Fitness nie boi się kryzysu
Czy branża fitness obawia się kryzysu?
Analizowaliśmy, jak branża fitness reaguje na kryzysy w ujęciu historycznym. I okazuje się, że to jedna z niewielu branż, która rozwinęła się mocno np. w Stanach Zjednoczonych w trakcie i po kryzysie gospodarczym z 2008 roku. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich, ale rozwój wielu sieci franczyzowych nabrał wówczas niesamowitego tempa. Gdy w obliczu kryzysu ludzie rezygnują z wydatków nazwijmy to luksusowych, to zaczynają bardziej dbać o siebie. To pomaga redukować stres, pomaga na problemy mentalne. Uważam więc, że te firmy z branży, które mają przygotowany odpowiedni model biznesowy – elastyczny, oszczędny – nie muszą się bać. Najmocniejsi nie tylko przetrwają, ale też się rozwiną. Dotyczy to także naszej sieci. Co widać zresztą po zainteresowaniu ze strony potencjalnych franczyzobiorców. Sierpień będzie dla nas rekordowym miesiącem, jeśli chodzi o podpisanie nowych umów franczyzowych – zanosi się na to, że zamknie się liczbą 4 lub 5. W obliczu wysokiej inflacji przedsiębiorcy nie chcą trzymać pieniędzy na kontach. Chcą inwestować. Mamy zainteresowanych z coraz to nowych grup. Np. Polaków, którzy chcą wrócić do kraju po wielu latach pracy za granicą i szukają sprawdzonego pomysłu na biznes.
Macie ambitny plan – do końca 2027 roku otworzyć w sumie 227 klubów. Jak idzie jego realizacja?
Obecnie w sieci funkcjonuje ponad 50 klubów. Od początku pandemii, która dla wielu przedsiębiorców oznaczała koniec biznesów, my uruchomiliśmy 21 placówek. Najnowszą w ostatnią sobotę w Staszowie. Co warte podkreślenia, w pandemii nie zamknęliśmy ani jednego klubu. Wprawdzie niedługo czeka nas jedno zamknięcie, ale wynika ono niejako z czynników zewnętrznych. Budynek, w którym mieści się klub w Jastrzębiu Zdroju jest zabytkowy, a za tym idą przepisy i wymagania stawiane przez konserwatora zabytków. Dodatkowo trwa rewitalizacja okolicy, co utrudnia dotarcie do klubu. Dlatego wspólnie z franczyzobiorcami zdecydowaliśmy o zamknięciu, zresztą pierwszym w historii naszej marki. Jednak ci sami franczyzobiorcy nadal prowadzą drugi klub pod naszym szyldem i myślą o otwarciu kolejnego.
W ostatnich latach koncentrowaliśmy się na przygotowaniu naszego modelu biznesowego do skalowania i jesteśmy gotowi na dynamiczną ekspansję.
Gdzie chcecie rozwijać sieć?
W całej Polsce. Dotychczas skupialiśmy się bardziej na południu (Małopolska, Śląsk, Podkarpacie), ale zamierzamy rozbudować sieć w całym kraju. Mamy już np. bardzo dobrze prosperujący kub w Płocku. Działa w lokalu przejętym po innej sieci fitness, która słabo sobie radziła w tym miejscu. My zrobiliśmy modernizację, renegocjowaliśmy warunki najmu i klub miał jeden z najlepszych startów w historii naszego konceptu. Jego właściciele podpisali z nami kilka dni temu kolejną umowę franczyzową.
Generalnie nastawiamy się na rozwój w miastach liczących 20-50 tys. mieszkańców. W tego typu lokalizacjach działa 80 proc. naszych klubów. Podpisujemy umowę franczyzową na konkretne terytorium, np. dane miasto. Przy czym musi to być zweryfikowany przez nas rynek – a w tej chwili mamy takich ponad 100. Dopiero po podpisaniu umowy szukamy lokalizacji dla franczyzobiorcy. Chyba, że ma on własną propozycję, którą analizujemy i akceptujemy. Gdy już mamy lokalizację, potrzebujemy minimum 4 miesięcy na przygotowanie klubu do otwarcia.
Robi to centrala czy franczyzobiorca?
Nasz franczyzobiorca nie musi się w ogóle angażować w przygotowanie lokalu. My negocjujemy umowę najmu, przygotowujemy projekty, załatwiamy wszelkie pozwolenia. W otwarcie zawsze zaangażowanych jest kilkanaście osób z centrali. Franczyzobiorca ma za zadanie w tym czasie rpzejść szkolenia, wziąć udział w rekrutacji pracowników, budować relacje na lokalnym rynku. Już dwa miesiące przed otwarciem zaczynamy przedsprzedaż karnetów. Dzięki temu na otwarcie, które jest dużym wydarzeniem, franczyzobiorca ma już bazę, liczącą zwykle ok. 250 klientów.
Jakim budżetem trzeba dysponować, aby otworzyć klub fitness?
Uatrakcyjniliśmy nasz model franczyzowy o możliwość uzyskania finansowania, nawet do 75 proc. całej inwestycji. Nasi nowi franczyzobiorcy mogą skorzystać z oferty leasingu na sprzęt i akcesoria treningowe. Dzięki temu próg wejścia w biznes istotnie się obniżył i obecnie wynosi 250-300 tys. zł.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA XTREME FITNESS GYMS
Sieć klubów fitness.
- ponad 50 kubów
- budżet na start 250-300 tys. zł

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
Zastój w branży fitness to już prehistoria. Teraz sektor przeżywa prawdziwy boom. W jakie koncepty warto zainwestować?
Start opolskiego Xtreme Fitness Gyms był bardzo udany, ponieważ padł rekord w przedsprzedaży karnetów. Jakie plany ma franczyzobiorca klubu?
Żabka otwiera sklep na terenie szpitala i zachęca obywateli Ukrainy do przystąpienia do sieci, Xtreme Fitness Gyms uruchamia kolejne kluby i obniża opłaty, a Grupa Eurocash publikuje raport za ubiegły rok. Przegląd rynku 10-15 kwietnia.
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w styczniowym wydaniu magazynu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
New York Hot Dog wchodzi w nowe lokalizacje i ma nowe pomysły na kolejny sezon.
Freedom Nieruchomości i Investor Nieruchomości połączyły siły. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Franczyzodawca przygotował program dodatkowego wsparcia dla osób, które do końca marca zdecydują się przystąpić do sieci.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza fitness
Witam, Czy ktoś Państwa miał okazję zostać franczyzobiorcą Studio Figura? Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą formą biznesu , ale nie wiem czy na pewno jest to...
Zamiast etatu, własny salon urody
Biznes przyjemny i opłacalny, to super pomysł! Yasumi to znana marka więc klientki chetnie chodzą do ich babinetów...wiem bo mam trzy :)
Opinie o współpracy z Yasumi
Posiadam trzy gabinety Yasumi obecnie i jestem zadowolona ze współpracy. Bardzo dużo pomagaja na początku przed otwarciem a po otwarciu również jest stała opieka. Mam...
Gabinet kosmetyczny
Bardzo popularne są obecnie salony stylizacji paznokci. Niskie nakłady finansowe aby otworzyć Studio Paznokcia i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej powoduje coraz...
Trening z maszyną
Ja bym chciała z czegoś takiego skorzystać, ale ceny niestety powalają na kolana.
Zamiast etatu, własny salon urody
Jeśli tylko czuje się ktoś na siłach do rozkręcania takiego biznesu i przede wszystkim, zna się na tym to jak najbardziej.
Opinie o współpracy z Yasumi
Witam. Czy współpraca z yasumi się opłaca ? Zastanawiam się nad podjęciem współpracy. Proszę o odp.
Manicure "pod ręką"
bez przesady