Krajobraz po bitwie

Łukasz Szultka, koordynator ds. sieci Aptek Centrum Zdrowia
W ubiegłym roku weszła w życie nowelizacja ustawy o prawie farmaceutycznym, która poważnie utrudniła rozwój sieci aptek. Czy można zaryzykować stwierdzenie, że franczyza w tej branży została de facto zabita przez nowe przepisy?
Zabita to zbyt mocne słowo, ale z pewnością została stłumiona. Regulacje, w szczególności te dotyczące dopuszczalnej liczby aptek czy dozwolonej odległości między nimi, spowodowały, że nowe placówki praktycznie przestały powstawać.
Jakie to rodzi konsekwencje dla franczyzodawców?
Ograniczamy się do współpracy z istniejącymi aptekami. Rozwój nie polega na otwieraniu nowych punktów, tylko na przyłączaniu do sieci obecnie funkcjonujących. Natomiast cały czas obserwujemy na rynku coś w rodzaju okresu przejściowego. Właściciele aptek są świadomi zmiany przepisów i czekają, jak dalej potoczą się wydarzenia w branży. Widać, że nie są obecnie zbyt skłonni do podejmowania strategicznych decyzji, takich jak np. przystępowanie do sieci. Sytuacja jednak z czasem się ustabilizuje.
Zatem z punktu widzenia operatorów sieci rynek wciąż ma potencjał?
Zdecydowanie. Uważamy, że rynek nadal będzie się konsolidował, to znaczy właściciele niezrzeszonych aptek będą decydować się na współpracę pod rozpoznawalną marką. Samodzielni przedsiębiorcy w tej branży nadal posiadają większość – ok. 60 proc. – wszystkich placówek działających w Polsce.
W jaki sposób franczyzodawca sieci Apteka Centrum Zdrowia chce pozyskiwać kolejnych partnerów?
Wychodzimy z założenia, że właściciel apteki ma dużo spraw na głowie i często sam wykonuje cały szereg zadań związanych z prowadzeniem biznesu – od obsługi klienta po księgowość. My oferujemy narzędzia, które ułatwią mu pracę. Przystępując do naszego konceptu franczyzobiorca może liczyć na korzyści z tytułu rozpoznawalnego szyldu, ale przede wszystkim poprawić rentowność swojej firmy dzięki korzystniejszym warunkom handlowym, które jesteśmy w stanie zapewnić.
Jakie są plany rozwoju na 2018 rok?
Obecnie pod naszym szyldem działa 130 aptek, z czego 60 to apteki współpracujące z naszą marką. Nie stawiamy sobie sztywnych planów dotyczących otwarć, natomiast myślę, że w obecnych realiach rynkowych wzrost rzędu 10-15 proc. będzie sukcesem.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kodano Optyk – najszybciej rozwijająca się sieć optyczna w Polsce – rozpoczęła 2025 rok z dużym rozmachem.
Kodano Optyk ma promocję dla nowych franczyzobiorców. Można sporo zaoszczędzić na inwestycji.
VisionOptyk otwiera średnio 8-12 placówek rocznie. Wielu franczyzobiorców decyduje się na prowadzenie więcej niż jednego salonu.
Kodano Optyk to dynamicznie rozwijająca się polska sieć salonów optycznych, oferująca unikalny system franczyzowy.
Kodano Optyk szybko rośnie na polskim rynku, planuje też zacząć budowę sieci salonów za granicą.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Na początku czerwca zaczął działać kolejny franczyzowy kantor kryptowalut pod szyldem Quark.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...