym graczom coraz trudniej wynegocjować korzystne ceny i zwiększyć obroty. W handlu pojawiła się jednak nowa możliwość rozwoju, czyli franczyza. Przedsiębiorstwo posiadające cenne doświadczenia po prostu przekazuje je mniejszym firmom – mówi Robert Gwiazdowski, znany ekonomista i ekspert w dziedzinie zagadnień sektora MSP.
Operatorzy wiedzą, o co toczy się gra. I nie owijają w bawełnę, z kim konkurują.
- Konkurencją dla naszych franczyzobiorców są w tej chwilę przede wszystkim dyskonty – lub precyzyjniej Biedronka – i w mniejszym stopniu operatorzy wielkich sieci, którzy otwierają coraz więcej sklepów w mniejszych formatach - deklaruje Pedro Martinho, członek zarządu spółki Eurocash, zarządzającej m.in. takimi markami jak abc czy Delikatesy Centrum.
- Osiągnięcie sukcesu w biznesie nie jest trudne, kiedy u swego boku ma się silnego, stabilnego i doświadczonego partnera - mówi Francois Vincent, dyrektor ds. franczyzy Carrefour Polska. Nasz koncept franczyzowy sprawdził się w wielu krajach, dopasowany jest do potrzeb klienta i uczy polskich przedsiębiorców lepszych sposobów zarządzania własnym biznesem - przekonuje Francois Vincent, dyrektor ds. franczyzy Carrefour Polska.
Przedstawiciele spożywczych operatorów franczyzowych przekonują, że rynek niechybnie czeka konsolidacja, a małe sklepy tylko w grupie mogą przeciwstawić się dyskontom. Partnerów chcą mamić przede wszystkim rozpoznawalnością sieciowych marek.
- Prawie połowa klientów (47 proc.) odwiedza sklepy sygnowane marką Odido codziennie lub częściej niż raz dziennie – mówi Magdalena Figurna, menedżer PR i komunikacji wewnętrznej Makro Cash & Carry. - Mając do wyboru sklep niezależny, konsumenci chętniej wybierają naszą sieć.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
Poznaj kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes na Targach Franczyza 13-14 marca na PGE Narodowym! Śledź relację na żywo i znajdź inspirację dla siebie!
Zbudowanie biznesu od podstaw to duże wyzwanie, dlatego warto rozważyć sprawdzony model – franczyzę. Już 13-14 marca 2025 na PGE Narodowym w Warszawie odbędą się Targi Franczyza, podczas których poznasz gotowe pomysły na dochodowy biznes.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 13-14 marca na Targi Franczyza na PGE Narodowym i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– International Franchise Day to święto dobrej współpracy dla tych, którzy w takim modelu działają – podkreśla Adam Kuc, właściciel placówki partnerskiej VeloBanku.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów