Pochwała jakości

Tomasz Pawłowski, dyrektor sieci franczyzowej Eurobanku
Pamiętam czasy, kiedy niektóre agencje bankowe wyglądały jak bazarowe budki z frytkami – smutne i skromne z zawstydzonym logotypem poważnej instytucji finansowej, który ktoś, nie wiedzieć czemu pozwolił tam powiesić. Pamiętam klientów tych agencji stłoczonych w kolejce do okienka, którego głównym zadaniem było przyjmowanie opłat za rachunki. Miło jest, mając to wszystko w pamięci, patrzeć na współczesne placówki partnerskie, które niczym nie różnią się od własnych oddziałów banków. Miło tam, przytulnie, a obsługa wita nas od drzwi, niekiedy nawet częstuje kawą i robi wszystko, byśmy wyszli z podpisaną umową. Na tę nie trzeba zresztą długo czekać, bo procedury uproszczone do minimum, a czas oczekiwania wyśrubowany do kwadransa. Po co to wszystko? Dla klientów oczywiście. Ale ta pogoń za jakością jest potrzebna również bankom.
Z badań przeprowadzonych przez NBP wynika, że ok. 80 proc. dorosłych Polaków posiada rachunek bankowy. To ciągle mniej niż w innych krajach europejskich, jednak liczba nieubankowionych obywateli systematycznie spada. To oznacza, że banki w pogoni za klientem coraz częściej podbierają ich sobie nawzajem. Według Bain & Company dwa lata temu prawie 5 proc. posiadaczy rachunków bankowych w Polsce przeniosło je do innego banku. To ciągle niewiele, ale wraz z ubankowieniem społeczeństwa, rośnie również skłonność do migracji między bankami. Instytucje finansowe robią wszystko, żeby przyciągnąć nowego klienta, z drugiej strony stają na głowie, żeby jak najmniej dotychczasowych klientów odeszło do innego banku.
Oferta produktowa jest obecnie porównywalna we wszystkich bankach, więc jedyne, czym można się, wyróżnić to jakość. To także najlepszy sposób na przywiązanie klienta do marki. Jakość ma być tym, co sprawi, że dla kilku złotych, czy ułamka procentu nie będzie warto migrować do konkurencji.
Budowanie jakości zaczyna się od podstaw, a proces ten obejmuje wiele obszarów pracy banku. Pierwszy etap to kreowanie standardu. Teoretycznie najłatwiejszy, bo nic nie ogranicza naszej kreatywności w wymyślaniu nowych zasad. Życie jednak weryfikuje akademickie założenia. Musimy badać w praktyce, jak teoretyczne rozwiązania będą odbierane przez klientów i personel w placówkach. Ważne, by dawały wszystkim poczucie naturalności i były intuicyjne. Po wdrożeniu korekt z okresu pilotażowego następuje finalne wdrożenie. Z nowymi standardami obsługi klienta zapoznajemy wszystkich jego odbiorców. Na tym etapie musimy przekonać ich, że warto w codziennej pracy kierować się tymi regułami. Dopiero teraz możemy zacząć je egzekwować. Musimy też pamiętać o „marchewce”, czyli właściwych mechanizmach wygradzania pracowników i partnerów franczyzowych. Chodzi o to, by wszystkim nie tylko się chciało, ale też, aby widzieli w tym wymierne korzyści dla siebie, bo przecież m.in. po to prowadzi się biznes w formie franczyzy.

ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Hiszpanie chcą sprzedać udziały w Santander Bank Polska austriackiemu Erste Group. Co to oznacza dla dalszego rozwoju sieci i dla franczyzobiorców?
W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, niepewności rynkowej i rosnących oczekiwań klientów, budowanie trwałej i zaufanej marki staje się jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych firm.
Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
– Polacy rocznie wydają na składki dotyczące wszystkich ubezpieczeń ponad 70 mld zł. Rynek rośnie co roku o kilka procent – mówi Paweł Gawinecki z ERGO Hestia.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
PapaGyros startuje z franczyzą. Co ma do zaoferowania franczyzobiorcom?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Legendarny amerykański brand wchodzi do Polski i otwiera rynek dla inwestora z ambicją i kapitałem. Do wzięcia masterfranczyza, która może stać się jedną z największych sieci gastronomicznych w kraju.
Wendy's, międzynarodowa sieć restauracji szybkiej obsługi z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, ogłosiła niedawno plany ekspansji na kilka rynków europejskich, które obejmują także Polskę.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Credit Agricole/Alior Bank
Witam, czy ktoś ma doświadczenie z bankiem Credit Agricole i mógłby doradzić w jakim stopniu ta współpraca jest rentowna.
Velobank
Witam, czy ktoś prowadzi lub ma zamiar zacząć z velobankiem?
Pekao SA - czy to dobry pomysł na biznes
Warto interesować się tematem czy lepiej wybrać inny bank ?
PEKAO PARTNER - FRANCZYZA
Witam, Czy posiada ktoś jakiekolwiek informacje na temat franczyzy Banku Pekao ? Chodzi głównie o wynagrodzenie i przyznawalnośc kredytów. Warto interesować się tematem...
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy?
dofinansowania są różne konkursy organizowne przez gmine, miasto, ministerstwa w zaleznosci od pomyslu na biznes.
Firma pożyczkowa
Ja gdy wiem, że chce uzbierać na dany cel, stosuje zasadę50/30/20, dzięki temu oszczędzam i nie potrzebuję pożyczać pieniędzy.