Firma w formie

W Polsce działa około 3 tys. klubów fitness. Nie wszyscy jednak dobrze sobie radzą na tym rynku. Z Polski wycofuje się Jatomi, jedna z dwóch największych sieci fitness. Jeszcze pół roku temu liczyła 37 klubów fitness, wszystkie mieściły się w bardzo prestiżowych lokalizacjach. Pod koniec roku firma zamknęła niespodziewanie dwa ze swoich klubów. Wówczas Trevor Brennan, dyrektor zarządzający Jatomi Fitness Group potwierdził, że sieć rezygnuje z rozwoju nad Wisłą. Wyjaśnił dość enigmatycznie, że stworzony dziewięć lat temu model biznesowy nie ma już zastosowania. Prawdopodobnie przyczyną kłopotów marki były bardzo wysokie koszty, które ponosiła. Inwestowała spore pieniądze w otwarcia klubów (nawet 8 mln za jeden klub), a i bieżące koszty nie należały do niskich ze względu na lokalizacje w znanych centrach handlowych. Uciążliwa była również walka z konkurencją, głównie z liderem rynku, siecią Calypso.
Z ostatniego raportu „European Health & Fitness Market Report 2017” opracowanego przez Deloitte oraz EuropeActive wynika, że przychody ogółem klubów fitness w Polsce w 2016 roku wyniosły 3,7 mld zł, czyli były tylko o 0,8 proc. większe niż rok wcześniej. Nowych klubów otwiera się niewiele, na dodatek tzw. wskaźnik penetracji (czyli liczba członków klubów fitness do wielkości populacji) wynosi u nas 7,4 proc., podczas gdy średnia europejska wynosi 7,8. Na dodatek średnia cena karnetu do klubu fitness spadła, z 125 zł do 116 zł. Mimo to właściciele klubów optymistycznie patrzą w przyszłość. – Branża fitness w Polsce w ostatnich kilku latach weszła na wyższy poziom, gdzie standard klubów jest coraz lepszy. Są one bardziej dostępne, a cena karnetów spada. Wydaje nam się, że ten trend będzie kontynuowany przez najbliższe trzy lata. Zaobserwujemy wówczas jeszcze większy rozwój branży fitness w naszym kraju – mówi Łukasz Dojka, założyciel sieci Xtreme Fitness.
Dlatego franczyzozdawca Xtreme Fitness szuka franczyzobiorców w województwach: dolnośląskim, opolskim, łódzkim, małopolskim, śląskim, podkarpackim, wielkopolskim oraz lubelskim. Potencjalny franczyzobiorca marki musi być przede wszystkim gotowy całkowicie zaangażować się w prowadzenie biznesu. Znalezieniem lokalu oraz negocjacją najkorzystniejszych warunków najmu zajmuje się franczyzodawca. Zapewnia on również pomoc w wykończeniu wnętrza klubu, zgodnie ze standardami sieci oraz przystosowanie go do użytkowania. Franczyzodawca szacuje koszty inwestycji, analizuje strategię konkurencji, opracowuje strukturę karnetów, ustalając najkorzystniejsze ceny, przygotowuje plan marketingowy oraz kampanię przedsprzedażową i szereg szkoleń.
Wstępna opłata franczyzowa wynosi 30 tys. zł netto. W trakcie współpracy franczyzodawca pobiera opłatę bieżąca w wysokości 5 proc. od obrotu oraz 5 zł od każdego metra lokalu. Przedstawiciele marki zapewniają, że kluby Xtreme Fitness zaczynają być rentowne zazwyczaj między drugim a piątym miesiącem od otwarcia, a zwrot z inwestycji następuje po 1,5-2 latach. Łączna kwota inwestycji, która pozwala otworzyć klub fitness to 400-600 tys. zł.
Sieć Xtreme Fitness Gyms liczy obecnie 10 klubów własnych oraz sześć franczyzowych. Pierwszy własny lokal został otwarty w 2012 roku w Tarnowie, a pierwszy franczyzowy w 2016 roku w Wadowicach.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Żabka otwiera sklep na terenie szpitala i zachęca obywateli Ukrainy do przystąpienia do sieci, Xtreme Fitness Gyms uruchamia kolejne kluby i obniża opłaty, a Grupa Eurocash publikuje raport za ubiegły rok. Przegląd rynku 10-15 kwietnia.
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w styczniowym wydaniu magazynu.
Klub fitness to dobry biznes dla pasjonatów sportu. A franczyzodawca musi być też dobrym trenerem biznesowym, żeby partner nie odniósł kontuzji.
Aż trudno uwierzyć, ile się działo na tegorocznej 20. edycji Targów Franczyza! Przeczytaj i obejrzyj zapis relacji na żywo z trzech dni targowych.
Już 20-22 października po raz 20. odbędą się Targi Franczyza. Sprawdź, którzy przedstawiciele marek franczyzowych zaprezentują wówczas swoje sprawdzone pomysły na biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Patrycja Niedźwiecki prowadzi z mężem już trzy restauracje pod złotymi łukami. Jak wygląda franczyza Maka „od kuchni”?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Na pewno taki, w którym franczyzobiorcy mogą liczyć na solidne wsparcie franczyzodawcy. Przedstawiamy kilkadziesiąt konceptów franczyzowych, w których inwestycję warto rozważyć w 2023 roku.
Czy bank to dobry biznes? Alior Bank przekonuje, że tak. Model biznesowy zakłada osiągnięcie rentowności w maksymalnie pół roku.
Własna pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Warto jednak zajmować się produkcją pieczarek w większej liczbie pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza fitness
Witam, Czy ktoś Państwa miał okazję zostać franczyzobiorcą Studio Figura? Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą formą biznesu , ale nie wiem czy na pewno jest to...
Zamiast etatu, własny salon urody
Biznes przyjemny i opłacalny, to super pomysł! Yasumi to znana marka więc klientki chetnie chodzą do ich babinetów...wiem bo mam trzy :)
Opinie o współpracy z Yasumi
Posiadam trzy gabinety Yasumi obecnie i jestem zadowolona ze współpracy. Bardzo dużo pomagaja na początku przed otwarciem a po otwarciu również jest stała opieka. Mam...
Gabinet kosmetyczny
Bardzo popularne są obecnie salony stylizacji paznokci. Niskie nakłady finansowe aby otworzyć Studio Paznokcia i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej powoduje coraz...
Trening z maszyną
Ja bym chciała z czegoś takiego skorzystać, ale ceny niestety powalają na kolana.
Zamiast etatu, własny salon urody
Jeśli tylko czuje się ktoś na siłach do rozkręcania takiego biznesu i przede wszystkim, zna się na tym to jak najbardziej.
Opinie o współpracy z Yasumi
Witam. Czy współpraca z yasumi się opłaca ? Zastanawiam się nad podjęciem współpracy. Proszę o odp.
Manicure "pod ręką"
bez przesady