Taco Bar wchodzi do Polski

Na pierwszy ogień / Polska jest pierwszym zagranicznym rynkiem, na który chce wejść Taco Bar.
Wtorek
30.01.2024
Szwedzka marka Taco Bar chce rozwijać swoją franczyzę na polskim rynku. Jakie warunki współpracy proponuje?
 

Taco Bar wprawdzie wywodzi się ze Szwecji, ale serwuje kuchnię tex-mex, która narodziła się na pograniczu Meksyku i Teksasu, a z czasem podbiła całe Stany Zjednoczone. Pierwsza restauracja Taco Bar przyjęła gości w centrum Sztokholmu w 1983 roku. Dziś pod tym szyldem działa na szwedzkim rynku blisko 50 lokali. Praktycznie od początku marka rozwija się we franczyzie.

– Możemy poszczycić się najstarszym partnerem franczyzowym, który prowadzi swoją restaurację od ponad 30 lat – mówi Lars Callebro, właściciel i dyrektor zarządzający Taco Bar. – Inni franczyzobiorcy są z nami od blisko 25 i 20 lat.

Teraz Polska

Polska jest pierwszym zagranicznym rynkiem, na który chce wejść Taco Bar. Czemu akurat Polska?

– Jednym z powodów jest bliska odległość od Szwecji – nie ukrywa Lars Callebro. – Drugi, a nawet ważniejszy, to nasze przekonanie o ogromnym potencjale polskiego rynku, na którym, podobnie jak w Szwecji, widzimy możliwości rozwoju.

W Polsce marka najchętniej nawiązałaby współpracę z master franczyzobiorcą, który podpisze umowę współpracy z całkowitą wyłącznością na teren kraju lub określonego regionu. Ale koncept jest też otwarty na pojedynczych franczyzobiorców. Mile widziani są przedsiębiorcy, działający na rynku restauracyjnym lub hotelarskim.

– Jednak długotrwała kariera w gastronomii nie jest najważniejsza – zauważa Lars Callebro. – Najważniejsze jest dla nas nawiązanie partnerskiej współpracy. Chcemy, aby partner rozumiał istotę gościnności, troszczył się o zadowolenie klientów i miał umiejętności biznesowe.

Lokal dla restauracji

Marka chce się rozwijać w całej Polsce, w dużych i małych miastach. W grę wchodzą lokalizacje na osiedlach, w centrach, przy głównych ulicach. Optymalny lokal powinien mieć wielkość ok. 150 mkw, co pozwala na zaaranżowanie przestrzeni na 70-80 miejsc siedzących.

Franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie centrali w poszukiwaniu i wyborze lokalizacji, ale powinni przy tym wykorzystywać też swoją wiedzę o rynku lokalnym.

– W naszym standardowym planie zakładamy, że od momentu podpisania umowy najmu do wielkiego otwarcia lokalu mija zazwyczaj około trzech miesięcy – wyjaśnia Lars Callebro. – Ten czas pozwala nie tylko na wykonanie prac remontowych i dostosowanie wnętrza do naszych standardów, ale także na skoordynowanie działań zespołu, dostawców i wszystkich innych elementów, niezbędnych do udanego otwarcia nowego Taco Bar.

Ile kosztuje franczyza Taco Bar?

Według szacunków franczyzodawcy, inwestycja w restaurację może wynosić od 200 do 250 tys. euro. Wymagane jest posiadanie własnego kapitału w wysokości około 70-80 tysięcy euro. Reszta inwestycji może zostać sfinansowana poprzez leasing, jest też opcja skorzystania z kredytu. Opłata za przystąpienie do sieci wynosi 15 tys. euro. Miesięczne opłaty na rzecz centrali, wynikające z warunków współpracy to 5 proc. opłaty franczyzowej i 2 proc. marketingowej.

Równolegle z przygotowywaniem lokalu trwa też rekrutacja pracowników, którzy później są przygotowywani do swoich obowiązków.

– Obsługa restauracji Taco Bar jest prosta. Można to zrobić przy niewielkim zespole – zapewnia właściciel marki Taco Bar.

Franczyzobiorca może liczyć na pomoc przypisanego sobie konsultanta, a także zespołu marketingowego i finansowego. Restauracje korzystają z importowanych z Meksyku i Stanów Zjednoczonych tortilli, nachosów i guacamole oraz ze specjalnie przygotowywanych przypraw

– Lokal musi zlecać zamówienia u wybranego przez nas hurtownika – podkreśla Lars Callebro. – Prawdopodobnie w Polsce będziemy również korzystać z dostawców lokalnych.

Franczyzobiorca ma swobodę co do tego, czy osobiście pracuje w restauracji.

– Niemniej jednak, zaangażowanie właściciela w codzienną działalność biznesu może przynieść dodatkowe korzyści. Obecność na miejscu, obsługa i witanie gości mogą dodatkowo wzmocnić relację z lokalną społecznością i przyczynić się do sukcesu restauracji – mówi Lars Callebro. – To także sposób na zapewnienie wysokiej jakości obsługi i kreowanie pozytywnego wizerunku lokalu.


 

WIZYTÓWKA TACO BAR

Szwedzka sieć lokali z kuchnią tex-mex.

  • kwota inwestycji 200 do 250 tys. euro, wkład własny 70-80 tys. euro
  • jednorazowa opłata wstępna 15 tys. euro

 


Meksykańskie smaki / Taco Bar serwuje kuchnię Tex Mex.