Król w odwrocie
Jak dowiedział się portal Franchising.pl, Burger King zrezygnował z dalszego rozwoju swojej sieci w Polsce poprzez franczyzę. Firma zmienia strategię i nie będzie już udzielać licencji na biznes pod swoim szyldem. Zamiast tego skupi się na otwarciach placówek własnych. Spółka na razie nie komentuje swoje decyzji, toteż trudno spekulować, czy franczyzowy model rozwoju został zawieszony na określony czas, czy też definitywnie zakończony.
Decyzja jest o tyle zaskakująca, że amerykańska marka dopiero niecałe dwa lata temu zdecydowała się na wyjście ze swoim konceptem franczyzowym do szerokiego rynku. Wcześniej jedynym operatorem sieci na rynku polskim (podobnie jak w kilku innych krajach Europy Środkowej) była spółka Amrest. W 2016 roku zarząd Burger Kinga postanowił zmienić kurs.
– Burger King przeprowadził analizę wszystkich krajów Europy i Polska została uznana za jedno z dwóch państw o największym potencjale rozwojowym. Aby maksymalnie przyspieszyć ekspansję naszej sieci, wyjątkowo w Polsce zamierzamy rozwijać się zarówno poprzez franczyzę, jak i otwierając własne restauracje. Chcemy otwierać kilkadziesiąt lokali rocznie, z czego 60 proc. własnych, a resztę franczyzowych – zapowiadał Przemysław Zacny, ówczesny dyrektor ds. rozwoju sieci Burger King.
Wygląda na to, że plany zostały poddane rewizji. Pozostaje pytanie, czy stało się tak ze względu na niskie zainteresowanie franczyzą, czy też może ze względu na zbyt wysokie, jak na możliwości zainteresowanych, kwoty inwestycji. Uruchomienie Burger Kinga we franczyzie wiązało się z wydatkiem dochodzącym nawet do 4 mln zł.
Matecznik Burger Kinga to oczywiście Ameryka, gdzie w 1954 roku, w Miami na Florydzie, został otwarty pierwszy lokal tej marki. Do Polski król burgerów trafił w 1992 roku. Słynne whoppery Polakom zaserwowano po raz pierwszy przy warszawskim placu Zbawiciela. Jednak dziewięć lat później koncern wycofał się z naszego kraju. Istniejące restauracje zostały odkupione przez spółkę AmRest (która była operatorem marki w Polsce) i przekształcone w lokale KFC. Ale Burger King nie zrezygnował z planów nadwiślańskiej ekspansji. Wrócił sześć lat później, w 2007 roku. Po raz kolejny główną rolę odegrał AmRest, tym razem ponownie wprowadzając Burger Kinga na nasz rynek jako franczyzobiorca. Przez wiele lat miał na to wyłączność. Później dołączył drugi franczyzobiorca, grupa Autogrill. Jednak niedawno centrala Burger Kinga zdecydowała się na przyspieszenie tempa rozwoju, zarówno u nas, jak i generalnie w południowo-wschodniej Europie. Pod koniec 2014 roku powołała do życia spółkę Burger King SEE, przed którą postawiono zadanie intensywnej rozbudowy sieci w Polsce, Włoszech, Rumunii i Grecji.
– Firma, która chce udzielać franczyzy inwestorom indywidualnym musi dysponować silnym zapleczem organizacyjnym. Restauracje własne mogą być bazą do stworzenia organizacji, która będzie mogła efektywnie wspierać restauracje w działalności bieżącej. Dlatego nie zdziwię się jeżeli za kilka lat Burger King ponownie zaoferuje franczyzę inwestorom indywidualnym - uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.
Współpraca: Monika Wojniak-Żyłowska
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...