Zyski na oku

Marka Optiland obecna jest na rynku od 2006 roku. Pod jej szyldem działa dziewięć sklepów. Cztery z nich działają w Krakowie i należą do właściciela firmy. Pozostałe pięć należy do franczyzobiorców z Warszawy, Łodzi (po dwie placówki) i Rzeszowa. Pierwszy punkt franczyzowy rozpoczął działalność przed pięcioma laty, ale franczyzodawca dopiero teraz zdecydowanie postawił na dynamiczny rozwój sieci.
Sklepy Optiland oferują soczewki kontaktowe, płyny pielęgnacyjne oraz akcesoria optyczne. Klienci mogą w nich również kupić okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne.
Własny biznes pod szyldem Optiland można otworzyć na dwa sposoby – jako punkt oferujący wyłącznie sprzedaż soczewek lub jako sklep wzbogacony o ofertę typowego gabinetu okulistycznego. W pierwszym przypadku kwota potrzebna na rozruch firmy wyniesie 50-60 tys. zł.
– Mniej więcej 95 proc. wspomnianych kwot trzeba przeznaczyć na zakup towaru, pozostałą część stanowią koszty aranżacji i wyposażenia lokalu – tłumaczy Jarosław Lichota. – Chcąc otworzyć sklep połączony z gabinetem okulistycznym trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 80 tys. zł. Inwestycja jest wyższa ze względu na konieczność zakupu specjalistycznego sprzętu.
Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania sklepem w sieci Optiland jest dbanie o utrzymanie bieżącej płynności finansowej. Franczyzobiorca powinien dysponować odpowiednim kapitałem obrotowym, by cały czas był w stanie uzupełniać magazyn sklepu.
– Trzeba pamiętać, że jako sklepy stacjonarne rywalizujemy o klienta nie tylko ze stacjonarną konkurencją, ale też z internetem. Utrzymanie konkurencyjnej pozycji wymaga zapewnienia wysokiej dostępności towaru w placówce. Ceny w naszym sklepie internetowym są takie same, jak w placówkach tradycyjnych. Klient musi mieć wszystko na miejscu i mieć pewność, że kupując w sklepie otrzyma produkt szybciej, niż zamawiając online. Oczywiście zdarzają się rzadkie zamówienia, które wymagają dłuższego czasu oczekiwania, jednak każdy sklep musi utrzymywać dobrze zatowarowany magazyn – mówi Jarosław Lichota.
Marże na sprzedaży osiągane w sklepach Optiland sięgają 25-30 proc. Dodatkowe przychody można wygenerować oferując klientom badania wzroku – cena takiego badania to 59 zł. Ich wykonywanie wymaga jednak posiadania uprawnień optometrysty, czyli eksperta specjalizującego się w dobieraniu soczewek i okularów. Jednak, jak można przeczytać na stronach Ministerstwa Zdrowia, wykonywanie tego zawodu wymaga posiadania tytułu magistra na kierunku fizyka w zakresie optometrii lub uzupełnienia innych studiów magisterskich studiami podyplomowymi z optometrii (obejmującymi co najmniej 600 godzin kształcenia zawodowego).
Jak podkreśla Jarosław Lichota, franczyzobiorca powinien osobiście zaangażować się w prowadzenie sklepu. Najlepiej, by na początku samodzielnie zajmował się obsługą klientów. To pozwoli ograniczyć koszty. Warto też racjonalnie podejść do aranżacji lokalu – oczywiście podstawowe meble ekspozycyjne są potrzebne, jednak zamiast stawiać w tym zakresie na ekskluzywne rozwiązania, lepiej przesunąć środki w budżecie na marketing.
– Trzeba być gotowym, że przez pierwsze pół roku działalności biznesu będziemy do niego dokładać. Po 12 miesiącach lokal powinien stać się w pełni rentowny. Wówczas można już oczekiwać przychodów na poziomie 30-40 tys. zł miesięcznie – szacuje Jarosław Lichota.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Sieć Dobre Oko na ten rok zaplanowała minimum pięć otwarć. Jak otworzyć salon optyczny?
Na rynku krajowym Kodano konsekwentnie buduje skalę w oparciu o franczyzę.
Sieć Apteka Codzienna do końca roku chce mieć w sumie 70 placówek. Firma rozszerza też swoją działalność na kolejne województwa.
Kodano Optyk – najszybciej rozwijająca się sieć optyczna w Polsce – rozpoczęła 2025 rok z dużym rozmachem.
Kodano Optyk ma promocję dla nowych franczyzobiorców. Można sporo zaoszczędzić na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak otworzyć i z sukcesem poprowadzić warsztat samochodowy opowiada Wojciech Kosiński, właściciel warsztatu Mechanicy Magicy.
Sieć Bricomarché świętuje 25 lat obecności w Polsce i zapowiada przyspieszenie rozwoju. Do 2030 roku planuje podwojenie obrotów, zdobycie 20 proc. udziału w rynku i rozbudowę sieci do 400 sklepów.
Synevo szuka franczyzobiorców, którzy chcą otworzyć własny punkt pobrań pod znaną marką.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...