Roman Gutek: Biznes na dużym ekranie

Roman Gutek, założyciel i prezes firmy dystrybucyjnej Gutek Film, organizator festiwalu filmowego Nowe Horyzonty.
Czwartek
31.05.2012
Kiedy wyrobieni widzowie idą do kina, mówią, że idą na Gutka. Praca na własne nazwisko zajęła mi wiele lat – mówi Roman Gutek, założyciel i prezes firmy dystrybucyjnej Gutek Film, organizator festiwalu filmowego Nowe Horyzonty.
 

Ilu widzów musi obejrzeć film, żeby dystrybucja przyniosła zyski?
To zależy od tytułu filmu, ale średnio przy bardziej komercyjnych filmach powinno to być 100-120 tysięcy osób. Od 1995 roku Gutek Film wprowadza do kin wszystkie filmy Almodóvara. Pierwszy z nich „Kwiat mego sekretu” obejrzało 30 tysięcy widzów. Teraz jego filmy gromadzą nawet kilkaset tysięcy widzów. Dzięki długiej współpracy z producentami mogę negocjować cenę filmów. Amerykańscy agenci chcieli, żebyśmy za film „Skóra, w której żyję” zapłacili bajońskie sumy. Cena była zaporowa, nie byliśmy w stanie jej wyłożyć. Po tygodniu agent skontaktował się ponownie i udało nam się wynegocjować rozsądną kwotę.

Jak kupuje się film?
Na początku płaci się agentowi zaliczkę na poczet wpływów z filmu. Powiedzmy 100 tys. euro za wszystkie prawa: kinowe, DVD i telewizyjne. Później tworzymy budżet promocji, który wynosi również ok. 100 tys. euro. Działania marketingowe przewidują przygotowanie plakatów, ogłoszeń i reklamy. Producent lub jego agent zatwierdza budżet wraz z liczbą kopii filmu. Jeśli ta jest jego zdaniem za duża lub za mała, szukamy kompromisu. W sumie film kosztuje już 200 tys. euro. Taką kwotę odliczam sobie w pierwszej kolejności ze sprzedaży biletów. Agent dobrze wie, ile zarabiam na biletach sprzedanych w kinach, bo muszę przekazywać mu dwa razy w tygodniu informacje o wynikach sprzedaży.

Kto zarabia więcej na filmie – kino czy dystrybutor?
Najczęściej pół na pół. Jeśli multipleksy grają film dłużej niż dwa tygodnie, to po tym okresie zatrzymują około 60 proc. wpływów.

A jeśli film spotka się z chłodnym przyjęciem widzów?
Jeśli nie odzyskam kosztów z kina, zawsze mogę wydać film na DVD. Kontrakt pozwala uzyskać zyski także ze sprzedaży praw do telewizji.

Czy małe kina studyjne, takie jak pana kino Muranów, radzą sobie z konkurencją dużych multipleksów?
Multipleksy pokazują zupełnie inne filmy, niż te grane w kinach studyjnych, dlatego trudno tu mówić o konkurowaniu ze sobą. Sieci zarządzane są centralnie. Czasami w ogóle nie proponuję multipleksom filmów dystrybuowanych przez Gutek Film, bo wiem, że to nie jest ta publiczność.

W Muranowie widzowie nie są zamęczani 15 minutami reklam, a bilety i tak są tańsze.
Nie wszyscy reklamodawcy są nami zainteresowani. Gdyby byli chętni, to emitowalibyśmy więcej reklam, chociaż pewnie nie w blokach 15-minutowych. Reklamy są źródłem zysku kin – i tych studyjnych, i multipleksów. Wysokość czynszu, jaki płacę za dzierżawę kina, co roku rośnie, bez względu na moje zyski, oglądalność i filmy, jakie są grane. Mimo to opłaca się. Reklamy dają duże wpływy, ale decydująca i tak jest oglądalność.

Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 5/2012


POPULARNE NA FORUM

Jaka reklama się opłaca?

Jak zawsze warto reklamować się na kilka różnych sposobów Internet - oczywiście, bez niego nie ma skutecznej reklamy. Warto jednak zastanowić się tez nad materiałami...

85 wypowiedzi
ostatnia 22.05.2019
Poradnik: jak promować swoją firmę na Facebooku

Ja sama długo zastanawiałam się, komu nawet zlecić promowanie mojej firmy, wiadomo ofert masa,, no ale ja do końca nie znam sie na tym. Poszperałam w necie i trafiłam na...

39 wypowiedzi
ostatnia 16.05.2019
Co warto wiedzieć, zakładając spółkę?

I am happy to be here on this website and I was waiting for this such a long time. I know you have many great ideas to share with all of us for which I was wondering for a long...

2 wypowiedzi
ostatnia 16.05.2019
Ile zarabiają w myjni pracownicy?

Zależy tez jaka to myjnia :D https://apsprofitpolska.pl/pl/pl/rekrutacja_kadr_pracodawcy_pracownicy_ze_wschodu_pl-html/

3 wypowiedzi
ostatnia 14.05.2019
Jaka reklama się opłaca?

Jak zawsze warto reklamować się na kilka różnych sposobów Internet - oczywiście, bez niego nie ma skutecznej reklamy. Warto jednak zastanowić się tez nad materiałami...

85 wypowiedzi
ostatnia 13.05.2019
Jaka reklama się opłaca?

Jak zawsze warto reklamować się na kilka różnych sposobów Internet - oczywiście, bez niego nie ma skutecznej reklamy. Warto jednak zastanowić się tez nad materiałami...

85 wypowiedzi
ostatnia 13.05.2019
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Mam wielką prośbę do franczyzobiorców, aby w wolnej chwili wypełnili moją ankietę...

206 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2019
Oszukani przez franczyzodawcę

podpisuje się pod komentarzem powyżej ;)

47 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2019