Małe sklepy wciąż atrakcyjne

Takie wnioski wypływają z badań przeprowadzonych w ramach drugiej edycji programu „Tu mieszkam, tu kupuję” przez prof. Teresę Słaby oraz prof. Annę Dąbrowską z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH.
Liczba małych sklepów spożywczych od kilku lat sukcesywnie maleje, mimo to ciągle mają one ponad 55 proc. udział w rynku. W 2009 w Polsce funkcjonowało 124,9 tys. małych sklepów spożywczych, prognozy na rok 2013 zapowiadają, że na rynku będzie ich działać 110,2 tys. Chociaż niewielkie sklepy znikają z pejzażu naszych miast i wsi, to ich obroty nie zmniejszą się aż tak drastycznie. Według szacunków Euromonitor International w 2013 wyniosą 63,8 mld, podczas gdy w 2009 roku osiągnęły obroty w wysokości 64,4 mld zł. To oznacza, że Polacy nie tylko nie zrezygnowali z zakupów w sklepie za rogiem, ale zostawiają w nich coraz więcej pieniędzy.
Bliskość przede wszystkim
Badania zostały przeprowadzone na potrzeby programu społecznego „Tu mieszkam, tu kupuję”, który został stworzony przez sieć hurtowni Makro Cash & Carry w celu promowania kultury zakupów w małych sklepach. Wyniki badań przeprowadzonych na terenie woj. mazowieckiego miały na celu identyfikację funkcji małych sklepów w społecznościach oraz wskazanie barier, z jakimi spotykają się ich właściciele. Próba obejmowała 660 wywiadów z klientami sklepów oraz 68 rozmów z ich właścicielami, które zostały przeprowadzone w Warszawie, Józefowie, Ożarowie Mazowieckim, Markach i Piasecznie oraz w miastach satelickich: Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Siedlcach i Żyrardowie.
Polacy są przyzwyczajeni do robienia zakupów w małych sklepach osiedlowych. 73 proc. badanych przy wyborze miejsca zakupu kieruje się właśnie dogodną lokalizacją sklepu, a 45 proc. uważa, że odwiedzanie takich placówek pozwala im oszczędzać czas. Do zakupów w małych sklepach osiedlowych zachęca konsumentów również: świeży towar (53 proc.), miła i serdeczna obsługa (40 proc.) oraz brak kolejek (35 proc.). Nie brakuje jednak powodów do narzekań, jednym z nich są wysokie ceny artykułów dostępnych w osiedlowych sklepikach. Ankietowani utyskiwali również na niewielki wybór produktów oraz na brak promocji.
- Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów, dlatego właściciele sklepów powinni o nią szczególnie zadbać, aby zachęcić klientów do zakupów. Mimo że sklepy mają ograniczoną powierzchnię, trzeba zapewnić konsumentom możliwie szeroki wybór produktów. Chociaż naturalnie nie można oczekiwać, że dorówna on ofercie sklepów wielkopowierzchniowych. Obok asortymentu bardzo istotną rolę odgrywają również działania promocyjne, do których polscy konsumenci zdążyli się już przyzwyczaić - mówi prof. Anna Dąbrowska z katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH.
Sklepikarz ze wsparciem
Sytuacja rynkowa właścicieli małych sklepów nie jest łatwa. Z jednej strony kryzys, z którym muszą zmagać się wszystkie podmioty funkcjonujące na rynku, z drugiej silna konkurencja umacniających swoją pozycję na rynku dyskontów i innych sklepów wielkopowierzchniowych. Mimo niesprzyjającego otoczenia właściciele sklepów nie narzekają na złą kondycję, nie oczekują również diametralnych zmian – twierdzi tak 60 proc. pytanych właścicieli sklepów. W ubiegłym roku taką postawę deklarowało 41 proc. ankietowanych.
Sklepikarze narzekają natomiast na brak wsparcia ze strony władz lokalnych, odpowiedziała tak przytłaczająca większość, bo aż 97 proc. ankietowanych. Przedsiębiorcy oczekują pomocy dla rodzimego handlu, która powinna wyrażać się w preferencyjnych warunkach najmu lokali oraz zwiększonym dostępie do atrakcyjnych punktów. Właściciele sklepów chcieliby również, żeby władze lokalne kontrolowały zagęszczenie sklepów i nie dopuszczały do nadmiernej koncentracji punktów na małym obszarze.
(mak)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów