Szwedzka moda, polski partner
Trzy istniejące sklepy do przejęcia, potencjał rynku na „dziesiątki otwarć” i możliwość rozwoju sieci poprzez udzielanie licencji franczyzowej – takie zachęty czekają na przedsiębiorcę, który zechce spróbować swoich sił jako masterfranczyzobiorca Lindex. Druga największa szwedzka marka odzieżowa zdecydowała: będzie rozwijać sieć sprzedaży w Polsce, a do realizacji planu potrzebuje partnera, który zna specyfikę rynku i ma doświadczenie w handlu.
Lindex to marka z ponad 50-letnią historią. Powstała w 1954 roku w Szwecji, a w początkach działalności koncentrowała się głównie na produkcji bielizny damskiej. Z czasem portfolio spółki zaczęło rosnąć. W asortymencie pojawiła się odzież damska, ubrania dla dzieci oraz kosmetyki. Dziś Lindex wchodzi w skład fińskiej grupy Stockmann, a sieć sklepów pod tym szyldem liczy ponad 500 sklepów w 18 krajach. Marka nie jest anonimowa również dla polskich klientów. W kraju działają bowiem trzy jej placówki: w Gliwicach, Wałbrzychu i Bytomiu. Do tej pory kontrolował jej czeski oddział sieci, ale docelowo ma je przejąć polski masterfranczyzobiorca.
Jak tłumaczy Johan Isacson, dyrektor odpowiedzialny za franczyzę w Lindex, to właśnie obserwacja wyników osiąganych przez wspomniane trzy sklepy przekonała szwedzki zarząd o dużym, niewykorzystanym potencjale drzemiącym w polskim rynku. Mając na uwadze swoje pozytywne doświadczenia ze współpracy z masterfranczyzobiorcami na takich rynkach, jak m.in. Islandia, Arabia Saudyjska czy w krajach bałkańskich, Szwedzi uznali, że licencja typu master sprawdzi się również nad Wisłą. Kogo chcieliby widzieć w roli masterfranczyzobiorcy? Taki przedsiębiorca powinien wykazać się pasją, ale też doświadczeniem w sprzedaży detalicznej (choć nie koniecznie w segmencie, w którym działa Lindex). Musi również być gotowy na inwestycje i to raczej dość pokaźne. Jak szacuje właściciel marki, umeblowanie metra kwadratowego powierzchni sklepu Lindex kosztuje ok. 325 euro, czyli ponad 1,3 tys. zł. Wydatki z tego tytułu dla powierzchni 780 m2 (a taką ma sklep Lindex w Galerii Victoria w Wałbrzychu) to zatem rząd 1 mln zł.
Placówki marki powstają w centrach handlowych w średnich i dużych miastach. Johan Isacson jest zdania, że polski rynek ma potencjał na dziesiątki otwarć.
Grupę docelową Lindex stanowią kobiety zainteresowane modą, świadome swoich decyzji w doborze odzieży, kierujące się elegancją, dobrym gustem, ceniące komfort i wygodę a przede wszystkim wysoką jakość w dobrej cenie. Marka ma własny zespół projektantów, który tworzy nowe kolekcje z sezonu na sezon.
Licencja franczyzowa typu master jest wykorzystywana przez blisko połowę zagranicznych marek wchodzących do Polski. Na podstawie umowy subfranchisingu (masterfranczyzy) dawca licencji zezwala masterfranczyzobiorcy na korzystanie z jego pakietu franczyzowego (marki, know-how i wsparcia) na danym terenie. Masterfranczyzobiorca z reguły najpierw otwiera własną placówkę, a następnie pozyskuje franczyzobiorców, którzy uruchamiają kolejne lokale. Franczyzodawca zachowuje przy tym pełną kontrolę nad systemem dzięki prawu do ostatecznego zatwierdzania zmian proponowanych przez masterfranczyzobiorcę. Subfranchising jest wykorzystywany głównie do tworzenia systemów franczyzowych w krajach, w których warunki prowadzenia działalności gospodarczej różnią się istotnie od warunków w kraju siedziby franczyzodawcy.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...