Zapłacą więcej / Badania trendów i zwyczajów zakupowych Polaków pokazują, że w podejmowaniu decyzji coraz bardziej istotne stają się tzw. czynniki pozacenowe. Większość respondentów uważa, że cena towarów może wzrosnąć aż o 25 proc., jeśli sklep zaoferuje poszukiwaną przez klienta wartość dodaną, np. wysoką jakość produktów.
Sobota
26.05.2018
69 proc. polskich klientów woli małe sklepiki spożywcze ze względu na zaufanie, jakim darzą pracujących w nich sprzedawców.
 

Wbrew obiegowym opiniom Polacy posiadają silny sentyment do tzw. mikroprzedsiębiorstw handlowych i opowiadają się za ich ochroną. Dlaczego? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę MAM, Polacy cenią w małych sklepach wyższą jakość oferowanych produktów,  osobistą relację, bliską lokalizację oraz fachową wiedzę sprzedawcy. Dane te mogą być wskazówką dla małych detalistów, którzy chcą stawiać na specjalizację i jakość.

Według najnowszych badań platformy MAM Polacy wybierają małe sklepy, głównie ze względu na budowanie zaufania opartego na osobistej relacji ze sprzedawcą (wskazania 69 proc. respondentów), dogodną lokalizację (63 proc.) oraz znajomość personalnych potrzeb klienta (61 proc.). Nie bez znaczenia pozostają: jakość obsługi klienta (58 proc.) czy fachowa wiedza sprzedawcy (55 proc.).

Zdaniem autorów raportu, polski rynek handlu detalicznego jest coraz mniej różnorodny. Co rok rośnie ekspansja dyskontów i wielkich sieci handlowych, które dyktują ceny, mordercze dla małych detalistów. Ale obniżają jakość dostępnych na rynku produktów. Okazuje się, że ta przykra rzeczywistość znacząco odbiega od potrzeb współczesnego konsumenta. Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, aż 50 proc. Polaków uważa, że monopol wielkich sieci handlowych negatywnie wpływa na jakość oferty. Co więcej, aż 82 proc.badanych stwierdziło, że właśnie jakość jest drugim najważniejszym kryterium wyboru sklepu stacjonarnego. Czego zatem oczekuje dzisiejszy konsument?

– Dzisiejszy świat handlu to świat ceny. To samonapędzający się mechanizm, który doprowadził do tego, że praktycznie w każdej branży podstawowym czynnikiem gwarantującym sprzedaż jest najniższa cena. Powstanie gigantów, którzy bez pardonu zajmują każdą dostępną połać rynku, eliminuje mniejszą konkurencję, która dzięki różnorodności dawała rynkowi równowagę i satysfakcję klientom. Nadzieją na przywrócenie zdrowej różnorodności są oczekiwania nowego konsumenta – świadomego, wymagającego, stawiającego na odpowiednią jakość oferty oraz poziom obsługi. A to są w stanie zaoferować nie rynkowi dominatorzy, a mali, elastyczni sprzedawcy, którzy dają konsumentom znacznie więcej niż giganci – specjalizację, profesjonalizm i relacje – mówi Marcin Walaszczyk, dyrektor zarządzający platformy do obniżania i opłacania rachunków za media MAM.

Co więcej, badania trendów i zwyczajów zakupowych Polaków pokazują, że w podejmowaniu decyzji coraz bardziej istotne stają się tzw. czynniki pozacenowe. Większość respondentów uważa, że cena towarów może wzrosnąć aż o 25 proc., jeśli sklep zaoferuje poszukiwaną przez klienta wartość dodaną.
Ponadto 51 proc. badanych otwarcie zadeklarowała, że jest w stanie zapłacić więcej, jeśli będzie miała do dyspozycji wyjątkowy, niedostępny nigdzie indziej asortyment.

Mikroprzedsiębiorcy mogą też pokusić się o połączenie sił. Według badania MAM konsolidacja małych księgarni, sklepów sportowych lub drogerii, podobna do „miękkich franczyz” w branży spożywczej, może być sposobem na zdobycie rozpoznawalności i zaufania konsumentów. Społeczna odpowiedzialność lokalnych sklepów może zatem nie tylko wywołać pozytywne zmiany społeczne w otoczeniu detalisty, ale także posłużyć za potężne narzędzie marketingowe i budowanie przewagi rynkowej.

– Dzisiejszy świat handlu to świat ceny. To samonapędzający się mechanizm, który doprowadził do tego, że praktycznie w każdej branży podstawowym czynnikiem gwarantującym sprzedaż jest najniższa cena. Powstanie gigantów, którzy bez pardonu zajmują każdą dostępną połać rynku, eliminuje mniejszą konkurencję, która dzięki różnorodności dawała rynkowi równowagę i satysfakcję klientom. Nadzieją na przywrócenie zdrowej różnorodności są oczekiwania nowego konsumenta – świadomego, wymagającego, stawiającego na odpowiednią jakość oferty oraz poziom obsługi. A to są w stanie zaoferować nie rynkowi dominatorzy, a mali, elastyczni sprzedawcy, którzy dają konsumentom znacznie więcej niż giganci – specjalizację, profesjonalizm i relacje – mówi Marcin Walaszczyk.

 


Dobry sprzedawca przyciągnie klientów / Według badań platformy MAM Polacy wybierają małe sklepy, głównie ze względu na budowanie zaufania opartego na osobistej relacji ze sprzedawcą, dogodną lokalizację oraz znajomość personalnych potrzeb klienta.
Joanna Konieczna
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022