Subway na licencji
W tym roku właścicielem Subwaya został fundusz inwestycyjny Roark Capital. Nowy właściciel ma plany dynamicznego rozwoju marki. A Europa Środkowo-Wschodnia – w tym Polska – ma być jednym z głównych filarów tego rozwoju na najbliższe lata.
Dziś Subway ma w Polsce 175 lokali. 64 z nich prowadzą indywidualni franczyzobiorcy, resztę koncerny Mol i Amic Energy.
– W tym roku otworzyliśmy siedem nowych restauracji. Plany na 2024 rok zakładają 15 otwarć, a plan trzyletni 40 nowych lokali – informuje Piotr Bruździak, business developer Subway Polska. – Nie chcemy otwierać dużo i szybko. Stawiamy na przemyślane lokalizacje, z długoterminowymi perspektywami.
Świadomy franczyzobiorca
Subway najchętniej nawiąże współpracę z osobami, które chciałyby otworzyć przynajmniej trzy restauracje. Ale szansę mają też ci, których interesuje otwarcie jednego lokalu.
– Szukamy osób, które chcą zaangażować się w prowadzenie tego biznesu – podkreśla Piotr Bruździak. – Proces rekrutacji będzie bardziej złożony niż dotychczas. Od kandydatów na franczyzobiorców oczekujemy świadomości biznesowej i rynkowej. Dobrze, gdyby mogli wykazać się sukcesami w zarządzaniu czy prowadzeniu biznesu. Doświadczenie w gastronomii nie jest konieczne. Muszą to być jednak ludzie z wizją, którzy potrafią nas do siebie i tej wizji przekonać. Muszą też rozumieć, że czeka ich praca nie od godz. 9 do 17, ale przez 24 godziny na dobę.
Dobra lokalizacja
W większości przypadków to centrala szuka miejsca na restaurację, a te zaproponowane przez franczyzobiorców analizuje i opiniuje. Subway najchętniej otwiera lokale w dużych i średnich miastach. Restauracje w centrach handlowych to właściwie znak firmowy marki. Ale równie atrakcyjne są huby komunikacyjne – dworce kolejowe, ale też lotniska (Subwaya znajdziemy na warszawskim Okęciu). Sieć nie wyklucza także otwarć przy głównych ulicach miast.
Każda lokalizacja jest dokładnie weryfikowana.
– Sprawdzamy nie tylko to, czy lokal sam w sobie spełnia odpowiednie warunki co do np. wielkości, możliwości prowadzenia gastronomii – wyjaśnia Piotr Bruździak. – Analizujemy ruch samochodowy i pieszy w tym miejscu, badamy konkurencję. Zgłaszamy lokalizację do centrali, która dokonuje ostatecznej akceptacji. Franczyzobiorcy przestawiamy też szczegółowy biznesplan dla konkretnej lokalizacji, aby łatwiej mu było podjąć ostateczną decyzję.
Jak podkreśla przedstawiciel Subwaya, przewagą sieci jest fakt, że w lokalach nie ma smażenia czy gotowania, więc kuchnia nie wymaga dużej ilości sprzętu.
– Na miejscu wypiekamy tylko chleb i podgrzewamy kanapki. Jesteśmy w stanie zmieścić się w takich lokalach, w których inni się nie zmieszczą – podkreśla Piotr Bruździak. – Teraz pracujemy też nad lokalizacjami na wyspach handlowych.
Inwestycje i zyski
Przygotowanie restauracji trwa zwykle do 6 tygodni. Inwestycja wynosi od 500 do 800 tys. zł. W tej kwocie mieści się jednorazowa opłata wstępna, która wynosi 15 tys. euro.
Równolegle z przygotowaniem lokalu trwają też szkolenia oraz rekrutacja pracowników. Szkolenie dla franczyzobiorcy jest trzytygodniowe. Kiedyś odbywało się w Stanach Zjednoczonych, teraz w Polsce. Jeden tydzień zajmuje szkolenie w działającej restauracji, kolejne dwa tygodnie to zajęcia on-line.
– Natomiast personel szkolimy przez tydzień już na miejscu, w restauracji franczyzobiorcy – dodaje Piotr Bruździak.
Franczyzodawca zapewnia, że inwestycja w restaurację zwróci się w maksymalnie w trzy lata. Franczyzobiorcy mogą zwiększać swoje obroty organizując cateringi, np. na konferencje, spotkania prywatne i firmowe.
– Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi franczyzobiorcami, pomagamy im we wszystkim, jeśli tylko tego potrzebują – zapewnia Piotr Bruździak. – Subway stawia na ludzi doświadczonych, tak na poziomie centralnym, jak i na poziomie lokalnych, krajowych rynków. Ja sam prowadzę 10 restauracji franczyzowych. Wiem więc, z jakimi problemami mogą się zetknąć franczyzobiorcy i jak pomóc im w ich rozwiązaniu.
Czas na Subway
Piotr Bruździak podkreśla, że teraz jest dobry czas na inwestycję w Subway.
– Sieć bardzo się zmienia – zauważa przedstawiciel marki. – Przyspiesza remodeling działających restauracji. W Stanach Zjednoczonych dwa lata temu zostało wprowadzone poszerzone menu. W efekcie tej zmiany już ósmy kwartał z rzędu sieć notuje tam wzrosty obrotów. Teraz te doświadczenia są przenoszone na Europę. Na pierwszy ogień poszły Anglia, Francja, Niemcy, a od początku 2024 roku zostaną wprowadzone też w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce.
WIZYTÓWKA MARKI SUBWAY
Międzynarodowa sieć gastronomiczna.
- 174 lokale w Polsce
- inwestycja 500-800 tys. zł
Piotr Bruździak, business developer Subway Polska: / "Nie chcemy otwierać dużo i szybko. Stawiamy na przemyślane lokalizacje, z długoterminowymi perspektywami." ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Pizzeria w mniejszym mieście
/08.10.2025
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Stawiam na Mrówkę
/28.10.2025
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali