Przed otwarciem własnego salonu meblowego warto odwiedzić jeden z naszych sklepów i wyobrazić sobie, jak może wyglądać prowadzenie takiego biznesu.
Dorota Placzyńska, menedżer ds. rozwoju sieci Sklepów Meblowych Abra
Czwartek
08.08.2013
O tym jak przygotować się do prowadzenia własnego salonu meblowego opowiada Dorota Placzyńska, menedżer ds. rozwoju sieci Sklepów Meblowych Abra.
 

Według Raportu o rynku franczyzy liczba placówek licencyjnych z branży „dom i ogród” zwiększyła się w ostatnim roku o prawie 200. Jak przebiega rozwój sieci sklepów meblowych Abra?
Od początku roku otworzyliśmy siedem salonów franczyzowych. Do grudnia chcielibyśmy mieć jeszcze co najmniej trzy kolejne. Zainteresowanie współpracą z naszą siecią jest duże. Ponadto w przyszłym roku rusza nowy program rządowy wspierający zakupy mieszkań. Liczymy, że dzięki temu sprzedaż w branży się ożywi, co również korzystnie wpłynie na rozwój Abry.

Jak dobieracie lokalizacje? Gdzie opłaca się otworzyć sklep meblowy?
Interesują nas miejscowości od 30 do 120 tys. mieszkańców, czyli małe i średnie miasta. Wchodzimy na rynki, gdzie działające sklepy mają uboższą ofertę i wyższe ceny, a takich miejsc jest wciąż w Polsce bardzo dużo. Abra łączy niską cenę i zróżnicowany asortyment, dzięki czemu franczyzobiorcy mają większe szanse na przebicie konkurencji. Jesteśmy również zaangażowani w pozyskiwanie lokalizacji dla franczyzobiorców. Weryfikujemy je pod kątem potencjału sprzedażowego oraz negocjujemy warunki najmu. Tego typu działanie przyspiesza rozwój. Przedsiębiorcy nie tracą czasu na samodzielne poszukiwanie lokali, co w przypadku dużych powierzchni nierzadko bywa najbardziej czasochłonnym elementem procesu otwarcia sklepu. Nasze lokale powinny mieć około 600 m2 powierzchni.

Co radziłaby pani osobom, które rozważają inwestycję w sklep Abry?
Celem założenia firmy powinno być robienie czegoś, w co się wierzy, dzięki czemu odniesiemy sukces na lokalnym rynku. Przed otwarciem własnego salonu meblowego warto odwiedzić jeden z naszych sklepów i wyobrazić sobie, jak może wyglądać prowadzenie takiego biznesu. Innym istotnym czynnikiem jest analiza zyskowności. Dla każdej lokalizacji przygotowujemy indywidualny biznesplan, który jest szczegółowo omawiany z franczyzobiorcą. Liczymy koszty związane z inwestycją, m.in. remontu lokalu oraz koszty bieżące sklepu, takie jak czynsz, opłaty za media oraz zatrudnienia pracowników. Koszt ekspozycji zawsze rozkładamy na raty, co również uwzględniamy w przepływach pieniężnych. Na podstawie weryfikacji lokalnego rynku i sklepów konkurencyjnych, szacujemy wstępne dochody sklepu. Zazwyczaj nasze sklepy osiągają rentowność po ok. roku działalności. Wtedy też franczyzobiorcy decydują się często na otwarcie kolejnej placówki. Znają już zasady zarządzania sklepem, a ponadto trafna kalkulacja pierwszej inwestycji zwiększa zaufanie do konceptu Abry.

Jaki jest koszt otwarcia sklepu?
Biorąc pod uwagę aktualną sytuację rynkową, Abra obniżyła koszty adaptacji lokalu, zatem otwarcie dużego sklepu meblowego Abry może zamknąć się w kwocie nawet 60 tys. zł. Natomiast należność za ekspozycję sklepu spłacana jest w ramach nieoprocentowanego kredytu na 12 miesięcy.

rozmawiała (mk)