Drugie życie marki

Szykuje się głośny powrót w branży odzieżowej. Według informacji "Pulsu Biznesu" w sklepach w Polsce znów kupić będzie można bieliznę spod znaku Atlantic, marki która musiała wycofać się z rynku z powodu upadłości właściciela. Za „come backiem” Atlantica stoi nie kto inny, jak sam jej twórca – Wojciech Morawski. Tym razem będzie doradzał spółce Via Moda, która właśnie wygrała przetarg na znaki towarowe po upadłej marce, a której dyrektorem jest Joanna Zielonka, była dyrektor kreatywna Atlantica.
Ponowną ofensywę poprowadzą zatem ludzie od dawna związani z polskim brandem. Jak zapowiadają, pierwsze kolekcje Atlantica trafią do sklepów wiosną 2018 roku. Na razie do sklepów multibrandowych i internetowych. Na powrót stacjonarnych placówek pod tym szyldem trzeba będzie jednak poczekać.
– Myślenie o własnych placówkach to jeszcze nie ten etap – mówi Wojciech Morawski. A skoro nie o własnych, to raczej również nie o franczyzowych. Choć z pewnością właściciele punktów handlujących wieloma markami otrzymają propozycję dotyczącą pozyskiwania towaru Atlantica.
Anatomia upadku
Atlantic powstał w 1993 roku i z czasem stał się jedną z najsilniejszym marek odzieżowych na polskim rynku. Triumfy święcił też na rynkach wschodnich – w Rosji i Ukrainie. Pod marką stworzoną przez Wojciecha Morawskiego działała sieć franczyzowa, licząca w szczytowym momencie ok. 150 sklepów. W najlepszych czasach biznes notował przychody sięgające 140 mln zł rocznie. Ponad połowa pochodziła ze sprzedaży za wschodnią granicą.
Problemy Atlantica zaczęły się pod koniec ubiegłej dekady, kiedy coraz bardziej odczuwalne stawały się skutki kryzysu gospodarczego, szczególnie dotkliwego dla branży odzieżowej, borykającej się nie tylko ze spadkami sprzedaży, ale też ze wzrostem kosztów (szczególnie czynszów najmu denominowanych w euro). Według nieoficjalnych informacji właściciel Atlantica w ramach walki o poprawę wyników ciął koszty zmieniając siedzibę firmy i sprzedając nieruchomość, w której do tej pory urzędowała jego spółka. W ramach walki o rentowność zmienił też strategię rozwoju sieci, koncentrując się przede wszystkim na sprzedaży do sklepów multibrandowych. Ostatecznie w ogóle zrezygnował ze sprzedaży detalicznej, ograniczając się do hurtu.
Wysiłki zdały się jednak na nic, sytuacja finansowa firmy pogarszała się, aż w 2015 sąd zdecydował o likwidacji spółki. Zakończenie działalności przez Atlantic prowadziło również do usunięcia sieci z elitarnego grona członków Polskiej Organizacji. Jak się jak jednak później okazało, Atlantic wyleciał z POF również dlatego, że od dłuższego czasu zalegał z płatnościami składek członkowskich.
– Spółka już od początku roku nie opłacała składek członkowskich. Mimo wielu upomnień z naszej strony, nie udało się odzyskać należności. Zatem zgodnie ze statutem organizacji zdecydowaliśmy się wykreślić Atlantic z listy naszych członków – tłumaczyła Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Spółka przestała istnieć, ale jej produkty jeszcze przez długi czas pozostały na rynku i były dostępne w sklepach multibrandowych, a u wschodnich sąsiadów nadal w punktach pod szyldem Atlantic. Franczyzobiorcy w Polsce, jeszcze przed upadkiem Atlantica dostali propozycję, w ramach której mogli albo przejść do konkurencyjnej marki duńskiej Change Lingerie (z którą dogadał się ich franczyzodawca), albo zostać, akceptując jednocześnie gorsze warunki współpracy. Musieliby przejść z systemu franczyzowego na partnerski, w którym zobowiązani byliby do zakupu towaru na własny rachunek. Znaczna część biorców wybrała pierwszą opcję.
Konkurencja robi swoje
Otwartym pozostaje pytanie, czy zarządzający Atlantikiem i tym razem w strategii rozwoju wykorzystają franczyzę, po którą chętnie sięgali w „poprzednim życiu” marki. Wielu obecnych właścicieli salonów odzieżowych ma doświadczenia we współpracy z tym brandem. Niewykluczone, że część z nich byłaby gotowa ponownie zaufać sieci i wejść w licencyjne partnerstwo. Z czasem Atlantic może więc powrócić do walki nie tylko o klientów, ale też o franczyzobiorców. Choć na razie franczyzodawcy przyznają, że powrót konkurenta na rynek nie spędza im snu z powiek.
– Z pewnością łatwiej jest wrócić z marką, która już kiedyś istniała w branży i w świadomości klientów, niż budować od zera nowy brand. Natomiast w mojej opinii informacja o planowanym powrocie Atlantica nie jest czymś, co mogłoby w znaczący sposób wpłynąć na nasze plany i działania. I tak już obecnie konkurencja w naszym segmencie jest duża – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Jak dodaje Grzegorz Tokarczyk, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju odzieżowej marki Quiosque, franczyzodawca, który planuje ekspansję na rynku, musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami z różnych obszarów.
– Moim zdaniem kluczowe jest dobre rozpoznanie miejsca prowadzenia działalności w kontekście kosztów, najlepiej działać w tzw. niszach. Ideałem jest maksymalna liczba klientów marki, mała konkurencja, niskie koszty najmu. Kluczowe jest także pozyskanie jak najlepszych pracowników, co nie jest łatwe w dzisiejszej rzeczywistości. Firma musi być bardzo aktywna w zakresie akcji marketingowych, wsłuchiwać się w potrzeby swoich klientów i odpowiadać na nie – mówi Grzegorz Tokarczyk.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...