Format dostosowany do lokalizacji
Spośród ponad 250 sklepów Stokrotki większość posiada powierzchnię powyżej 400 m2. Firma jednak nawiązuje także współpracę z właścicielami placówek o powierzchni 120 m2. Tych drugich na mapie Polski jest zdecydowanie mniej, a pod logo Stokrotki zostało dopisane słowo market.
- Z uwagi na te dwa rozwiązania, nie skupiamy się na jednym typie lokalizacji. Pod supermarket preferowana jest lokalizacja w większym mieście, najlepiej u zbiegu głównych ulic czy większych osiedli, a dla mniejszych marketów najlepsze będą miejscowości gminne lub osiedla o mniejszej liczbie mieszkańców i ograniczonej konkurencji ze strony innych sieci - wyjaśnia Krzysztof Książek, dyrektor ds. franczyzy, członek zarządu Stokrotki.
Osiedla i centra miast to domena małych sklepów. Zwykle lokale na parterze osiedlowych bloków liczą kilkadziesiąt metrów kwadratowych, rzadko kiedy przekraczają 100 m2. Większe znajdują się tylko w wolnostojących budynkach. A w końcu ok. 70 proc. Polaków mieszka w blokach, najczęściej na osiedlach. Według firmy badawczej PMR o ile w 2010 roku Polacy wydali tam 40 proc. swojego budżetu przeznaczonego na zakupy spożywcze, tak w minionym roku było to już 50,9 proc.
- Analizujemy, czego od danego formatu oczekują nasi klienci. Supermarkety to sklepy przystosowane do większych, rodzinnych zakupów. Markety zaś to sklepy, w których klienci zrobią tanie, kompleksowe i szybkie zakupy – dodaje Krzysztof Książek.
Njamniejszymi miejscowościami, gdzie obecna jest Stokrotka są m.in. liczący ponad 5 tys. mieszkańców Radziejów i 7 tys. Barczewo. Obie miejscowości są siedzibami gmin.
Zdaniem członka zarządu Stokrotki funlcjonowanie na rynku FMCG sklepów niezrzeszonych jest utrudnione, ponieważ placówki te nie mogą oferować swoim klientom tak atrakcyjnych cen na większość asortymentu jak sieci handlowe. Dodatkowo ich właścicieli na ogół nie stać na profesjonalny marketing, w efekcie czego przestają być konkurencyjni.
- Naszą aktywność marketingową dzielimy na działania ciągłe, do których należy na przykład wydawanie cotygodniowej gazetki kolportowanej do domów konsumentów. Dodatkowym wsparciem tych promocji jest komunikowanie ich poprzez sieć ponad 300 tablic billboardowych. Z kolei działania okazjonalne obejmują imprezy otwarciowe, podczas których klienci są informowani o powstaniu nowego sklepu - wylicza menedżer.
Współpracę na zasadach franczyzy Strokrotka umożliwia od niespełna roku. Od tego czasu powstało już kilka lokali. Na podstawie rozmów z inwestorami można określić, którymi aspektami biznesu kandydaci interesują się najbardziej.
- Pytania zadawane przez przyszłych franczyzobiorców zależą od lokalizacji jaką dysponują. Dotyczą przede wszystkim zagadnień z zakresu polityki handlowej sieci, obsługi logistycznej oraz wsparcia finansowego ze strony franczyzodawcy. Wszelkie wątpliwości rozwiewają podczas indywidualnych rozmów menadżerowie ds. rozwoju franczyzy. Stokrotka patrzy na rynek przez pryzmat klienta. Pracujemy nad zmianą sposobu myślenia właścicieli sklepów z „tanio kupię dużo towaru” na myślenie „zdobędę i utrzymam wielu zadowolonych klientów” - podaje przykład Krzysztof Książek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Jak zarobić pierwszy milion we franczyzie
/07.07.2025
Salon kosmetyczny, siłownia, sklep spożywczy, a może firma edukacyjna, biuro nieruchomości albo butik z modą? Przedstawiamy konkretne przykłady franczyz, które zarabiają. Pokazujemy też mniej typowe pomysły na biznes, jak hodowla ślimaków czy pracownia peruk. Bilet na Targi Franczyza gratis!
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Rywalizacja w branży spożywczej to chleb powszedni. Można ją jednak wygrywać. Przekonał się o tym Patryk Staniec.
Rywalizacja w branży spożywczej to chleb powszedni. Można ją jednak wygrywać, mając wsparcie dużego gracza. Przekonali się o tym Patryk Staniec i jego rodzina, właściciele czterech supermarketów Stokrotka.
Stokrotka proponuje nowym partnerom dofinansowanie w wysokości do 1 mln zł.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Biznes pod znaną marką: Relacja z jesiennych Targów Franczyza 2025
/24.10.2025
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów