Z franczyzą pod rękę
Dmytro Linnik przyjechał z Ukrainy do Polski cztery lata temu. Znalazł pracę w gastronomii, w jednym z warszawskich barów mlecznych. Gdy poznał już polskie realia, zdobył doświadczenie w branży, postanowił otworzyć własną firmę. Pozostał wierny gastronomii. Wynajął lokal na warszawskiej Woli i nawet zaplanował już, jaki biznes tam uruchomi.
– To miał być fast food, ale z polskim domowym jedzeniem – opowiada Dmytro Linnik. – Jednak znajomi odradzili mi ten pomysł. Twierdzili, że w tej lokalizacji taki rodzaj gastronomii się nie sprawdzi. Lokal jest na dużym osiedlu, gdzie mieszkają młode rodziny, ludzie w wieku 30+, mieści się w budynku, w którym jest też apart-hotel. Pomyślałem więc, że dobrym rozwiązaniem może być pizzeria.
Dmytro Linnik postanowił poszukać sprawdzonych konceptów franczyzowych, z których pomysłu i wsparcia mógłby skorzystać. Jego wybór padł na New York Pizza Department.
– To młody koncept, tak jak ja. I chce się rozwijać, też tak jak – podkreśla. – Poza tym franczyzodawca nie lekceważy uwag i pomysłów franczyzobiorców, słucha ich, jeśli są sensowne wprowadza w życie.
Pizzeria została otwarta w połowie marca. Jednak przygotowanie lokalu trwało przez kilka miesięcy.
– Dziś wiem, że popełniłem dwa błędy: po pierwsze najpierw znalazłem pomieszczenia, a później wybrałem franczyzę, a po drugie zdecydowałem się na lokal w stanie deweloperskim – mówi Dmytro Linnik. – Tymczasem warto skorzystać ze wsparcia franczyzodawcy już na etapie poszukiwania lokalu, to wiele ułatwia. Podobnie jak wybranie pomieszczeń, w których już wcześniej była prowadzona działalność gastronomiczna. Wtedy część rzeczy, chociażby wentylacja, jest już zrobiona. Dzięki temu można zaoszczędzić i czas, i pieniądze.
Pizzerie New York Pizza Department można otwierać w dwóch formatach. Tańszy w inwestycji jest model express, nastawiony na realizację zamówień w dostawie i na wynos. Minimalna kwota, potrzebna w tym przypadku na start, to 35 tys. zł.
– W takiej kwocie możemy się zamknąć, jeśli znajdziemy lokal przystosowany już do działalności gastronomicznej – podkreśla Tomasz Jench, właściciel konceptu New York Pizza Department. – Taka suma wystarczy wówczas na zakup sprzętu gastronomicznego.
Druga możliwość to otwarcie pełnej restauracji, z salą konsumpcyjną. W tym przypadku wydatki będą nieco większe, potrzebny jest również większy lokal. Według szacunków franczyzodawcy, minimalna kwota inwestycji – przy lokalu wielkości 50 m2 – to 55 tys. zł. To suma potrzebna na zakup sprzętu gastronomicznego. Trzeba do niej doliczyć koszty ewentualnego remontu lub adaptacji.
Dmytro Linnik, otwierając swój lokal zakładał, że większość zamówień będzie realizowana w dostawie. Tymczasem okazało się, że owszem – z dostawy chce korzystać bardzo dużo klientów, ale równie wielu przychodzi do pizzerii, by zjeść na miejscu.
– Mamy bardzo ładną, świetnie zaaranżowaną salę. To na pewno zachęca klientów do spędzania u nas czasu. Przez pierwsze dni po otwarciu wręcz nie nadążaliśmy z obsługą – przyznaje franczyzobiorca. – Okazało się, że jeden pizzermen, dla którego przygotowaliśmy miejsce do pracy na sali, to za mało.
Teraz zastanawia się nad otwarciem gdzieś w pobliżu kolejnego lokalu, tym razem w formacie express.
– Jednak najpierw muszę zobaczyć, jak będzie działać pizzeria, gdy wśród klientów już minie tzw. efekt nowości, gdy ruch się ustabilizuje – podkreśla Dmytro Linnik.
W tej chwili koncept New York Pizza Department liczy 17 lokali. W tegorocznych planach ma m.in. kolejne otwarcia w Warszawie oraz ekspansję w Trójmieście, gdzie podpisana została umowa z multifranczyzobiorcą, który otrzymał wyłączność na ten rejon. Jednorazowa opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 5 tys. zł. Miesięczna opłata franczyzowa to 1 tys. zł. Nie ma opłaty marketingowej. Według zapewnień licencjodawcy, lokale zyskują rentowność w 2-3 miesiącu działalności.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, pełne zatowarowanie i wsparcie, dzięki któremu możesz zarabiać od pierwszego dnia.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali