Zadbany biznes
Marka Perfect Look Clinic istnieje na rynku od 2016 roku. W ofercie gabinetów są zabiegi kosmetologiczne twarzy i ciała, modelowanie sylwetki, ujędrnianie ciała, depilacja, medycyna estetyczna, a także te mniej powszechne, jak leczenie łuszczycy czy zabiegi trychologiczne. – Rozwój we franczyzie zaczęliśmy w czerwcu ubiegłego roku. Mieliśmy wówczas dwa salony własne i jeden franczyzowy – opowiada Damian Ozga, współwłaściciel marki Perfect Look Clinic. – Teraz wszystkich salonów jest 34, w tym osiem własnych.
Marka ma ambicje na dużo więcej. Franczyzodawca zapowiada, że do końca czerwca gabinetów będzie 50, a na koniec roku 100.
Franczyzodawca chce też wyjść na rynki zagraniczne. Właśnie trwają rozmowy z potencjalnymi masterfranczyzobiorcami w Niemczech i Czechach. – Na pierwszy rzut oka plany mogą wydawać się zuchwałe, ale naprawdę wiemy, o czym mówimy – zapewnia Damian Ozga. – Mamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu systemów franczyzowych. Możemy się pochwalić m.in. stworzeniem sieci biur podróży My Travel, która została później sprzedana firmie Wakacje.pl. W dniu sprzedaży liczyła 116 salonów. Obecność Perfect Look Clinic w Polskiej Organizacji Franczyzodawców dodatkowo sprawia, że zainteresowanie naszym modelem jest bardzo wysokie. Dla potencjalnych licencjobiorców to sygnał, że jesteśmy sprawdzonym i rzetelnym franczyzodawcą.
Salon w zasięgu
Franczyzodawca jest zainteresowany otwieraniem salonów w średnich i mniejszych miastach, liczącymi od 20 do 100 tys. mieszkańców. – Z naszych doświadczeń wynika, że na takich rynkach salony najszybciej wchodzą na satysfakcjonujący poziom obrotów – wyjaśnia Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk, założycielka marki Perfect Look Clinic. – Choć zaznaczamy też swoją obecność w dużych miastach. Po pierwsze, ze względów wizerunkowych, a po drugie, tam również jest duże zainteresowanie naszą franczyzą. Mamy salony np. w Warszawie, we Wrocławiu, w Trójmieście, Krakowie.
Salon nie może się mieścić zbyt daleko od miejsca zamieszkania franczyzobiorcy – powinna to być maksymalnie godzina jazdy. Kandydaci na licencjobiorców nie muszą mieć doświadczenia branżowego. Powinni natomiast mieć smykałkę do prowadzenia biznesu. Muszą być dobrymi menedżerami, ponieważ franczyzodawca oczekuje, że zbudują własną lokalną minisieć, liczącą 4-6 salonów. – Mamy już licencjobiorców, którzy prowadzą po trzy placówki – dodaje Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk.
Założeniem konceptu jest, aby jeden gabinet przypadał na 12 tys. mieszkańców. W salonie zwykle jest od dwóch do pięciu gabinetów. Czyli np. w 40-tysięcznym mieście powinien działać salon z trzema gabinetami. – Nie obawiamy się konkurencji. Zwykle w małych i średnich miastach przeważają salony niezrzeszone, nie zawsze wyposażone w najnowsze urządzenia, raczej opierające się na zabiegach manualnych – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk. – My mamy szerszy zakres usług, a poza tym wyróżniamy się innowacyjnym podejściem marketingowym. Pojawienie się sieciowego gabinetu na małym rynku zawsze jest też atrakcją.
Inwestycja w lokal
Lokalizacji na salon trzeba szukać raczej na osiedlach niż w centrach miast. Franczyzobiorca szuka odpowiedniego miejsca, natomiast licencjodawca musi je zaakceptować. Mile widziane są lokale na parterze, koniecznie z dostępem do parkingu. Potrzebna jest też witryna. Za to wejście nie musi być wyeksponowane – panie doskonale wiedzą, że po niektórych zabiegach kosmetycznych skóra wymaga czasu, aby dojść do siebie, więc klientki nawet wolą nieco dyskrecji.
Najczęściej otwierane są salony z trzema gabinetami. Powierzchnia lokalu powinna wynosić wówczas 80-100 m2. Warto znaleźć pomieszczenia, w których wcześniej działał już salon kosmetyczny lub o podobnym profilu, bo pozwoli to zaoszczędzić na kosztach inwestycji. Lokal w stanie deweloperskim będzie wymagał większych nakładów. Oprócz gabinetów, w salonie powinna się znaleźć toaleta dla klientów, część socjalna z toaletą dla pracowników, magazynek oraz recepcja z poczekalnią. W gestii franczyzobiorcy jest remont lokalu, natomiast centrala marki zajmuje się resztą: wstawieniem mebli, obrandowaniem, wyborem i dostarczeniem sprzętu. Według wyliczeń franczyzodawcy, inwestycja w trzygabinetowy salon powinna zamknąć się w widełkach 80-120 tys. zł. W tej kwocie mieści się remont lokalu, meble, reklama, opłata licencyjna, która wynosi 29 tys. zł netto oraz 10- lub 20-proc. wpłata własna do leasingu sprzętu, bo urządzenia do wykonywania zabiegów są zazwyczaj przez franczyzobiorców leasingowe. – Pomagamy naszym franczyzobiorcom w uzyskaniu leasingu, mamy sprawdzone firmy, z którymi współpracujemy w tym zakresie – podkreśla Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk.
W kosmetyki i preparaty, używane w salonie, franczyzobiorcy zaopatrują się centralnie. – Tworzymy właśnie CRM, spięty z systemem magazynowym, który pozwoli na bieżąco monitorować stan zatowarowania salonów – dodaje Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk. Zwykle przygotowania do otwarcia salonu zajmują od czterech do sześciu tygodni. Lokal musi spełniać wszystkie wymagane normy sanitarne.
Równolegle z przygotowywaniem pomieszczeń trzeba prowadzić starania o uzyskanie leasingu sprzętu oraz rekrutację pracowników. Nad tym ostatnim czuwa franczyzodawca. – Jesteśmy osobiście na rekrutacji personelu – podkreśla Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk. – Mamy w tym zakresie doświadczenie, wiemy, o co pytać, czego wymagać. Pracownice powinny mieć odpowiednie wykształcenie i wiedzę praktyczną. Klientki są w stanie bardzo szybko zweryfikować źle wykwalifikowany personel.
W salonie z trzema gabinetami potrzebne są cztery etaty dla personelu. Nie ma natomiast konieczności zatrudniania odrębnego pracownika na recepcje. – Wizyty w salonach są umawiane przez internetową platformę Booksy lub Messenger, rzadziej telefonicznie – wyjaśnia właścicielka Perfect Look Clinic. – Pracownik recepcji byłby po prostu zbędnym wydatkiem.
Pracownicy oraz właściciel salonu przechodzą szkolenia wstępne, które trwają trzy dni. Obejmują obsługę sprzętu, ale przede wszystkim zagadnienia sprzedażowe, obsługę klienta. Jak podkreśla licencjodawca, kosmetyczki powinny mieć świadomość, że do ich zadań będzie należeć także sprzedaż usług oraz dbanie o relacje z klientami. Kolejne warsztaty doszkalające odbywają się przez cały okres trwania współpracy franczyzowej.
Marketing w social mediach
Miesiąc przed otwarciem zaczyna się intensywna kampania marketingowa, prowadzona głównie w mediach społecznościowych. Organizuje ją centrala marki. Przygotowywany jest też event, prowadzony pod nadzorem i opieką franczyzodawcy – tygodniowe dni otwarte salonu, kiedy klientki mogą skorzystać z całej oferty w promocyjnych cenach. – Właśnie wtedy udaje się zwykle zbudować sporą bazę klientów – zauważa Elwira Puchacz, ostatnia z trójki właścicieli, odpowiedzialna za procesy szkoleniowe w spółce.
Franczyzobiorca Perfect Look Clinic nie musi codziennie być w salonie, ale musi na bieżąco dbać o pozyskiwanie klientów i kontakt z nimi. Każdy salon otrzymuje własny profil w social mediach, który franczyzobiorcy powinni na bieżąco monitorować i obsługiwać, odpowiadać na opinie i wiadomości od klientów. – Jako centrala przygotowujemy również dla franczyzobiorców płatne kampanie reklamowe na ich profilach w mediach społecznościowych, o lokalnym zasięgu. To bardzo skuteczna forma – zapewnia Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk. – Chcemy, aby co tydzień w puli klientów każdego salonu 20 proc. stanowili nowi klienci.
Jak zapewnia licencjodawca, najlepsze salony potrafią w ciągu pierwszego tygodnia pozyskać ponad 200 klientów. Od pierwszych dni dbamy o to, aby biznes stał się rentowny (ok. 300 zabiegów miesięcznie). – Na palcach jednej ręki mógłbym policzyć salony, które nie osiągnęły rentowności już w pierwszych trzech miesiącach działalności – podkreśla Damian Ozga.
Miesięczne opłaty, jakie franczyzobiorcy muszą płacić do centrali, wynoszą, w zależności od liczby gabinetów, od 800 do 2 tys. zł.
Pandemia im niestraszna
Obecnie salony pracują, oczywiście, w reżimie sanitarnym, zachowując procedury bezpieczeństwa. Klientki zawsze umawiały się na konkretne godziny, nie czekały długo na zabiegi, ale teraz dodatkowo wyłączone z użytku są poczekalnie, przeprowadzana jest dezynfekcja pomieszczeń i sprzętów, personel pracuje w maseczkach.
Franczyzodawca zapewnia, że pandemia nie miała negatywnego wpływu na rozwój jego biznesu. – Wystartowaliśmy z franczyzą po zakończeniu pierwszej fali epidemii. I w ciągu kolejnych miesięcy nasza sieć bardzo szybko urosła – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk. – Także zainteresowanie usługami cały czas utrzymywało się i utrzymuje na wysokim poziomie. Również podczas drugiej fali, pomimo wzrostu zachorowań nie odnotowaliśmy drastycznych spadków. Żaden z naszych franczyzobiorców nie pomyślał o zamknięciu biznesu. Wręcz przeciwnie, ciągle otwieramy nowe salony.
Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Chcesz zarabiać w branży budowlanej? A może bliższy Ci jest rynek beauty i fitnessu? W czerwcowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING" podpowiadamy, jaką firmę założyć, w którą franczyzę zainwestować, aby dobrze zarobić.
– Franczyzobiorca Perfect Look Clinic może liczyć na zyski rzędu 10-15, a nawet 20 tys. zł miesięcznie – mówi Szymon Pankowski, dyrektor operacyjny marki Perfect Look Clinic.
Postaw na sprawdzony biznes, otwierając swój własny salon beauty z Perfect Look Clinic!
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Franczyzodawcy i franczyzobiorcy oraz naukowcy, analitycy, eksperci – oni wszyscy razem kształtują polski rynek franczyzy. Prezentujemy listę wpływowych osób.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bilard jest popularną rozrywką i dość prostą grą. Trzeba kijem posłać bilę do łuzy. Kto trafia, ten wygrywa – tak samo jak w biznesie. Własny klub bilardowy może być trafną inwestycją.
POPULARNE NA FORUM
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polscea Kontakt +4915213457302
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polscea Kontakt +4915213457302 Podnieś swoją pewność siebie dzięki Botoxowi, Odchudzaniu i Wypełniaczom Skórnym...
Biznes z masażystkami z Bali
Jesteśmy salonem masażu i chcielibyśmy zatrudnić 2 masażystów z Bali. Proszę o kontakt z nami pod numerem:+48 789 669 774
Opinie o współpracy z Yasumi
Otworzyłam gabinet Yasumi Instytut Zdrowia i Urody jak żegnałam się z bankiem, kopro, która gdzie jest się pionkiem w grze . Urządzenia wzięłam w leasing. Pracuję z...
Otwieramy park trampolin
Koszt inwestycji to około 1mln zł. "Na zwrot z inwestycji trzeba czekać około roku. Spodziewane przychody w tym biznesie zależą od lokalizacji, przestrzeni, liczby...
Franczyza fitness
Witam, Czy ktoś Państwa miał okazję zostać franczyzobiorcą Studio Figura? Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą formą biznesu , ale nie wiem czy na pewno jest to...
Zamiast etatu, własny salon urody
Biznes przyjemny i opłacalny, to super pomysł! Yasumi to znana marka więc klientki chetnie chodzą do ich babinetów...wiem bo mam trzy :)
Opinie o współpracy z Yasumi
Posiadam trzy gabinety Yasumi obecnie i jestem zadowolona ze współpracy. Bardzo dużo pomagaja na początku przed otwarciem a po otwarciu również jest stała opieka. Mam...
Gabinet kosmetyczny
Bardzo popularne są obecnie salony stylizacji paznokci. Niskie nakłady finansowe aby otworzyć Studio Paznokcia i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej powoduje coraz...