Bar na kółkach

Jak wiele innych, także moda na food trucki, zwane też swojsko gastrobusami, dotarła do nas zza oceanu i to zaledwie kilka lat temu. Dzisiaj festiwale ulicznego jedzenia odbywają się już praktycznie w każdym dużym mieście. Food trucki stały się elementem miejskiego krajobrazu i atrakcją, nie tylko dla turystów. Można w nich kupić m.in.: hamburgery, zapiekanki, frytki, dania kuchni meksykańskiej, węgierskiej, a nawet wegańskiej. Amatorów mobilnego jedzenia jest wielu. Tym bardziej że często nie odbiega ono pod względem smakowym od tego podawanego w restauracjach.
Biznes dla lubiących jeść i podróżować
– Food truck to fajny pomysł na pierwszy biznes – przekonuje Anna Chmielecka, menedżer ds. franczyzy w firmie 7 Street, która jest właścicielem marki Meat & Fit. – Przede wszystkim wymaga mniejszych nakładów finansowych, a co za tym idzie niesie mniejsze ryzyko biznesowe niż stacjonarna restauracja. To także rodzaj przygody. Może być nią praca w podróży, którą interesująco zaplanujemy. Wbrew pozorom to nie jest biznes tylko dla młodych. Decydują się też na niego osoby, które są pod koniec swojej kariery zawodowej, chcą coś zmienić, rzucić etat czy korporację. Albo same pracują w food trucku, albo zatrudniają pracowników.
Według szacunków w tej chwili po Polsce może jeździć około pół tysiąca gastrobusów. Ciepłe miesiące i wakacje to dla ich właścicieli czas żniw. Bo przygoda przygodą, ale biznes jest po to, aby zarabiać. Trzeba w niego zainwestować, a później pilnować, aby zaczął przynosić zyski. Właściciele food trucków muszą liczyć się, że przyjdzie im ruszyć w trasę po Polsce. Ci, którzy są na to zdecydowani, mogą skorzystać z oferty współpracy firmy 7 Street.
Zanim ruszysz w trasę
Co trzeba mieć, aby skorzystać z franczyzy Meat & Fit? Samochód i ponad 100 tys. zł na inwestycję. Nie każde auto nadaje się do zabudowy pod food trucka. Taki samochód musi być gabarytów „dostawczaka” i mieć konstrukcję na ramie. Mogą to być modele m.in.: fiata, mercedesa, iveco, peugeota, renault. Samochód nie musi być nowy, ale na pewno powinien być sprawny technicznie. Przystosowaniem auta do potrzeb mobilnej gastronomii zajmuje się licencjodawca, zlecając to zadanie specjalistycznej firmie. Montaż trwa około siedmiu tygodni. Za food trucka trzeba zapłacić 98,7 tys. zł netto, koszt dostosowania samochodu to kolejne 4,4 tys. zł netto. W zamian dostajemy w pełni wyposażony punkt gastronomiczny. Są w nim m.in.: instalacja gazowa, elektryczna, wentylacja, moduł sanitarny, chłodnie, urządzenia do smażenia, opiekania i grillowania, nawet kasa fiskalna i kamera.
Tym, którzy nie mają odpowiedniego auta, franczyzodawca proponuje leasing całego food trucka wraz z samochodem.
Licencjodawca pobiera 1,5 tys. zł netto opłaty wstępnej. W tej kwocie mieszczą się szkolenia personelu i właściciela, podręcznik operacyjny, projekty materiałów reklamowych, przygotowanie i uruchomienie punktu. Trzeba też liczyć się z comiesięcznymi opłatami – franczyzową i marketingową – w sumie 1250 zł netto. Jeszcze pierwsze zatowarowanie i można ruszać. Rozpoczynając trasę, trzeba pamiętać, że na zwrot poniesionych nakładów przyjdzie trochę poczekać.
– Nie da się w łatwy sposób oszacować okresu zwrotu inwestycji, gdyż taka kalkulacja jest zależna od wielu zmiennych, np. ilości słonecznych dni w sezonie wakacyjnym czy lokalizacji food trucka – zauważa Anna Chmielecka. – W przypadku gdy franczyzobiorca sam będzie zajmował się sprzedażą (np. z małżonkiem), jego koszty będą znacznie niższe, tak więc czas zwrotu się skróci. Średnio możemy przyjąć, że okres zwrotu to rok.
Menu na czas
Food trucki Meat & Fit nie mają tak szerokiego menu jak duże stacjonarne restauracje.
– Oferta jest skrojona specjalnie pod potrzeby mobilnego punktu – tłumaczy Anna Chmielecka. – Tutaj liczy się przede wszystkim czas wydania posiłku. Serwowane są więc dania, które można szybko przyrządzić: burgery, sałatki, panierowany kurczak. Zapewniamy stałe dostawy 85 proc. towarów spożywczych, niezbędnych do funkcjonowania punktów po cenach z rabatem. Gwarantujemy dostęp do najwyższej jakości artykułów, produkowanych na wyłączność dla sieci 7 Street oraz Meat & Fit, takich jak: mięso, świeżo wypiekane bułki, sosy, domowe frytki, panierka, przyprawy. Tak naprawdę pozostaje dokupić codziennie tylko świeże warzywa.
Zakupy produktów zwykle trzeba robić dwa razy w tygodniu. Zamówienia można składać e-mailowo lub telefonicznie.
Jak wydłużyć sezon?
Pozostaje jeszcze kwestia wyboru miejsca pod food trucka. W sezonie wiosenno-letnim i jeszcze wczesną jesienią opcji jest sporo.
– Najlepiej zapoznać się z terminarzem imprez plenerowych, które odbywają się w interesującej nas okolicy. W dużych miastach jest ich naprawdę dużo – radzi Anna Chmielecka. – Można też nastawić się na miejscowości turystyczne, nadmorskie lub górskie. Lokalizację trzeba skonsultować z nami. Musimy wiedzieć, czy nie będzie kolidowała z istniejącymi już naszymi lokalami.
Na pewno warto brać udział w zlotach food trucków i festiwalach ulicznego jedzenia, które ostatnio organizowane są bardzo często. Pozostaje pytanie, co robić poza sezonem. Food trucki są przygotowane tak, że pracować w nich da się nawet zimą.
– W tym okresie najlepiej znaleźć lokalizację w centrach miast. Im większe miasto, tym lepiej, bo mamy więcej potencjalnych klientów – mówi Anna Chmielecka. – Atrakcyjne są na pewno okolice kampusów studenckich, miejsca, gdzie toczy się aktywne życie nocne, dyskotekowo-klubowe.
O jednym trzeba pamiętać: gdziekolwiek zaparkujemy naszego food trucka, musimy mieć dostęp do źródła prądu. Warto, aby gdzieś w pobliżu było także ujęcie wody. Niezbędna będzie też zgoda właściciela terenu na korzystanie z danego miejsca – np. gminy czy właściciela działki oraz sanepidu na prowadzenie działalności gastronomiczne (oddziału właściwego dla miasta, w którym akurat prowadzona jest sprzedaż z food trucka).
Jeśli nie food truck, to co?
Oprócz food trucków sieć Meat & Fit ma też inne opcje współpracy dla potencjalnych franczyzobiorców: małe punkty stacjonarne i przyczepy gastronomicznej, przygotowujące podobne menu, jak food trucki. Na lokal stacjonarny potrzeba co najmniej 27 m2 powierzchni. Minimalna kwota na start to 30 tys. zł, w przypadku przejęcia punktu przygotowanego pod gastronomię. Jeśli chcemy przygotować lokal od podstaw, zdaniem licencjodawcy powinniśmy liczyć się z wydatkiem ok. 60 tys. zł. Kwota zawiera koszty wyposażenia. Istnieje możliwość leasingu sprzętu gastronomicznego. Zalecane lokalizacje to ulice handlowe, duże osiedla lub galerie handlowe, w miastach o liczbie mieszkańców minimum 20 tys.
Natomiast koszt przyczepy gastronomicznej jest taki sam, jak food trucka – ponad 98 tys. zł. Opłaty wstępne i miesięczne niezależnie od formy współpracy są jednakowe. Franczyzodawca szacuje spodziewany przychód miesięczny na 30 tys. zł, a koszty na około 16 tys. zł, co daje 14 tys. zł dochodu przed opodatkowaniem.
ZOBACZ W KATALOGU



















































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Cukrem i Solą otworzyło kolejny punkt franczyzowy, w planach ma też nową lokalizację własną.
KawoWiniarnia to nowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Chce rozwijać się poprzez franczyzę.
Kuchnia azjatycka jest w Polsce coraz bardziej popularna. Zauważyli to też franczyzodawcy, którzy proponują licencją na sushi bar czy restaurację z bogatszym menu.
Segment fast food ma mocną reprezentację we franczyzie. I wciąż przybywa nowych konceptów.
Poszukujemy partnerów do otwarcia pierwszego flagowego sklepu w topowej lokalizacji, który zostanie poszerzony o franczyzę obejmującą wiele jednostek.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Xtreme Fitness Gyms otwiera kolejne kluby, ale to nie liczby przyciągają uwagę. Co sprawia, że franczyzobiorcy zostają na dłużej i rozwijają się razem z siecią?
Platforma Tribeware to inteligentny pośrednik między menedżerem a pracownikami. Wskazuje im drogę do przyjętych celów, nagradza za wykonane zadania i wylicza, co udało się dzięki nim zyskać.
Robert Podleś, właściciel firmy Cobi, zaczynał prowadzić biznes w trudnej komunistycznej rzeczywistości. Dzisiaj jego firma sprzedaje swoje produkty do ponad 40 krajów świata. Ale gdyby nie mama, kto wie jak potoczyłyby się jego losy...
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali