Czy pandemia sprzyja rozwojowi biur nieruchomości? Czy sieci franczyzowe z tej branży dobrze sobie radzą?
W czasie pandemii, która negatywnie wpływa na wiele branż i gałęzi gospodarki, obrót nieruchomościami funkcjonuje stabilnie. Wynika to m.in. z tego, że w kryzysowej sytuacji na rynku, kiedy inflacja szybko rośnie, bezpiecznie jest ulokować oszczędności w nieruchomościach. Stąd też duże zapotrzebowanie na usługę pośrednictwa, co sprzyja rozwojowi biur nieruchomości i wpływa na wzrost zainteresowania zawodem agenta nieruchomości. Metrohouse korzysta z tej koniunktury, rekrutując nowe osoby do pracy w naszych biurach w całej Polsce, a także dynamicznie powiększa liczbę nowych oddziałów w sieci. Posiadamy już 80 biur, a 12 kolejnych jest przygotowywanych do oficjalnego otwarcia.
Skąd napływają kandydaci chętni do podjęcia współpracy z Metrohouse?
Najwięcej kandydatów pochodzi z branży turystycznej, która bardzo negatywnie odczuła skutki pandemii. Osoby prowadzące do tej pory biura podróży najczęściej były zmuszone do zamknięcia swojej działalności, a posiadają lokal, niewielki zespół sprzedawców, mają doświadczenie handlowe i menedżerskie. Jest to bardzo duży zasób, który ułatwia przebranżowienie i rozpoczęcie pracy na rynku obrotu nieruchomościami. Oczywiście tak, jak wszystkie inne osoby zainteresowane otwarciem biura nieruchomości pod logo Metrohouse, otrzymują oni rozbudowany pakiet szkoleń oraz staż wdrożeniowy, przygotowujący merytorycznie i praktycznie do nowego zawodu, wszystkie narzędzia do pracy, autorski system CRM, dostęp do największej w Polsce bazy ofert nieruchomości, materiały marketingowe i dokumenty oraz wsparcie doświadczonych opiekunów franczyzy.
Jakie są dzisiaj najważniejsze trendy na rynku nieruchomości? Jak długo może potrwać hossa?
Rynek nieruchomości opiera się na cykliczności. W ciągu kilku ostatnich lat mieliśmy do czynienia z zauważalnymi wzrostami cen nieruchomości oraz rosnącym zainteresowaniem zakupami inwestycyjnymi. Zmienia się struktura nabywanych mieszkań. Wyznacznikiem przestaje być metraż mieszkania. Liczy się funkcjonalne rozplanowanie jego rozkładu, co sprawia, że powierzchnia nabywanych lokali się zmniejsza. Jednocześnie coraz więcej osób zastanawia się nad zakupem domu. Popularna staje się zabudowa szeregowa, gdzie domy kupimy w zasadzie w cenie trzypokojowego mieszkania w mieście. Coraz więcej osób inwestuje też w nieruchomości gruntowe. W tym roku nasza baza działek, które często bardzo długo czekały na nabywcę, została wyczyszczona.
Obecnie ponad 30 proc. nabywców kupuje mieszkania w celach inwestycyjnych. Zainteresowanie taką formą lokowania oszczędności jest znacznie większe niż innymi rozwiązaniami. Jak długo to potrwa?
Zainteresowanie nieruchomościami jest silnie skorelowane z wysokością stóp procentowych. Relatywnie niedrogie kredyty powodują kontynuację zakupów, a brak innych alternatyw inwestycyjnych skłania klientów do inwestycji w nieruchomości. Sądzimy, że to się szybko nie zmieni.
Jakie są argumenty za wzrostem, a jakie za spadkiem cen mieszkań w najbliższym czasie?
Jeśli popatrzymy na ostatnie dwa lata, skala wzrostów jest naprawdę imponująca. Nie tylko w Warszawie, ale także np. w Trójmieście i innych dużych miastach ceny rosły z kwartału na kwartał, co sprawiało, że nieruchomości zaczęły stawać się intratnym biznesem dla osób, które dotychczas nie działały aktywnie w tej branży. Nawet wybuch pandemii nie spowodował spadków. Możemy mówić o stabilizacji cen, ale nadal jesteśmy dalecy od stwierdzenia, że stoimy na granicy ich korekty. Nie jesteśmy w stanie prognozować rozwoju sytuacji. Obecnie mamy do czynienia z pandemią, której wpływu też nie potrafimy przewidzieć. Z jednej strony może przyczynić się do osłabienia popytu na mieszkania, co przy obecnej wysokiej podaży może wywołać presję na spadki, ale z drugiej strony głębokie przywiązanie Polaków do inwestowania w nieruchomości przy innych niestabilnych rynkach kapitałowych może zniwelować możliwości większej korekty. Sytuacja jest jednak na tyle nietypowa, że zrealizować się mogą różne scenariusze.
Co będzie miało największy wpływ na rynek nieruchomości w najbliższym czasie?
Czynników jest wiele. Począwszy od kolejnych decyzji Rady Polityki Pieniężnej odnośnie kształtowania się stóp procentowych, po inne wskaźniki makro, takie jak poziom bezrobocia czy inflacja, która zaczyna dość znacząco rosnąć. Niezmiernie ważne są także nastroje społeczne, które wpływają na decyzje zakupowe. Kolejnym elementem jest polityka kredytowa banków, które coraz bardziej restrykcyjnie podchodzą do analizy sytuacji poszczególnych kredytobiorców. Przy wysokich cenach barierą jest też wkład własny. Jeśli przeciętne mieszkanie w Warszawie kosztuje już prawie pół miliona, to uzbieranie 20 proc. wkładu własnego może być nie lada wyczynem dla nabywców mieszkań.
Rozmawiała Dominika Pronarska

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Z każdym rokiem rośnie liczba pasjonatów podróży na czterech kółkach, a wraz z nimi zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi serwisowe. Czy prowadzenie serwisu kamperów to strzał w biznesową dziesiątkę?
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
POPULARNE NA FORUM
Greathouse gwarancją wsparcia biznesowego i sukcesu
Jeśli ktoś chce porozmawiać o założeniu biura pod naszym brandem to zapraszam na spotkanie lub kontakt mailowy/tel mail: mariusz@greathouse.pl tel: 690 550 273 Na forum...
WGN selekcjonuje partnerów
Nieruchomości zawsze były w obrocie, pośrednictwo to dobry fach na przyszłość.
Od agenta do właściciela
Z WGN współpracuje od lat, wiele nieruchomości powierzyłem w ręce agentów. Polecam każdemu.
WGN idzie na rekord
Gratulacje! To zaskakujący wynik. WGN jest znaną marką i przyciąga klientów.
Od agenta do właściciela
Odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku! WGN ma znakomitych i profesjonalnych partnerów
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof