Quo vadis McDonald’s?
Jak donosi portal businessinsider.com, amerykańscy franczyzobiorcy McDonald’s są wściekli na centralę za to, że ta poszerza menu i bombarduje ich coraz to nowszymi, kosztownymi z punktu widzenia franczyzobiorców, promocjami. Operator Złotych Łuków w Stanach Zjednoczonych zamówił badanie w firmie Janney Capital Markets, które miało zbadać nastroje właścicieli poszczególnych restauracji. Odpowiedzi wskazały raczej na pesyzmizm.
- „Nasze menu to katastrofa, zarówno dla pracowników, jak i klientów. Zabija szybkość naszego serwisu”. „Musimy pozbyć się wielu produktów, jest zbyt wiele wersji hamburgerów, dań z kurczaka, zbyt wiele wrapów” – przyznawali ankietowani.
Firma doradcza przepytała 27 biorców z rynku amerykańskiego, do których należy 219 spośród ponad 14 tys. punktów w Stanach. Zostali oni też poproszeni o ocenę ich relacji z centralą w skali od 1 do 5. Średnia na poziomie 1,73 okazała się nowym historycznym minimum w cyklicznych badaniach.
Zarząd McDonald’s ma jednak świadomość błędów popełnionych w zakresie projektowania menu. Już w styczniu dyrektor operacyjny sieci, Tim Fenton, przyznał, że spółka zanadto skomplikowała menu, wprowadzając do niego zbyt wielu produktów w zbyt krótkim czasie, nie dając restauracjom „czasu na oddech”.
Do tej pory biznes Złotych Łuków opierał się na pewnej prostocie, wyrażającej się w przywiązaniu do tradycyjnego menu. Od kiedy fotel prezesa sieci w 2012 roku objął Ben Thompson, zaczęły się mocniejsze roszady w oferowanym zestawie potraw. Kuchenne rewolucje nie przełożyły się jednak na wzrost sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku przychody McDonald’s na macierzystym rynku zaliczyły wręcz spadek o 2 proc.
Polska centrala sieci twierdzi, że problemy doskwierające franczyzobiorcom McDonald’s w Stanach Zjednoczonych, nie są udziałem polskich właścicieli restauracji.
- Licencjobiorcy amerykańscy i polscy działają pod tą samą marką, jednak oba te rynki są bardzo odmienne. W Polsce nie odnotowujemy nasilenia krytycznych głosów ze strony właścicieli restauracji McDonald’s – mówi Dominik Szulowski, rzecznik McDonald’s Polska.
Z naszych rozmów z franczyzobiorcami wynika jednak, że dostrzegają oni zagrożenie w zbytnim poszerzaniu menu. - U nas ten problem nie występuje na tak znaczną skalę, jak na amerykańskim rynku. Ale zgadzam się ze słowami dyrektora Tima Fentona, że komplikowanie menu nikomu nie służy. W mojej opinii lepiej byłoby, gdyby sieć podążała ścieżką sprawdzoną przez dziesięciolecia. Pozostanie przy „tradycyjnym” menu ułatwi też identyfikację klientom z naszą marką – mówi portalowi Franchising.pl pragnący zachować anonimowość franczyzobiorca sieci.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
/31.10.2025
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Marka premium we franczyzie
/04.11.2025
Sklep z odzieżą premium to franczyzowa propozycja marki MOLTON. Franczyzobiorca nie musi inwestować w towar.
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni przyciąga przedsiębiorców m.in. niską kwotą początkowej inwestycji.
W Myszkowie otwarto pierwszy supermarket Bricomarché. Placówka działa w parku handlowym i jest prowadzona przez nowych franczyzobiorców Grupy Muszkieterów – Emilię Andrysiak-Jachowską i Krzysztofa Jachowskiego. To 223. sklep sieci w Polsce i 18. na Śląsku.
Tylko kilkanaście procent przedstawicieli pokolenia Z chce otworzyć własny biznes. Czy da się poprawić te statystyki?
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali