Licencja po liftingu
W czerwcu przedstawiciele Odido jeździli po Polsce i spotykali się z właścicielami sklepów. Zarówno tych niezależnych, jak i już zrzeszonych w należącej do Grupy Makro sieci. Podczas tych spotkań opowiadali o nowej odsłonie swojego konceptu.
– Zaawansowany model franczyzy to silne wsparcie biznesu klienta przy zachowaniu przez niego niezależności. W ramach nowego modelu Makro zapewnia m.in. inwestycję o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych w wyposażenie, dzielenie się swoim know-how oraz współpracę na partnerskich zasadach. Ponadto nasi klienci otrzymają pakiet rozwiązań promocyjnych dedykowanych wyłącznie sklepom Odido oraz wsparcie komunikacyjne w mediach – mówi Roman Krucki, kierownik ds. Grupy Klientów Trader.
Franczyzodawcy z rynku handlowego nie od dziś lubują się w dorabianiu epitetów do swoich konceptów licencyjnych. Chcąc zerwać z technicznym określeniem franczyzy dystrybucyjnej (w której rola dawcy licencji w zasadzie ogranicza się do bycia hurtownikiem), proponują coraz to nowe określenia swoich konceptów. W zależności od stopnia wsparcia i poziomu kontroli udzielanego partnerom mówi się często o franczyzie miękkiej, twardej lub mieszanej. Ale niektórzy franczyzodawcy idą w nazewnictwie jeszcze dalej. Odido ze swoją franczyzą zaawansowaną nie było zresztą pierwsze. Eurocash, właściciel m.in. Groszka, abc i Delikatesów Centrum, już przed kilkoma laty ukuł termin franczyzy nowoczesnej.
– Nowoczesna franczyza zakłada duży poziom integracji pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Integracja jest potrzebna by obniżyć koszty i zwiększyć efektywność. Franczyzobiorcy korzystają ze wsparcia na wszystkich etapach prowadzonej działalności, od wyboru najodpowiedniejszej lokalizacji sklepu, przez jego wyposażenie, przygotowany model handlowy, system informatyczny, aż po zaopatrzenie, marketing i logistykę, szkolenia itd. To są bardzo potrzebne narzędzia dla detalisty, których sam czy we współpracy w ramach tradycyjnej franczyzy nie osiąga – tłumaczył Pedro Martinho, członek zarządu Eurocash.
Magdalena Figurna z Makro informuje, że jej grupa oferuje swoim franczyzobiorcom kompleksowe wsparcie promocyjne, w którego skład wchodzi m.in. promocyjny pakiet na otwarcie sklepu, gazetka promocyjna dystrybuowana co 2 tygodnie do klientów Odido, materiały promocyjne do punktów sprzedaży, a także liczne akcje promocyjne i konkursy wspierające sprzedaż.
- Ponadto Makro oferuje wsparcie w procesie przebudowy sklepu, aby maksymalnie dostosować go do potrzeb kupujących czy też wprowadza zarządzanie wybranymi kategoriami - mówi Magdalena Figurna.
Przekazanie know-how, elementów wyposażenia sklepu, obowiązek zachowania standardów, ale też pewna doza swobody w dopasowaniu sklepu do lokalnych potrzeb – trudno oprzeć się wrażeniu, że te wszystkie elementy już od dawna we franczyzie handlowej funkcjonują. W przypadku należącej do Makro sieci największa zmiana polega na większym zaangażowaniu kapitałowym ze strony franczyzodawcy. Cała reszta to raczej kwestia nazewnictwa i wizerunku. Potencjalny franczyzobiorca nie będzie zastanawiał się, czy woli licencję nowoczesną, czy zaawansowaną. Dla niego liczy się to, który operator odpowiada najbardziej profilowi jego sklepu i czy gwarantuje mu wystarczającą elastyczność pozyskiwania towaru i jego ekspozycji. I jeśli to epitety miałyby decydować, to pewnie wygrałaby franczyza elastyczna. To słowo jeszcze czeka na swojego franczyzodawcę.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
Accor chwali się wzrostem przychodów, a Meet & Fit – Slow Food Burgers i Bricomarche kolejnymi otwarciami. Przegląd tygodnia 18-25 lutego.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
Aż trudno uwierzyć, ile się działo na tegorocznej 20. edycji Targów Franczyza! Przeczytaj i obejrzyj zapis relacji na żywo z trzech dni targowych.
Już 20-22 października po raz 20. odbędą się Targi Franczyza. Sprawdź, którzy przedstawiciele marek franczyzowych zaprezentują wówczas swoje sprawdzone pomysły na biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów