Ubywa szkół nauki jazdy
O masowym upadaniu szkół nauki jazdy mówiło się już w ubiegłym roku. Sytuacja zaczęła się pogarszać zwłaszcza w drugiej połowie 2013 roku. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że od 19 stycznia ubiegłego roku do początku lipca bieżącego roku z bazy niemal 10 tys. szkół zniknęło ponad 700. Najwięcej na Śląsku. Tam ubyło 114 ośrodków szkolenia kierowców. Sporo, bo równo 90, zniknęło też z województwa wielkopolskiego, a o ponad 70 uszczuplił się rynek w województwie dolnośląskim (75) i małopolskim (79). Procentowo najwięcej straciły jednak województwa podlaskie i lubuskie. Tutaj w ciągu niemal półtora roku ubyło kolejno 14 i 15 proc. ośrodków.
Jedną z głównych przyczyn tej sytuacji, jaką podaje się w środowisku, jest niż demograficzny. Kursantów jest mniej niż jeszcze kilka lat temu, a prognozy są pesymistyczne. Ośrodki szkolenia kierowców najpierw ograniczały liczbę zatrudnionych instruktorów, a kiedy to nie pomogło, sięgnęły po ostateczne rozwiązanie i zamykały działalność. – Notowane od połowy 2013 roku lawinowe zmniejszanie się liczby ośrodków szkolenia kierowców jest spowodowane znaczącym spadkiem liczby osób zainteresowanych ubieganiem się o uprawnienia do kierowania motorowerem i pojazdami silnikowymi – potwierdza Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców z siedzibą w Koszalinie. – Wpływ na to ma z jednej strony niż demograficzny, który powoduje, że do około 2020 roku corocznie zmniejsza się liczba 18-latków, z drugiej - trudniejszy egzamin teoretyczny: niejawne oraz nieprecyzyjne pytania egzaminacyjne i wieloznaczne odpowiedzi. Kursanci obawiają się niskiej zdawalności. W styczniu 2013 roku wynosiła ona ok. 12 proc., obecnie ok. 40 proc. – dodaje. Zdaniem Romana Stencla kursanci odkładają też decyzję o ubieganie się o prawo jazdy do 2015 roku. Począwszy od stycznia, przyszli kierowcy mają być zwolnieni z obowiązku odbycia szkolenia teoretycznego w OSK.
Inną przyczyną, na którą zwraca uwagę prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców jest sytuacja ekonomiczna w kraju. Coraz mniej osób stać na ukończenie kursu. – Nie można zapominać o sytuacji kryzysowej w gospodarce, przejawiającej się bezrobociem, kiepską kondycją finansową społeczeństwa oraz emigracją zarobkową młodych ludzi – twierdzi. Ale przyczyn znikania z rynku ośrodków szkolenia kierowców jest więcej. Nowe zasady egzaminowania kursantów pociągnęły także zmiany w działaniu szkół. Na właścicieli osk nałożono konieczność wprowadzania elektronicznego podpisu i specjalnych komputerowych programów do prowadzenia zajęć. To zbiegło się także z obowiązkiem posiadania przez nie kas fiskalnych. Nowe koszty, w połączeniu z malejącą liczbą kandydatów, rozłożyły na łopatki najsłabszych. Przy tym nie malały pozostałe koszty działalności: ceny paliwa, utrzymania samochodu, serwisowania, ubezpieczenia, koszty podręczników, płyt, utrzymania placu manewrowego, sali egzaminacyjnej czy biura. Jest jeszcze inna przyczyna, o której rzadko się mówi. Szkoły zaczęły w pewnym momencie wyrastać jak grzyby po deszczu i niezdrowo walczyć o klientów, oferując bardzo tanie kursy. Rynek się zepsuł, a teraz weryfikuje.
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Nie trzeba mieć wykształcenia pedagogicznego, żeby móc prowadzić biznes edukacyjny. Licencję na biznes w tej branży znajdziemy na Targach Franczyza, które odbędą się już 24-26 października.
– Wystarczy 5 tys. zł na opłatę franczyzową i około 10 tys. zł na wynajem i wyposażenie lokalu, aby otworzyć szkołę językową – mówi Katarzyna Albecka, właścicielka Speaky Frog.
Marek Karwański, masterfranczyzobiorca szkoły muzycznej Yamaha, 30 lat temu jako pierwszy otworzył w Polsce placówkę pod tym szyldem.
Zanim Szymon Fenikowski zdecydował się na współpracę z Edukido, dzwonił do innych partnerów z pytaniem, jak im idzie. Co odpowiadali?
Szkole La Mancha przybywa partnerów i klientów. Co przyciąga Polaków do nauki hiszpańskiego?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Żłobek
Hej! Chciałabym otworzyć żłobek- macie doświadczenia z jakąś franczyzą? Może jest tutaj jakis właściciel, który zechciałby ze mną porozmawiać nt. opłacalności...
Praca licencjacja - franczyza McDonald's
Piszę pracę licencjacką na temat franczyzy jako formy prowadzenia działalności gospodarczej na przykładzie McDonald 's. Bardzo proszę o wypełnienie ankiety...
Akademia Bystrzaka
Podłączam się do pytania.
Akademia Bystrzaka
Witam serdecznie Zastanawiam się nad Akademia Bystrzaka. Macie jakieś doświadczenia?
Wirtualna Asystentka?
Moja siostra i jest bardzo zadowolona. Z tego co wiem to swój poczatek miała po kursie Poli Sobczyk z Barand Assist. I potem zaangażowała się w to całkowicie i dziś...
Wirtualna Asystentka?
Czy ktoś może pracuje jako WA i może podzielić się opinią? Zastanawiam się nad taką pracą. Znalazłam kilka kursów od Poli Sobczyk właśnie dla Asystentek i wygląda...
Czy warto zainwestować w szkołę językową?
Moim zdaniem warto. Jestem pewien, że znajomość języka angielskiego na pewno ci się przyda w przyszłości. Znając jakiś język obcy możesz też starać się o lepszą...
Z korepetytora na dyrektora
Fajny artykuł o ciekawej historii. Trzeba przyznać, że pomysł jest dość oryginalny i na pewno jest na to zapotrzebowanie. Sama chodziłam na korepetycje z matmy, więc...