Quo vadis McDonald’s?

Jak donosi portal businessinsider.com, amerykańscy franczyzobiorcy McDonald’s są wściekli na centralę za to, że ta poszerza menu i bombarduje ich coraz to nowszymi, kosztownymi z punktu widzenia franczyzobiorców, promocjami. Operator Złotych Łuków w Stanach Zjednoczonych zamówił badanie w firmie Janney Capital Markets, które miało zbadać nastroje właścicieli poszczególnych restauracji. Odpowiedzi wskazały raczej na pesyzmizm.
- „Nasze menu to katastrofa, zarówno dla pracowników, jak i klientów. Zabija szybkość naszego serwisu”. „Musimy pozbyć się wielu produktów, jest zbyt wiele wersji hamburgerów, dań z kurczaka, zbyt wiele wrapów” – przyznawali ankietowani.
Firma doradcza przepytała 27 biorców z rynku amerykańskiego, do których należy 219 spośród ponad 14 tys. punktów w Stanach. Zostali oni też poproszeni o ocenę ich relacji z centralą w skali od 1 do 5. Średnia na poziomie 1,73 okazała się nowym historycznym minimum w cyklicznych badaniach.
Zarząd McDonald’s ma jednak świadomość błędów popełnionych w zakresie projektowania menu. Już w styczniu dyrektor operacyjny sieci, Tim Fenton, przyznał, że spółka zanadto skomplikowała menu, wprowadzając do niego zbyt wielu produktów w zbyt krótkim czasie, nie dając restauracjom „czasu na oddech”.
Do tej pory biznes Złotych Łuków opierał się na pewnej prostocie, wyrażającej się w przywiązaniu do tradycyjnego menu. Od kiedy fotel prezesa sieci w 2012 roku objął Ben Thompson, zaczęły się mocniejsze roszady w oferowanym zestawie potraw. Kuchenne rewolucje nie przełożyły się jednak na wzrost sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku przychody McDonald’s na macierzystym rynku zaliczyły wręcz spadek o 2 proc.
Polska centrala sieci twierdzi, że problemy doskwierające franczyzobiorcom McDonald’s w Stanach Zjednoczonych, nie są udziałem polskich właścicieli restauracji.
- Licencjobiorcy amerykańscy i polscy działają pod tą samą marką, jednak oba te rynki są bardzo odmienne. W Polsce nie odnotowujemy nasilenia krytycznych głosów ze strony właścicieli restauracji McDonald’s – mówi Dominik Szulowski, rzecznik McDonald’s Polska.
Z naszych rozmów z franczyzobiorcami wynika jednak, że dostrzegają oni zagrożenie w zbytnim poszerzaniu menu. - U nas ten problem nie występuje na tak znaczną skalę, jak na amerykańskim rynku. Ale zgadzam się ze słowami dyrektora Tima Fentona, że komplikowanie menu nikomu nie służy. W mojej opinii lepiej byłoby, gdyby sieć podążała ścieżką sprawdzoną przez dziesięciolecia. Pozostanie przy „tradycyjnym” menu ułatwi też identyfikację klientom z naszą marką – mówi portalowi Franchising.pl pragnący zachować anonimowość franczyzobiorca sieci.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Z każdym rokiem rośnie liczba pasjonatów podróży na czterech kółkach, a wraz z nimi zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi serwisowe. Czy prowadzenie serwisu kamperów to strzał w biznesową dziesiątkę?
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali