UOKiK prześwietli Sfinksa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zapowiedział kontrolę w gastronomicznych sieciach należących do spółki Sfinks.
- Z informacji i dokumentów posiadanych przez Urząd wynika, że ceny oraz promocje stosowane przez franczyzobiorców ustalane są odgórnie przez spółkę Sfinks Polska. Tymczasem prawo antymonopolowe zakazuje ustalania sztywnych cen sprzedaży przez przedsiębiorców działających w ramach danego systemu dystrybucji, także franczyzowego. Przedsiębiorcy powinni mieć swobodę w kształtowaniu własnej polityki cenowej. Przeciwko spółce Sfinks Polska zostało wszczęte postępowanie, które sprawdzi czy doszło do zawarcia niedozwolonego porozumienia – tłumaczy urząd na swojej stronie internetowej.
Zdaniem szefowej UOKiK, Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel spółka należąca do Sylwestra Cacka mogła pogwałcić prawo antymonopolowe. Jednak sam przedsiębiorca kategorycznie odrzuca zarzuty.
- Naszym zdaniem postępowanie UOKiK jest bezzasadne. Polityka cenowa stosowana w naszej sieci jest zgodna z przepisami, co potwierdzają także opinie prawne, którymi dysponujemy – przyznał w oficjalnym komunikacie.
Postępowanie pokaże, czy zapisy w umowach franczyzowych Sfinksa rzeczywiście godzą w interesy wolnej konkurencji. O werdykcie decydować mogą szczegóły umowy. Co do zasady jednak, jak przypomina Kinga Matuszewska, doradca we franczyzie PROFIT system, franczyzodawca nie może zobowiązać franczyzobiorcy do sprzedaży w swojej placówce franczyzowej produktów czy usług po z góry ustalonej cenie.
- Choć wielu franczyzodawcom to stwierdzenie wydaje się być tezą abstrakcyjną, bo przecież hamburger w McDonald's najczęściej kosztuje tyle samo, to jednak faktem jest, że ingerowanie w politykę cenową franczyzobiorcy jest zakazane – mówi Matuszewska.
Za niedozwoloną praktykę uznaje się ustalanie cen sztywnych, w sposób pośredni czy bezpośredni, bądź określanie cen minimalnych.
- Zakazane więc będę wszelkie postanowienia, które zobowiązują franczyzobiorcę do przestrzegania tzw. „polityki cenowej franczyzodawcy”, czy też umożliwiają franczyzodawcy przekazywanie swoim partnerom cenników z cenami produktów, a z kolei franczyzobiorcom zakazują ich zmianę – wymienia Matuszewska. - Franczyzodawca ma natomiast prawo przekazywać swoim partnerom cenniki z cenami sugerowanymi lub ustalać ceny maksymalne.
Prawniczka przypomina, że w przyszłości UOKiK z podobnych powodów karał już inne sieci, w tym Biedronkę, YES czy Glazurę Królewską.
(gum, Matusz)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...