Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi.
Niedziela
13.04.2014
Firmy faktoringowe wychodzą naprzeciw problemom finansowych małych i średnich przedsiębiorstw.
 

Jednym z problemów, z którymi mogą spotkać się małe i średnie przedsiębiorstwa jest trudność w uzyskaniu spłaty należności od dłużników. Długie terminy oczekiwania na uregulowanie należności powodują zatory finansowe w firmie i mogą prowadzić ją do utraty płynności finansowej.
- Ten problem często pojawia się przy realizacji projektów infrastrukturalnych. Mali podwykonawcy dochodzący wypłaty należnych im środków są zwykle na straconej pozycji. Zarówno generalny wykonawca, jak i sam inwestor mogą sobie pozwolić na szukanie powodów, aby odraczać spłatę wymagalnej wierzytelności w nieskończoność – mówi Grzegorz Pardela, członek zarządu i dyrektor handlowy w Pragma Faktoring.

Samodzielnie prowadzona windykacja często nie przynosi skutków, a wysokie koszty postępowania egzekucyjnego skutecznie zniechęcają wierzycieli do powierzenia jej  firmom zewnętrznym. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług firm faktoringowych.  Wierzyciel sprzedaje należność faktorowi, który od tej pory bierze na siebie proces windykacji. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę w formie gotówki od razu po podpisaniu faktury. Uzyskane środki pozwalają mu na spłatę bieżących zobowiązań i kredytów, dzięki czemu firma odzyskuje płynność finansową.

Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi. Windykator najczęściej wkracza w momencie, gdy inne metody odzyskania płatności zostały już wyczerpane, a dłużnik dalej nie płaci. Faktoring opiera się głównie na działaniu zapobiegawczym, przedsiębiorca decyduje się na takie rozwiązanie zwykle krótko po zawarciu transakcji, gdy należności nie osiągnęły jeszcze swojego terminu spłaty. Firma faktoringowa pobiera też dużo mniejszą prowizję od usługi – ok. 2-3 proc. wartości wierzytelności, podczas gdy za interwencję windykatora przedsiębiorca zapłaci nawet do 30 proc. wartości długu. Poza tym, oprócz wsparcia gotówkowego, faktoring pomaga także opracować inne rozwiązania pozwalające zachować płynność finansową.

- Od chwili rozpoczęcia współpracy z firmą faktoringową przedsiębiorca ma za sobą wsparcie dużej instytucji. W cenie usługi ekspert będzie mu służył wsparciem w zakresie wywiadu gospodarczego, weryfikacji prawnej zawartych umów i kontraktów, monitoringu spłat, czy sprawnym odzyskaniu należności na etapie zarówno polubownym, jak i sądowym – mówi Grzegorz Pardela.

Istnieją trzy rodzaje faktoringu: pełny, częściowy i mieszany. W pierwszym przypadku faktor nieodwołalnie bierze na siebie obowiązek spłaty całości zadłużenia. W drugiej sytuacji firma faktoringowa może odstąpić od wykonania umowy, jeśli dłużnik konsekwentnie nie płaci. Wierzytelność wraca wtedy do pierwotnego właściciela i to on jest zobowiązany do prowadzenia dalszej egzekucji. Trzeci, mieszany model, jest rozłożeniem odpowiedzialności pomiędzy faktora i  przedsiębiorcę - faktor przejmuje należność dłużnika, ale wyłącznie do pewnej kwoty,  reszta zobowiązań spoczywa dalej na wierzycielu.
(mt)

 


Małgorzata Tomczak

POPULARNE NA FORUM

Nowa agencja marketingowa we franczyzie

Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?

1 wypowiedzi
ostatnia 25.07.2024
Gadżety reklamowe - co zamówić?

TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...

93 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2024
Rośnie franczyza spedycyjna

Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...

1 wypowiedzi
ostatnia 27.03.2023
Copywriting sprzedażowy

A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!

2 wypowiedzi
ostatnia 02.03.2022
Copywriting sprzedażowy

Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....

2 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2022
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta

Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...

3 wypowiedzi
ostatnia 19.09.2021
Jak pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.

77 wypowiedzi
ostatnia 24.02.2021
Agencja marketingowa - czy warto?

Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.11.2020