Współpraca na nowych zasadach

Jubileusz marki / 10 lat, 50 kawiarni i 190 tys. gości. Lagardere Travel Retail świętuje urodziny So Coffee.
Niedziela
13.11.2022
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
 

Pierwsza kawiarnia pod marką So Coffee, należąca do Lagardère Travel Retail, otworzyła się w outlecie w Sosnowcu 10 lat temu. Nadal działa, ale już nie sama, bo dzisiaj sieć ma 50 lokali w całej Polsce. Do końca roku chce otworzyć jeszcze 3 lokale: jeden w Gorzowie Wielkopolskim i dwa na lotnisku w Modlinie.

Odwiedza nas miesięcznie ponad 190 tys. osób. Rozwijamy się w bardzo różnorodnych lokalizacjach: od międzynarodowych lotnisk po outlety w średniej wielkości miejscowościach – mówi Maciej Gajkowski, dyrektor zarządzający segmentem Foodservice w Lagardère Travel Retail Polska.

Kawiarnia w Sosnowcu powstała 27 października 2012 roku w miejscu dawnej empik cafe, która podobnie jak inne lokale tej sieci zmieniła szyld na So Coffee. Już pod koniec tego samego roku zaczęły się otwierać pierwsze kawiarnie poza granicami Polski. Najpierw w Rumunii, na lotnisku w Cluj Napoca, a następnie także we Francji i w Czechach. W 2016 roku otwarto pierwszą kawiarnię So Coffee.

Przez te 10 lat istnienia nasze kawiarnie nieustannie się zmieniały: dostosowywaliśmy się do potrzeb naszych gości nie tylko pod względem oferty produktowej, ale też w zakresie wystroju wnętrz i tworzenia atmosfery w kawiarniach  – podkreśla Monika Kielak, dyrektor operacyjny So Coffee.

Pod koniec 2021 roku sieć rozpoczęła proces rebrandingu, który objął identyfikację wizualną i wnętrza kawiarni. Znakiem rozpoznawczym nowego So Coffee są – poza odświeżonym logo – zielona ściana z neonem i nowe hasło: Wiele smaków – jedno So Coffee. Tylko w ostatnich kilku tygodniach sieć zaprezentowała kolejne dwie kawiarnie w nowej odsłonie. Cały proces rebrandingu ma się zakończyć do końca przyszłego roku.

Sieć So Coffee postanowiła uczcić swoje 10. urodziny, dokładając swoją cegiełkę do walki z kryzysem klimatycznym. Posadzi tej jesieni 500 drzew – 10 od każdej kawiarni. W trzech różnych zakątkach Polski: Chojnicach (woj. pomorskie), Kamiennej Górze (woj. dolnośląskie) i Ogrodzieńcu (woj. śląskie) wyrosną nowe sosny, dęby, brzozy, jarzębie oraz graby.

Siódmy sklep ambasadorski ODIDO w Żywcu

Kilka dni temu odbyło się oficjalne otwarcie sklepu ODIDO w nowym formacie w Żywcu. Jest to siódmy sklep ambasadorski marki w Polsce. W dniu otwarcia swoich klientów gościli właściciele sklepu Wiesława Jasek oraz Piotr Janik, którzy od 10 lat wspólnie prowadzą ODIDO w Żywcu. Dołączyli do nowego formatu sklepów i zostali ambasadorami marki będąc pewnymi, że nowa jakość pozwoli na pozyskanie większej liczby klientów i znacząco zwiększy sprzedaż.

W ramach współpracy z marką pod zielono-pomarańczowym szyldem zostało zmodernizowane wnętrze sklepu: zastosowano nowe oświetlenie i chłodnictwo m.in. regał nabiałowy, a także nowoczesną aranżację działu warzywa/owoce. Dwukrotnie powiększono przestrzeń sali sprzedażowej do 120 m2. Wdrożono również rozwiązania, takie jak sprzedaż kawy na wynos oraz hot dogów. 

Właściciele wierzą, że zmiany wprowadzone w sklepie przyciągną uwagę nowych klientów. Uważają również, że dobrze dobrane przez ekspertów sieci ścieżka zakupowa klienta i planogramy zwiększą częstotliwość wizyt obecnych klientów oraz wzrost osiąganej marży. We współpracy z ODIDO właściciele doceniają miękką franczyzę. Daje ona m.in. możliwość wprowadzania lokalnego asortymentu – franczyzobiorcy postawili na  regionalne wędliny oraz pieczywo.

Sieć ODIDO swoją ofertę kieruje przede wszystkim do lokalnych przedsiębiorców, dla których ważna jest niezależność oraz współpraca z partnerem, który na co dzień wspiera ich w prowadzeniu biznesu. Nowy format ODIDO to połączenie znanego już klientom lokalnego sklepu spożywczego z rozwiązaniami, które odpowiadają na potrzeby współczesnego klienta.

Pierwszy sklep przyłączony Pod Znak sieci Bricomarché

Bricomarché, sieć supermarketów z kategorii „dom i ogród” w Polsce, proponuje przedsiębiorcom nowe formy współpracy franczyzowej. Jedną z nich jest możliwość przyłączenia istniejącego sklepu „Pod Znak” i tym samym dołączenia do sieci z własnym punktem handlowym. 9 listopada w Suchorzu otworzył się pierwszy sklep marki działający na nowych zasadach. 

Muszkieterowie jeszcze w tym roku planują kolejne otwarcia w nowych formułach – drugie przyłączenie pod szyldem Bricomarché (sklep w pełni spójny z konceptem marki) oraz otwarcie kolejnego sklepu partnerskiego tej sieci (punkt sprzedaży ze znakiem rozpoznawczym, oparty na współpracy zakupowej i logistycznej).

Nowy sklep Bricomarché  mieści się na ulicy Widokowej 11 w Suchorzu w województwie pomorskim. Właścicielem obiektu jest lokalny przedsiębiorca, który ze wsparciem sieci, przystosował swój lokal do standardów Bricomarché. Uzyskał także dostęp do pełnego wachlarza usług centrali zakupowej sieci. To pierwsza placówka, która została przyłączona „Pod Znak” sieci Bricomarché. 

– Po długiej analizie rynkowej, rozpatrzeniu wszelkich „za” i „przeciw”, jestem przekonany, że dołączenie do Bricomarché to dobra decyzja. Zaproponowana formuła współpracy z jednej strony przystosowuje mój biznes pod sprawdzony format handlowy, a z drugiej daje dużą elastyczność i autonomię w działaniu – mówi Daniel Lew Kiedrowski, właściciel sklepu Bricomarché w Suchorzu. – Strategia, z jaką działa sieć Bricomarché, jest zgodna z tym, co chcę zaoferować klientom swojego sklepu. Wraz z wiodącą marką w kategorii DIY chcemy im towarzyszyć we wszystkich etapach remontu, zapewniając przy tym najbardziej atrakcyjne warunki.

Współpraca z siecią Bricomarché niesie za sobą korzyści. Są wśród nich rozpoznawalność szyldu oraz możliwość korzystania z wiedzy i know-how Grupy Muszkieterów, popartych długoletnim doświadczeniem na rynku. Sieć gwarantuje dołączającym dostęp do asortymentu, który jest na bieżąco dostosowywany do potrzeb i kieszeni konsumentów. Ponadto współpraca daje szansę na obniżenie kosztów operacyjnych oraz poprawę warunków logistycznych. Grupa zapewnia także właścicielom sklepów wsparcie techniczne i operacyjne, liczne szkolenia oraz systemy IT.

– Grupa Muszkieterów przygotowała ambitny plan rozwoju swoich marek. Chcemy oferować właścicielom sklepów jak najkorzystniejsze i różnorodne formy współpracy, aby wraz z nimi wychodzić naprzeciw potrzebom klientów. Dlatego m.in. wdrożyliśmy przyłączenia sklepów w nowych formułach: partnerstwo oraz przyłączenie „Pod Znak” Bricomarché. Wspólnie z właścicielem punktu sprzedaży w Suchorzu zdecydowaliśmy o przyłączeniu sklepu „Pod Znak”, co zapewnia mu zachowanie niezależności biznesowej oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb pakiet wsparcia, ale w pełnej integracji z konceptem handlowym sieci – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce. 

W Bricomarché w Suchorzu klienci będą mogli skorzystać z bogatego asortymentu w hali sprzedaży liczącej blisko 750 m2 oraz z usytuowanego na zewnątrz ogrodu o powierzchni 1000 m2. Przy sklepie znajduje się 88 miejsc parkingowych. 

Grupa Eurocash z rekordową sprzedażą

W trzecim kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę przychodów do 8,27 mld zł, tj. o blisko 18% r/r. Dzięki dalszej poprawie rentowności w Hurcie i utrzymaniu rentowności w Detalu, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrosła o 20% r/r do 285 mln zł. To najwyższy kwartalny wynik w historii Grupy Eurocash. Zysk netto Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2022 r. wyniósł blisko 42 mln zł i był o 34% wyższy niż przed rokiem. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec września br. wyniósł 1,48x osiągając poziom oczekiwany w strategii rozwoju Grupy Eurocash na lata 2023-2025.

– To kolejny kwartał poprawy wyników Eurocash. Z końcem sierpnia ogłosiliśmy strategię do roku 2025 i teraz skupiamy się na jej realizacji. Te wyniki potwierdzają słuszność podjętych przez nas działań – zarówno finansowo, jak i operacyjnie. Widzimy to w rosnącej liczbie sklepów pod naszymi markami i zintegrowanych w ramach Innowacyjnej Platformy Handlu. A przede wszystkim – w historycznie najwyższym wyniku EBITDA za kwartał: 285 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

– W minionym kwartale obserwowaliśmy znaczący wzrost rynku żywności w Polsce, napędzany wysoką inflacją. W otoczeniu szybko rosnących cen konsumenci coraz częściej szukają lepszych ofert, tańszych produktów. Tym słuszniejsze jest zmniejszania różnicy pomiędzy cenami w handlu niezależnym a cenami w dyskontach – dodaje.

W segmencie hurtowym w trzecim kwartale br. Grupa Eurocash po raz kolejny zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji. Łączna sprzedaż zewnętrzna w Hurcie przekroczyła 6 mld zł i była o 14% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 r., natomiast EBITDA segmentu wzrosła o 25% r/r do 238 mln zł. Marża EBITDA sięgnęła tym samym 4% wobec 3,6% przed rokiem.

Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na eurocash.pl. Na koniec września z tej platformy B2B korzystało już ponad 40 tys. użytkowników, wobec niespełna 27 tys. rok wcześniej. Obecnie już blisko 55% sprzedaży segmentu realizowana jest poprzez eurocash.pl.

Sprzedaż segmentu detalicznego w trzecim kwartale 2022 r. przekroczyła 2 mld zł, co oznacza wzrost o 26% r/r. 182 mln zł dodała konsolidacja sieci sklepów Arhelan. W ujęciu like-for-like, tj. porównując te same sklepy w trzecim kwartale 2022 i 2021 r., warto odnotować 21% wzrostu sprzedaży Inmedio oraz +16% sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum.

EBITDA segmentu detalicznego w trzecim kwartale tego roku wyniosła 102 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej (wzrost o 21% r/r).

Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan oraz Duży Ben, liczyła 16 372 placówek, a uwzględniając dodatkowo 414 kiosków Inmedio, sięgnęła 16 786 punktów. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.


Ważne otwarcie / Kilka dni temu odbyło się oficjalne otwarcie sklepu ODIDO w nowym formacie w Żywcu. Jest to siódmy sklep ambasadorski marki w Polsce.

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023