Kosmetyki nie odpuszczają
Od 2006 roku marka Organique buduje sieć sklepów, w których sprzedaje naturalne kosmetyki. Obecnie sieć liczy 47 placówek: 11 własnych oraz 36 franczyzowych.
– W 2018 roku otworzyliśmy dwa nowe punkty własne i jeden franczyzowy – mówi Jacek Jankiewicz, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i franczyzowych Organique. – Dodatkowo w trzech lokalizacjach przenosiliśmy sklepy do nowych lokali. W ciągu roku zamknęliśmy pięć punktów, zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach, które nie generowały zadowalających wyników. 2018 rok był trudny dla całego handlu detalicznego w Polsce. Wprowadzenie niedziel niehandlowych spowodowało gwałtowne zmniejszenie miesięcznej liczby klientów w naszych sklepach, co w krótkim okresie przełożyło się negatywnie na obroty sieci. Jednak dzięki działaniom podejmowanym w ostatnim kwartale, udało nam się odwrócić negatywną tendencję.
Te działania to m.in. współpraca ze znaną siecią perfumerii czy inwestycja w reklamę.
– W zeszłym roku wprowadziliśmy część naszej oferty do sieci Douglas i dzisiaj widzimy już pozytywny efekt tej decyzji – informuje Jacek Jankiewicz. – Znacząco zwiększyło to zasięg naszej marki, a klienci, którzy poznali nas tam, później przychodzą do naszych sklepów. W ostatnim kwartale pojawiła się również pierwsza w historii firmy reklama telewizyjna. Na ten rok planujemy włączenie usługi Click&Collect, która pozwoli na odbiór towaru zamówionego w sklepie internetowym Organique, w naszych sklepach stacjonarnych.
Sklep lub wyspa
Pomimo niehandlowych niedziel centra handlowe nadal pozostają najatrakcyjniejszymi lokalizacjami dla placówek z szyldem Organique, jako że – jak wyjaśnia franczyzodawca – zapewniają odpowiednią liczbę potencjalnych klientów. W grę wchodzą miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Obecna wielkość sieci jest zadowalająca, jednak w dalszym ciągu jesteśmy otwarci na nowe lokalizacje oraz partnerów – zaznacza Jacek Jankiewicz. – Wciąż pozostają duże miasta w Polsce, jak chociażby Rzeszów czy Bydgoszcz,w których Organique jest dostępny dla klientów jedynie poprzez sklep internetowy, bądź naszych partnerów. Będziemy się starali zmienić to w 2019 roku.
Koncept rozwija się zarówno w formacie sklepów, jak i wysp handlowych. Licencjodawca oferuje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz negocjacji umów najmu. Optymalna wielkość sklepu to ok. 30 m2, choć w sieci funkcjonują też placówki znacznie mniejsze, o powierzchni niewiele ponad 10 m2. Wyposażenie i aranżacja lokalu jest ściśle określona przez franczyzodawcę, dlatego każdy lokal jest projektowany przez współpracującego z marką architekta (projekt jest odpłatny). Kwota inwestycji w przypadku sklepu to ok. 100-120 tys. zł netto. Natomiast wydatki na wyspę to mniej więcej połowa tej sumy. Sam koszt dostosowania lokalu kształtuje się między 1-2,5 tys. zł za 1 m2. Pozostałe wydatki to zakup mebli do sklepu, zatowarowanie, sprzęt IT.
Wstępna opłata licencyjna wynosi 6 tys zł netto w przypadku sklepu oraz 5 tys. zł netto za wyspę. Nie ma bieżących opłat franczyzowych, licencjobiorcy są natomiast obciążani kosztami marketingowymi i na reklamę, w wysokości 2 proc. obrotu netto. Połowę tej kwoty mogą wykorzystać na zakup materiałów marketingowych takich jak próbki, torebki i dodatkowe plakaty. Licencjodawca zapewnia też bezpłatne szkolenia produktowe i sprzedażowe (początkowe na miejscu u franczyzobiorcy, a potem wyjazdowe raz na kwartał). W tym roku marka uruchamia również platformę e-learningową. Franczyzodawca pomaga też organizować eventy, zarówno w sklepach, jak i na terenie danego centrum handlowego czy miasta.
Licencjodawca przyznaje, że nadchodzący rok może być trudny dla całego handlu.
– Będzie wyzwaniem z dwóch względów – uważa Jacek Jankiewicz. – Po pierwsze przybędą kolejne niedziele, objęte zakazem handlu. Po drugie e-commerce wciąż rośnie, stąd nasze działania nakierowane na uruchomienie usługi odbioru zamówień internetowych w sklepach stacjonarnych. Mam jednak poczucie, że w naszej branży kluczowy jest kontakt z klientem, profesjonalne doradztwo w kwestii wyboru odpowiedniego produktu. Na tym polu zdecydowanie się wyróżniamy. Obsługa jest naszym największym atutem, nasze konsultantki ciągle podnoszą swoje kwalifikacje. O taką obsługę trudno w dużych sieciówkach.
Franczyzodawca zapewnia, że czas oczekiwania na zwrot z inwestycji w punkt Organique nie powinien przekroczyć 36 miesięcy.
- W wielu przypadkach udaje nam się wypracować zwrot już po 15-18 miesiącach od otwarcia – mówi Jacek Jankiewicz.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Każdy franczyzobiorca na każdym etapie prowadzenia działalności może liczyć na nasze wsparcie – zapewnia Ewa Wieczorek z NEONAIL.
Perfumy Refan mogą być świetną propozycją poszerzenia oferty dla sklepów z różnym asortymentem.
Coraz więcej osób poszukuje oryginalnych zapachów, innych niż te masowo dostępne na sklepowych półkach. Monika Zagajska i Ewa Harasimczuk odkryły tę niszę i otworzyły nietypowe perfumerie.
Marzena Burciu franczyzę dla siebie wybrała na Targach Franczyza. Jak rozwija swój biznes?
Wywodząca się z USA marka Gnoce szuka franczyzobiorców w Polsce. Jakie są warunki nawiązania współpracy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
POPULARNE NA FORUM
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....
Inwestycja w srebro - czy warto?
Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...