Koncert najemców w Serenadzie
Grzegorz Latała, dyrektor ds. leasingu w Mayland Real Estate
W tym roku w Krakowie rusza budowa Centrum Handlowego Serenada. Czy w stolicy Małopolski jest jeszcze miejsce na tego typu obiekt?
Pamiętajmy, że Kraków to drugie największe polskie miasto. Serenada powstanie w północnej części Krakowa – patrząc od linii Wisły. Żyje tam ok. 70 proc. mieszkańców. Serenada stanie w miejscu, które krakowianie już teraz odwiedzają, bo znajduje się tam Multikino i aquapark oraz sklep z branży dla domu i ogrodu Obi i supermarket Real. Serenada uzupełni ofertę tych obiektów, z którymi będzie dobrze skomunikowana. Chodzi zarówno o przejścia piesze jak i parkingi. Większość spośród 170 najemców galerii będą stanowiły marki odzieżowe, następnie restauracje oraz punkty usługowe. Skorzystają z nich mieszkańcy osiedli, które już istnieją w okolicy albo są dopiero na etapie budowy oraz pracownicy powstających biurowców w dzielnicy Olsza.
Czy znani są już pierwsi najemcy?
Podpisaliśmy już umowy z grupą LPP (Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay) oraz Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti). To tzw. kotwice, które przyciągną dużą liczbę klientów. Na parterze Serenady znajdą się delikatesy Piotr i Paweł, do tej pory nieobecne w Krakowie oraz Euro RTV AGD. Pierwszy i drugi poziom zajmą sklepy odzieżowe, obuwnicze i z biżuterią. Trafią tam także najemcy z branży usługowej, w tym z gastronomii.
Jakiej wielkości lokale wybierają najemcy?
W przypadku sieci odzieżowych zauważyliśmy, że częściej wybierają lokale o większej powierzchni. Duży format ich sklepów pozwala na większą ekspozycję towaru oraz, z punktu widzenia finansowego, niższą stawkę najmu za 1 m2. Mowa tu nawet o powierzchni 800 m2. Są oczywiście najemcy, którzy boją się ryzyka – on celują w 30-80 m2. Po czasie często jednak okazuje się, że chcą powiększyć lokal. Tak było w przypadku Centrum Handlowego Riviera w Gdyni. Wtedy pojawia się jednak problem, bo sąsiednie lokale są zajęte, a poza tym rodzi to dodatkowe koszty rozbudowy i aranżacji wnętrza. W przerwie między zakupami klienci skorzystają nie tylko z oferty food courtu, ale także restauracji z obsługą kelnerską.
Jak reagują właściciele sklepów w konkurencyjnych centrach handlowych na wiadomość o nowo powstającym obiekcie w ich mieście?
Biznes ma to do siebie, że nie jest przywiązany do jednego miejsca. Niektórzy rozważają przeniesienie swojego sklepu. Tak było w przypadku Słupska, gdzie z lokalnego centrum handlowego najemcy przenieśli się do wybudowanego Centrum Handlowego Jantar odwiedzanego przez mieszkańców całego regionu. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby lokalni przedsiębiorcy równolegle prowadzili sklepy lub restauracje w kilku lokalizacjach, a w perspektywie czasu wybrali naszą lokalizację jako najnowoczesniejszą w mieście.
rozmawiał (dw)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Usługi równoległe to nasz wyróżnik. Dzięki temu zarabiamy więcej i oszczędzamy czas klientów – tłumaczy Maryia Terekhova, współzałożycielka salonów urody Fast Line Studio.
– Chcemy naszym franczyzobiorcom jak najbardziej ułatwić i usprawnić zarządzanie biznesem – mówi Andrzej Kostiuk z Haircut Express.
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
– Zainteresowanie treningami EMS cały czas rośnie – mówi Tomasz Szczołek, współwłaściciel Platinum Active EMS.
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...