Ubywa szkół nauki jazdy

Liczba aktywnych Ośrodków Szkolenia Kierowców wynosiła 19. stycznia 2013 - 9695, a 1. lipca 2014 - 8941 (źródło: Instytut Transportu Samochodowego). Swoich sił we franczyzie próbowała niedawno Akademia Prawa Jazdy.
Niedziala
31.08.2014
W ciągu półtora roku zniknęło ponad 750 szkół. Winni są kursanci, a raczej ich brak...
 

O masowym upadaniu szkół nauki jazdy mówiło się już w ubiegłym roku. Sytuacja zaczęła się pogarszać zwłaszcza w drugiej połowie 2013 roku. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że od 19 stycznia ubiegłego roku do początku lipca bieżącego roku z bazy niemal 10 tys. szkół zniknęło ponad 700. Najwięcej na Śląsku. Tam ubyło 114 ośrodków szkolenia kierowców. Sporo, bo równo 90, zniknęło też z województwa wielkopolskiego, a o ponad 70 uszczuplił się rynek w województwie dolnośląskim (75) i małopolskim (79). Procentowo najwięcej straciły jednak województwa podlaskie i lubuskie. Tutaj w ciągu niemal półtora roku ubyło kolejno 14 i 15 proc. ośrodków.

Jedną z głównych przyczyn tej sytuacji, jaką podaje się w środowisku, jest niż demograficzny. Kursantów jest mniej niż jeszcze kilka lat temu, a prognozy są pesymistyczne. Ośrodki szkolenia kierowców najpierw ograniczały liczbę zatrudnionych instruktorów, a kiedy to nie pomogło, sięgnęły po ostateczne rozwiązanie i zamykały działalność. – Notowane od połowy 2013 roku lawinowe zmniejszanie się liczby ośrodków szkolenia kierowców jest spowodowane znaczącym spadkiem liczby osób zainteresowanych ubieganiem się o uprawnienia do kierowania motorowerem i pojazdami silnikowymi – potwierdza Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców z siedzibą w Koszalinie. – Wpływ na to ma z jednej strony niż demograficzny, który powoduje, że do około 2020 roku corocznie zmniejsza się liczba 18-latków, z drugiej - trudniejszy egzamin teoretyczny: niejawne oraz nieprecyzyjne pytania egzaminacyjne i wieloznaczne odpowiedzi. Kursanci obawiają się niskiej zdawalności. W styczniu 2013 roku wynosiła ona ok. 12 proc., obecnie ok. 40 proc. – dodaje. Zdaniem Romana Stencla kursanci odkładają też decyzję o ubieganie się o prawo jazdy do 2015 roku. Począwszy od stycznia, przyszli kierowcy mają być zwolnieni z obowiązku odbycia szkolenia teoretycznego w OSK.

Inną przyczyną, na którą zwraca uwagę prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców jest sytuacja ekonomiczna w kraju. Coraz mniej osób stać na ukończenie kursu. – Nie można zapominać o sytuacji kryzysowej w gospodarce, przejawiającej się bezrobociem, kiepską kondycją finansową społeczeństwa oraz emigracją zarobkową młodych ludzi – twierdzi. Ale przyczyn znikania z rynku ośrodków szkolenia kierowców jest więcej. Nowe zasady egzaminowania kursantów pociągnęły także zmiany w działaniu szkół. Na właścicieli osk nałożono konieczność wprowadzania elektronicznego podpisu i specjalnych komputerowych programów do prowadzenia zajęć. To zbiegło się także z obowiązkiem posiadania przez nie kas fiskalnych. Nowe koszty, w połączeniu z malejącą liczbą kandydatów, rozłożyły na łopatki najsłabszych. Przy tym nie malały pozostałe koszty działalności: ceny paliwa, utrzymania samochodu, serwisowania, ubezpieczenia, koszty podręczników, płyt, utrzymania placu manewrowego, sali egzaminacyjnej czy biura. Jest jeszcze inna przyczyna, o której rzadko się mówi. Szkoły zaczęły w pewnym momencie wyrastać jak grzyby po deszczu i niezdrowo walczyć o klientów, oferując bardzo tanie kursy. Rynek się zepsuł, a teraz weryfikuje.

Monika Lorenc, Smart MBC
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

 


Kancelaria Prawna Skarbiec

POPULARNE NA FORUM

Z korepetytora na dyrektora

Fajny artykuł o ciekawej historii. Trzeba przyznać, że pomysł jest dość oryginalny i na pewno jest na to zapotrzebowanie. Sama chodziłam na korepetycje z matmy, więc...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018
Z korepetytora na dyrektora

Hm, ciekawe - i pracować z dziećmi mogą osoby bez przygotowania pedagogicznego? Trochę to dziwne...

3 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Szkolenia biznesowe?

Jasne, że się opłaca! W ogóle branża szkoleniowa daje dużo satysfakcji - i organizatorom, i uczestnikom :)

2 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Firma szkoleniowa - pomysły na aktywizację uczestników

Jest dużo metod - praca projektowa, case study. Dobre efekty daje też odrobina rywalizacji na zajęciach :)

5 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Półkolonie dają zysk

Fakt, na półkoloniach mozna się dorobić. Z tym, że sezonowo. Chyba, że ktoś myśli nad dodatkową organizacją także warsztatów całorocznych :)

2 wypowiedzi
ostatnia 05.09.2018
Szkolenia biznesowe?

The more taught we are the less demanding it is to settle on educated choices and our aptitudes and capacities are much looked for after by businesses. An a valid example would...

2 wypowiedzi
ostatnia 15.08.2018
Półkolonie dają zysk

Moja córka w tym roku jedzie na półkolonię do Warszawy, organizowana przez Akademię Nauki. Jest tematyczna 'Tytus, Romek i Atomek', są terminy na lipiec i sierpień. Jak...

2 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2018
Szkolenia inżynierskie?

Moja znajoma kiedys korzystala i z tego co pamiętam to była zadowolona:)

1 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2018