Dyscyplina przede wszystkim
David Boner, prezes Makro Cash & Carry Polska
Marka Odido obecna jest na rynku od ponad dwóch lat, a niespełna miesiąc temu w Mińsku Mazowieckim został otwarty 2000. sklep Odido. Jakie są dalsze plany rozwojowe sieci?
Obecnie Odido jest jedną z najszybciej rosnących sieci franczyzowych w Polsce i zamierzamy to tempo rozwoju utrzymać. Rynek cały czas się rozwija, a my chcemy w tym rozwoju aktywnie uczestniczyć i odgrywać istotną rolę. Oczywiście bierzemy pod uwagę sytuację gospodarczą panującą w Polsce i innych krajach regionu. Jednak kiedy patrzę na polski rynek, tylko z perspektywy sześciu miesięcy mojego kierowania Makro w tym kraju, to wyniki przechodzą moje oczekiwania, a prognozy napawają mnie optymizmem.
Współpraca franczyzobiorcy i franczyzodawcy w ramach sieci Odido jest dosyć luźna, a Makro na każdym kroku podkreśla, że franczyzobiorcy mają dużą niezależność w prowadzeniu własnego biznesu, mając jednocześnie wsparcie z centrali. Czy w przyszłości Makro przewiduje wprowadzenie na rynek konceptu, który będzie silniej wiązał biorcę i dawcę?
Z moich rozmów z detalistami wynika, że doceniają oni elastyczność naszego konceptu oraz ofertę serwisową. Nieważne, czy franczyza jest miękka, czy twarda, liczy się poziom dyscypliny, która odnosi się do wielu aspektów współpracy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą, takich jak marketing, merchandising czy asortyment. To właśnie ta dyscyplina generuje odpowiedni wolumen obrotów na danym asortymencie. W jednej z placówek widziałem na półce sześć rodzajów kukurydzy, a powinny być trzy. Dla mnie dyscyplin, oznacza, że sklep poprzestaje na kukurydzy z niższej, średniej i wyższej półki cenowej. Te trzy segmenty to gwarancja odpowiedniej rotacji. Jeśli chodzi o dostawy serwisowe, to musimy jeszcze dopracować system płatności. Kolejny nasz atut to skala działania – prowadzimy 41 hal, mamy dobre kontakty z klientami i silną markę. To wszystko, co potrzebne do zapewnienia konkurencyjności sieci Odido oraz całemu sektorowi handlu niezależnego. W Odido wiele zależy od właściciela sklepu, który najlepiej zna lokalny rynek i to on ustala politykę cenową swojego sklepu. Naszą rolą jest pomoc franczyzobiorcy w dostosowaniu asortymentu sklepu do warunków ekonomicznych panujących na lokalnym rynku, np. wskazać markę Aro jako bardziej ekonomiczną i dostosowaną do obszarów, gdzie mieszkają mniej zamożni klienci, czy markę Fine Food na obszarach, gdzie klienci szukają raczej produktów premium.
W jaki sposób taki asortyment przekłada się na wartość koszyka zakupowego konsumentów kupujących w Odido?
Asortyment w sklepie zależy od wielu czynników i będzie się różnił w zależności od lokalizacji, liczby mieszkańców w danej miejscowości, zasobności ich portfela i zwyczajów zakupowych. Również z tego względu różnić się będą koszyki w poszczególnych sklepach. Sprawne zarządzanie asortymentem produktów w sklepie będzie miało przełożenie na wartość koszyka zakupowego klienta, a my uczymy franczyzobiorcę, jak można nim skutecznie zarządzać. W każdym sklepie jest ok. 3 tys. pozycji asortymentowych typowo spożywczych. 40-50 proc. będzie wspólne dla sklepów sieci Odido, ale pozostałe 50 proc. będzie typowe dla konkretnej lokalizacji. Z drugiej strony znana marka i silny partner pozwalają zaproponować klientom atrakcyjne ceny produktów, a franczyzobiorcy gwarantują marżę na odpowiednim poziomie.
Rozmawiała (mak)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
Accor chwali się wzrostem przychodów, a Meet & Fit – Slow Food Burgers i Bricomarche kolejnymi otwarciami. Przegląd tygodnia 18-25 lutego.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
Aż trudno uwierzyć, ile się działo na tegorocznej 20. edycji Targów Franczyza! Przeczytaj i obejrzyj zapis relacji na żywo z trzech dni targowych.
Już 20-22 października po raz 20. odbędą się Targi Franczyza. Sprawdź, którzy przedstawiciele marek franczyzowych zaprezentują wówczas swoje sprawdzone pomysły na biznes.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów