Od dostawcy do menedżera
Spółka DP Poland, zarządzająca rozwojem sieci Domino’s Pizza, podsumowała 2013 rok. Wyniki sprzedaży budzą optymizm. Przychody poprawiły się o 66 proc., rosnąc z poziomu 1,85 mln funtów brytyjskich (ok. 9,25 mln zł) do 3 mln funtów (15 mln zł). O 150 proc. wzrosła sprzedaż przez internet, udało się też o blisko 50 proc. poprawić marżę. Niestety, jak podaje StockMarketWire.com, pomimo wzrostu obrotów, polski oddział międzynarodowego giganta wciąż jest na minusie. I to coraz większym. Strata na poziomie EBITDA (czyli przed opodatkowaniem, podatkami i amortyzacją) wzrosła z 2,6 do 2,8 mln funtów (czyli z 13 do 14 mln zł).
Centrala tłumaczy, że ostateczny wynik finansowy obciążają rosnące wydatki na marketing. Inwestycje w wizerunek marki w Polsce wydają się skądinąd uzasadnione. Bo chociaż Domino’s Pizza jest najbardziej liczną siecią pizzerii na świecie, to ma już na koncie jedną nieudaną próbę zaistnienia nad Wisłą. Dlatego teraz dokłada wszelkich starań, by zadomowić się w gastronomicznym krajobrazie Polski.
Póki co wygląda na to, że plan udaje się realizować. W 2013 roku liczba pizzerii DP wzrosła o 1/3 i liczy obecnie 19 punktów. Sieć powiększyła swój zasięg, wychodząc wreszcie poza Warszawę, która do tej pory była jedynym miastem goszczącym amerykańską markę. Dwie pierwsze placówki poza stolicą otwarto w Krakowie, kolejną – w Piasecznie. W październiku Domino’s doczekała się też pierwszego franczyzobiorcy. Został nim Jakub Stępień, który w sieci przebył drogę od kierowcy, przez menedżera, do właściciela swojego lokalu.
- Zawsze chciałem mieć swoją własną pizzerię, dlatego kiedy pojawiła się okazja podpisałem umowę z Domino's Polska. Wyniki mojej pizzerii są na tyle obiecujące, że obecnie prowadzę rozmowy z potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi finansowaniem kolejnych pizzerii Domino's prowadzonych przeze mnie – mówi franczyzobiorca.
Peter Shaw, dyrektor generalny DP Poland, podkreśla rolę franczyzy w przyszłych planach rozwoju sieci.
- Nie wykluczamy, że to właśnie model franczyzowy odegra kluczową rolę w rozwoju sieci Domino’s w Polsce – twierdzi. – W 2013 roku mając na uwadze wzrost sprzedaży, skoncentrowaliśmy się także na podniesieniu marży brutto poprzez optymalizację kosztów lokalowych i przy zachowaniu wysokiej jakości produktów. Ponadto wdrożyliśmy nowy format lokali, co pozwoliło na znaczącą redukcję kosztów, związanych z wystrojem i aranżacją oraz z opłatami eksploatacyjnymi. Nasza strategia na 2014 opiera się na dalszej budowie świadomości marki i rozwijaniu sprawdzonego modelu biznesowego. W najbliższym czasie planujemy też otwarcie 2 nowych lokali w Warszawie i Krakowie.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...