Handel lubi dużą skalę

Na koniec 2015 roku liczba sieci franczyzowych w branży artykułów spożywczych i przemysłowych sięgnęła 154. Jak podaje Raport o franczyzie PROFIT system, w ramach tych konceptów działało łącznie ponad 36 tys. placówek handlowych na licencji. To właśnie w tej branży jednostek przybywa w najszybszym tempie, a to głównie za sprawą małych sklepów spożywczych, dla których coraz częściej przystąpienie do sieci okazuje się jedyną szansą w rynkowej konfrontacji z dyskontami i ich agresywną polityką cenową. We franczyzie handlowej dominują więc punkty o niewielkich powierzchniach sprzedaży. Liderem jest należący do grupy Eurocash koncept abc, którego liczba sklepów przekroczyła niedawno 8 tys. Za nim plasują się Żabka (3,4 tys. sklepów) i Lewiatan (3 tys. sklepów).
Francuskiemu E. Leclercowi daleko wprawdzie do czołówki branży pod względem liczebności sieci, bo w pod jego szyldem działają 43 sklepy. Jest jednak wyjątkiem pod względem oferowanego na licencji formatu powierzchniowego – jako jedyny koncept umożliwia otwarcie hipermarketu. Osoby chcące przystąpić do sieci muszą dysponować lokalem (lub projektem budowy) o powierzchni o powierzchni sprzedaży co najmniej 1 tys. m2 z możliwością rozbudowy do 1,5 tys. m2. Przeciętny sklep E.Leclerc w Polsce liczy ponad 3 tys. m2 powierzchni. Tymczasem na polskim rynku franczyzy dominują przede wszystkim małe i średnie sklepy spożywcze lub przemysłowe o przeciętnej powierzchni sprzedażowej do 750 m2 oraz supermarkety działające w lokalach o wielkości 750 m2 – 2,5 tys. m2.
– Do sieci E. Leclerc można przystąpić na dwa sposoby. Pierwszy polega na awansie wewnątrz organizacji i otrzymaniu do realizacji projektu inwestycyjnego wypracowanego przez dział rozwoju grupy. W takim modelu partnerskim działa 41 sklepów – tłumaczy Krzysztof Gajewski z E.Leclerc Bielany. – W drugim modeli przedsiębiorca zawiera umowę o korzystanie ze znaku handlowego we własnym sklepie. Na tej zasadzie działają sklepy w Nowym Sączu i Nowym Targu.
Partnerzy muszą zaakceptować politykę cenową i warunki handlowe sieci, a także brać udział w akcjach promocyjnych (katalogi, promocje cenowe, reklama prasowa, RTV i internetowa). Zyskują natomiast dostęp do towarów marek wlasnych sieci (e.c.o.+, Wiodąca Marka, NRT - nasze regiony mają talent), korzystają też z centralnej logistyki i towarów importowanych ekskluzywnie przez E. Leclerc.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów