Mniejsze rynki / Sieć Mrówka rozwija się głównie w miastach powiatowych i gminach.
Niedziela
29.09.2024
– Nasz franczyzobiorca musi dobrze znać lokalny rynek i mieć doświadczenie w handlu – mówi Anna Kaminska, członek zarządu Grupy PSB Handel SA.
 

Jak oceniacie Państwo ten rok pod względem tempa rozwoju sieci oraz przychodów?

Po ośmiu miesiącach tego roku łączna sprzedaż centrali PSB, w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym, wzrosła we wszystkich grupach asortymentowych o 10 proc. Sprzedaż całej sieci PSB za pierwsze siedem miesięcy 2024 roku odnotowała wzrost o 3 proc. Grupa PSB zrzesza obecnie 407 małych i średnich rodzinnych firm z terenu całej Polski, które prowadzą handel w 287 składach budowlanych, w 373 sklepach PSB Mrówka oraz w 78 PSB Profi. W 2024 roku uruchomiliśmy 16 marketów, a do końca roku planujemy jeszcze kilka otwarć

Starannie dobieracie lokalizacje pod swoje markety?

Skupiamy się na otwieraniu marketów w miejscowościach powiatowych i gminach. Choć nasze marki są również obecne w aglomeracjach i dużych ośrodkach miejskich. W 85 proc. powiatów w Polsce jest co najmniej jedna placówka PSB. Teraz wprowadzamy do naszego portfolio nowy format, który już pojawia się na rynku, czyli Mrówka Express. Są to sklepy kompaktowe, oferujące bazowy asortyment z zakresu DIY (zrób to sam), przeznaczone do mniejszych miejscowości i na obrzeżach dużych miast.

Czy franczyzobiorca przejmuje gotowy sklep, czy buduje nowy od podstaw?

Najczęściej partner buduje sklep od podstaw, rzadziej adaptuje budynek pozyskany na rynku wtórnym. Wysokość nakładów niezbędnych do uruchomienia Mrówki jest zależna od wielu parametrów, ale to co najmniej kilka milionów złotych. Koszty inwestycji przy markecie PSB Mini Mrówka czy Mrówka Express są natomiast znacznie niższe. Dla każdej nowej lokalizacji przygotowywana jest indywidualna kalkulacja, prezentująca wskaźniki finansowe obliczone z uwzględnieniem takich indywidualnych cech inwestycji, jak tytuł prawny do nieruchomości, jej lokalizacja, wielkość lokalu, otoczenie konkurencyjne czy aktualny stan techniczny budynku i jego wyposażenie. Natomiast Grupa PSB nie pobiera od partnerów opłaty wstępnej. Opłata licencyjna jest zależna od formatu sklepu i jest ponoszona w cyklu miesięcznym. O jej wysokości rozmawiamy już podczas indywidualnych spotkań z przyszłymi franczyzobiorcami. Zapewniam jednak, że w rachunku wyników naszych partnerów ta pozycja jest bardzo mało istotna.

Jakie są wasze wymagania w stosunku do kandydatów na franczyzobiorców?

Poszukujemy franczyzobiorców w lokalizacjach gwarantujących możliwość oddziaływania na co najmniej 15 tys. mieszkańców. Franczyzobiorca musi dobrze znać lokalny rynek i mieć doświadczenie w handlu. Musi mieć także stabilną sytuację finansową oraz zdolność do uzyskania kredytu inwestycyjnego i obrotowego. Oczekujemy zaangażowania w prowadzenie sklepu PSB Mrówka, umiejętności dostosowania się do obowiązujących w sieci zasad współpracy oraz gotowości do realizacji przyjętej strategii działania. Zainteresowanie naszymi markami jest bardzo duże. Co roku otrzymujemy zgłoszenia od kilkuset potencjalnych franczyzobiorców, co przekłada się na kilkadziesiąt otwarć rocznie.

Na jakie przychody można liczyć w tym biznesie?

Przeciętna Mrówka realizuje obrót roczny na poziomie ok. 11 mln zł. Ale w naszej sieci nie brakuje też sklepów z obrotem na dużo wyższym poziomie.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

 

WIZYTÓWKA PSB MRÓWKA

Sieć marketów z branży dom i ogród. Marka należy do Grupy PSB.

  • 373 markety
  • średni obrót roczny ok. 11 mln zł

Anna Kaminska, członek zarządu Grupy PSB Handel SA / "Wprowadzamy do naszego portfolio nowy format, który już pojawia się na rynku, czyli Mrówka Express".