Ze sklepu lub z wyspy / Sieć Organique rozwija się zarówno w formacie sklepów, jak i wysp handlowych. Licencjodawca oferuje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz negocjacji umów najmu.
Sobota
05.01.2019
Sieć Organique boleśnie odczuła w ubiegłym roku zakazu handlu w niedzielę. Jak radzi sobie z tym problemem?
 

Od 2006 roku marka Organique buduje sieć sklepów, w których sprzedaje naturalne kosmetyki. Obecnie sieć liczy 47 placówek: 11 własnych oraz 36 franczyzowych.
– W 2018 roku otworzyliśmy dwa nowe punkty własne i jeden franczyzowy – mówi Jacek Jankiewicz, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i franczyzowych Organique. – Dodatkowo w trzech lokalizacjach przenosiliśmy sklepy do nowych lokali. W ciągu roku zamknęliśmy pięć punktów, zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach, które nie generowały zadowalających wyników. 2018 rok był trudny dla całego handlu detalicznego w Polsce. Wprowadzenie niedziel niehandlowych spowodowało gwałtowne zmniejszenie miesięcznej liczby klientów w naszych sklepach, co w krótkim okresie przełożyło się negatywnie na obroty sieci. Jednak dzięki działaniom podejmowanym w ostatnim kwartale, udało nam się odwrócić negatywną tendencję.

Te działania to m.in. współpraca ze znaną siecią perfumerii czy inwestycja w reklamę.
– W zeszłym roku wprowadziliśmy część naszej oferty do sieci Douglas i dzisiaj widzimy już pozytywny efekt tej decyzji – informuje Jacek Jankiewicz. – Znacząco zwiększyło to zasięg naszej marki, a klienci, którzy poznali nas tam, później przychodzą do naszych sklepów. W ostatnim kwartale pojawiła się również pierwsza w historii firmy reklama telewizyjna. Na ten rok planujemy włączenie usługi Click&Collect, która pozwoli na odbiór towaru zamówionego w sklepie internetowym Organique, w naszych sklepach stacjonarnych.

Sklep lub wyspa

Pomimo niehandlowych niedziel centra handlowe nadal pozostają najatrakcyjniejszymi lokalizacjami dla placówek z szyldem Organique, jako że – jak wyjaśnia franczyzodawca zapewniają odpowiednią liczbę potencjalnych klientów. W grę wchodzą miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Obecna wielkość sieci jest zadowalająca, jednak w dalszym ciągu jesteśmy otwarci na nowe lokalizacje oraz partnerów – zaznacza Jacek Jankiewicz. – Wciąż pozostają duże miasta w Polsce, jak chociażby Rzeszów czy Bydgoszcz,w których Organique jest dostępny dla klientów jedynie poprzez sklep internetowy, bądź naszych partnerów. Będziemy się starali zmienić to w 2019 roku.
Koncept rozwija się zarówno w formacie sklepów, jak i wysp handlowych. Licencjodawca oferuje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz negocjacji umów najmu. Optymalna wielkość sklepu to ok. 30 m2, choć w sieci funkcjonują też placówki znacznie mniejsze, o powierzchni niewiele ponad 10 m2. Wyposażenie i aranżacja lokalu jest ściśle określona przez franczyzodawcę, dlatego każdy lokal jest projektowany przez współpracującego z marką architekta (projekt jest odpłatny). Kwota inwestycji w przypadku sklepu to ok. 100-120 tys. zł netto. Natomiast wydatki na wyspę to mniej więcej połowa tej sumy. Sam koszt dostosowania lokalu kształtuje się między 1-2,5 tys. zł za 1 m2. Pozostałe wydatki to zakup mebli do sklepu, zatowarowanie, sprzęt IT.

Wstępna opłata licencyjna wynosi 6 tys zł netto w przypadku sklepu oraz 5 tys. zł netto za wyspę. Nie ma bieżących opłat franczyzowych, licencjobiorcy są natomiast obciążani kosztami marketingowymi i na reklamę, w wysokości 2 proc. obrotu netto. Połowę tej kwoty mogą wykorzystać na zakup materiałów marketingowych takich jak próbki, torebki i dodatkowe plakaty. Licencjodawca zapewnia też bezpłatne szkolenia produktowe i sprzedażowe (początkowe na miejscu u franczyzobiorcy, a potem wyjazdowe raz na kwartał). W tym roku marka uruchamia również platformę e-learningową. Franczyzodawca pomaga też organizować eventy, zarówno w sklepach, jak i na terenie danego centrum handlowego czy miasta.

Licencjodawca przyznaje, że nadchodzący rok może być trudny dla całego handlu.
– Będzie wyzwaniem z dwóch względów – uważa Jacek Jankiewicz. – Po pierwsze przybędą kolejne niedziele, objęte zakazem handlu. Po drugie e-commerce wciąż rośnie, stąd nasze działania nakierowane na uruchomienie usługi odbioru zamówień internetowych w sklepach stacjonarnych. Mam jednak poczucie, że w naszej branży kluczowy jest kontakt z klientem, profesjonalne doradztwo w kwestii wyboru odpowiedniego produktu. Na tym polu zdecydowanie się wyróżniamy. Obsługa jest naszym największym atutem, nasze konsultantki ciągle podnoszą swoje kwalifikacje. O taką obsługę trudno w dużych sieciówkach.
Franczyzodawca zapewnia, że czas oczekiwania na zwrot z inwestycji w punkt Organique nie powinien przekroczyć 36 miesięcy.
- W wielu przypadkach udaje nam się wypracować zwrot już po 15-18 miesiącach od otwarcia – mówi Jacek Jankiewicz.


Pieniądze na start / Kwota inwestycji w przypadku sklepu Organique to ok. 100-120 tys. zł netto. Natomiast wydatki na wyspę to mniej więcej połowa tej sumy.

POPULARNE NA FORUM

Inwestycja w srebro - czy warto?

Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...

32 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2019
Inwestycja w srebro - czy warto?

Na XTB macie możliwość inwestowania w surowce – ja działam ze złotem, srebrem i ropą. Po prostu w tych tematach mam doświadczenie. A czy warto w to inwestować?...

32 wypowiedzi
ostatnia 22.10.2018
Zastanawiam się nad Organique...

Moim zdaniem dobry pomysł, choć oczywiście musisz zrobić rozeznanie, czy w tamtym mieście nie ma podobnego sklepu z podobnym asortymentem i jak duże jest to miasto....

2 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018
Golden Rose - dystrybutor kosmetyków

GR ma produkty dobrej jakości, jak na ceny niektórych z nich (bardzo tanie). Można niedużym nakładem sobie skompletować dość pokaźną kosmetyczkę czy półki w...

12 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018
Powiedziała YES

Fajna marka, ma i bardziej klasyczną, i bardziej nowoczesną biżuterię :)

3 wypowiedzi
ostatnia 30.08.2018
Golden Rose - dystrybutor kosmetyków

Golden Rose? Moja żona używa kosmetyków tej firmy. Ma całą kolekcje lakierów od nich

12 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018
Polacy lubią prezenty

Ja też tak mówię, ale w głębi duszy już się zastanawiam, co dostanę :D

7 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018
Polacy lubią prezenty

Ja bardzo lubię prezent, chociaż zawsze mówię, że nie potrzeba

7 wypowiedzi
ostatnia 28.08.2018