Jubileuszowy sklep
Ośmiotysięczna placówka sieci Żabka w Polsce zlokalizowana jest na terenie Sierakowa, miasta położonego w Wielkopolsce na skraju Puszczy Noteckiej, pomiędzy dwoma jeziorami: Jaroszewskim i Lutomskim. To pierwsza Żabka w tej miejscowości, prowadzona przez pochodzącą z regionu franczyzobiorczynię. – Mama i tata od dawna prowadzą sklepy Żabka. Często pomagałam im w pracy, dlatego bardzo dobrze znam ten biznes od strony praktycznej i teoretycznej. Postanowiłam podtrzymać rodzinną tradycję, pójść w ich ślady i otworzyć własną Żabkę – przyznaje Julita Szulczyk. Cieszę się, że akurat mam szczęście prowadzić ośmiotysięczną placówkę – dodaje.
Rodzice franczyzobiorczyni prowadzą dwa sklepy Żabka od wielu lat. Uczestniczyli w transformacji sieci i rebrandingu, wdrażając wszystkie rozwiązania technologiczne usprawniające sprzedaż i zarządzanie sklepem. Wiedza o biznesie pod marką Żabka naturalnie przeszła na ich córkę. Dzięki temu, jak przyznaje Julita Szulczyk, szkolenie dla nowych franczyzobiorców w jej przypadku wyjątkowo mogło trwać krócej niż przewidziane osiem dni. Zakończone było oczywiście egzaminem. – Szkolenie jest obowiązkowe dla wszystkich nowych franczyzobiorców, więc mimo tego, że znam biznes, musiałam je odbyć. To jest wymóg sieci, od którego nie ma wyjątków – podkreśla Julita Szulczyk.
W 2021 roku Żabka otworzyła 1,1 tys. sklepów. Obecnie sieć liczy 8 tys. placówek, a w całej Polsce tworzy wspólnie z franczyzobiorcami 30 tys. miejsc pracy. Firma coraz intensywniej rozwija się także w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku nowe sklepy franczyzobiorcy otworzyli w 338 gminach, z czego 116 było pierwszymi placówkami w danej miejscowości, podobnie jak ta w Sierakowie. Żabki po raz pierwszy powstawały głównie w gminach wiejskich (59) i wiejsko-miejskich (49). Najwięcej nowych placówek pod zielonym szyldem otwarto na Mazowszu i Śląsku, ale to w województwie zachodniopomorskim znajduje się najmniejsza miejscowość, w której w 2021 roku powstała nowa Żabka – to liczący 1 490 mieszkańców Suchań.
Technologia wspiera biznes
– Żabka w Sierakowie jest pierwszym sklepem, w którym funkcjonują innowacyjne rozwiązania technologiczne oparte na sztucznej inteligencji, które współpracują z obsługą sklepu – mówi Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska. Zastosowano w nim rozwiązania, które „komunikują się” z franczyzobiorcą i sprzedawcami. Dzięki słuchawkom obsługa otrzymuje komunikaty dotyczące ewentualnej awarii sprzętu chłodniczego i konieczności zabezpieczenia towaru czy informacje o sytuacjach wymagających interwencji, jak np. brak parówek na rollerze czy kawy w kawomacie, a także konieczności wyczyszczenia tych urządzeń.
Ponadto dzięki odpowiednim czujnikom można łatwo dostosować temperaturę w sklepie do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. W ośmiotysięcznej placówce zamontowano także pomiar zużycia energii, który pozwala na weryfikację poprawności działania urządzeń, a czujniki zalania wykrywają usterki sprzętu chłodniczego. Takie rozwiązanie obniża koszty oraz redukuje czas przestoju sklepu. Nowoczesne jest także otoczenie placówki, zaprojektowane z myślą o ogólnych potrzebach klientów. Zamontowana została przy niej stacja naprawy rowerów, gdzie można szybko wyregulować hamulce i przerzutki, napompować koła, a także dokonać drobnych awaryjnych napraw. Nowością jest z kolei ekologiczna ławka, która w bezpieczny dla środowiska sposób umożliwia podładowanie telefonu. – Testujemy różne rozwiązania i jeśli się sprawdzą, wówczas zastosujemy je szerzej w całej sieci. Zależy nam, by sklepy Żabka były czymś więcej niż tylko miejscem zakupów. Chcemy ułatwiać i uprzyjemnić funkcjonowanie okolicznym mieszkańcom, dlatego oferujemy różne usługi: kurierskie, małej gastronomii, możliwość opłacenia rachunków, dokonania drobnych napraw rowerowych czy naładowania telefonu dzięki interaktywnej ławce – mówi Przemysław Kijewski.
Asortyment a lokalizacja sklepu
Sieć analizuje potrzeby klientów sklepów i dopasowuje asortyment do ich oczekiwań. W zależności od potrzeb zakupowych i analizy sprzedaży produktów w poszczególnych sklepach, firma stosuje indywidualny rodzaj ich zatowarowania. Julita Szulczyk przyznaje, że klienci sklepów prowadzonych przez jej rodziców różnią się od siebie. W jednym zakupy robi wielu seniorów, natomiast do drugiego przychodzą przede wszystkim osoby pracujące, które najczęściej kupują produkty gotowe. Osoby starsze z kolei są zainteresowane innym asortymentem.
Według franczyzobiorczyni, bardzo istotne jest pełne zatowarowanie sklepu. Nie może być pustych półek. Trzeba więc pilnować, by był pełny asortyment i na bieżąco go uzupełniać. Dostawy do sklepu odbywają się co dwa dni, a nawet codziennie, jeśli trzeba. – Wszystko kupuję w centrali. Mamy wewnętrzny system do zamawiania produktów, gdzie towary są indeksowane. Widzę, co się sprzedaje i jaki asortyment trzeba uzupełnić. Nawet z dnia na dzień mogę zamówić towar, który następnego dnia jest już na półce – mówi Julita Szulczyk. Tak samo działa serwis, który bardzo szybko usuwa awarię. Franczyzobiorcy mają także do pomocy partnera ds. sprzedaży, który pomaga we wszystkich czynnościach związanych z prowadzeniem sklepu.
Julita Szulczyk zatrudniła już dwóch pracowników, których samodzielnie przeszkoliła. Przy ich wsparciu i sieci Żabka, będzie teraz rozwijać swój lokalny biznes.
WIZYTÓWKA ŻABKI
Sieć sklepów spożywczych.
- Liczba sklepów: 8 000
- Kwota inwestycji: 5 tys. zł
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Sieci chwalą się tegorocznymi otwarciami i wzrostami przychodów. Przegląd tygodnia 30 marca-6 kwietnia.
W sieci Żabka aż 65 proc. z ponad 8,8 tys. franczyzobiorców stanowią kobiety. Niezależnie od pochodzenia, wykształcenia czy wieku, wszystkie z sukcesem prowadzą swoje biznesy.
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
POPULARNE NA FORUM
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....