Lubimy konsumpcję
Zdrowie i rozrywka na wysokim poziomie liczy się dla Polaków coraz bardziej, w związku z tym więcej na te cele wydajemy – wynika z danych zawartych za 2013 przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny.
Na zdrowie w 2012 wydaliśmy 113,5 mld zł - o 70 proc. więcej, niż w 2005. Wydatki na rekreację i kulturę
w ciągu tych siedmiu lat poszły w górę również o 70 proc. - do 87 mld zł, a wydatki na restauracje i hotele
o 62 proc., do 28,6 mld zł. Jesteśmy też coraz bardziej mobilni: w 2012 zainwestowaliśmy w transport
98,7 mld zł, czyli o 84 proc. więcej niż w 2005.
Dane pokazujące zmiany zachowania Polaków w zakresie jedzenia poza domem są szokujące.
Liczba restauracji funkcjonujących w naszym kraju od 2005 do 2012 zwiększyła się o około 69 proc., do 16,5
tys., podczas gdy znacząco spadła liczba działających barów (o 36 proc., do 25,9 tys.) i stołówek (o 38 proc.,
do 4,3 tys.). Również podczas wyjazdów służbowych czy urlopowych coraz rzadziej korzystamy
z kojarzących się z PRL-em stołówek (ich liczba spadła z 1,9 tys. w 2005 do 1,8 tys. w 2012), a coraz
częściej z restauracji (w 2012 w hotelach funkcjonowało ich blisko 3 tys., aż o 1 tys. więcej niż w 2005).
Z danych GUS wynika również, że Polacy coraz mniej wydają na alkohol i papierosy. Warto zauważyć,
że spory wpływ na tą sferę wydatków ma to, co dzieje się w gospodarce. W kryzysowym 2010 przychody
sklepów ze sprzedaży tego rodzaju używek wyniosły 4,2 mld zł, o 14 proc. mniej niż pięć lat wcześniej, kiedy
wyniosły 4,9 mld zł. W 2012 sięgnęły 4,6 mld zł.
Jeśli jednak zwrócimy uwagę na sumy, jakie miesięcznie przeznacza na wymienione dobra i usługi
przeciętne polskie gospodarstwo domowe, możemy stwierdzić, że wciąż daleko nam do Zachodu. W 2012 średnie miesięczne wydatki gospodarstw domowych na restauracje i hotele wzrosły do 29,25 zł z 24,81 zł
w 2011. Wydatki na edukację i kulturę poszły w górę z 81,62 zł do 88,55 zł. Na transport polskie
gospodarstwo w każdym miesiącu 2012 przeznaczyło średnio 102,92 zł, podczas gdy w 2011 było to
97,56 zł. To nie są kwoty, które oszałamiają. Przeciętny Polak w porównaniu do obywatela państw strefy
euro wciąż wydaje znacznie większą cześć swoich dochodów na jedzenie (18,5 proc. dochodów, w porównaniu do 13,3 proc.) czy używki typu papierosy, alkohol, narkotyki (6,3 proc. w porównaniu do 3,3 proc.). Europejczycy ze strefy euro zdecydowanie większą część swoich dochodów przeznaczają na transport i łączność (15,5 proc. w porównaniu do 12,9 proc.), rekreację i kulturę (8,3 proc., Polacy: 7,9 proc). Deklasują zaś Polaków w kategorii restauracje i hotele, wydając na ten cel 8,8 proc. dochodów (Polacy tylko 2,9 proc.).
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Czy można przygotować firmę na każdą sytuację? Wiele zależy od kompetencji liderów i tego, jak poradzą sobie w świecie VUCA.
Wpadki zdarzają się każdemu. Efekt gafy oraz drobne błędy można przekuć na swoją korzyść. Jak to zrobić?
Praca zespołowa to wyzwanie. Kiedy ktoś pracuje nie tak, jakbyśmy chcieli, są sposoby, aby udzielić mu konstruktywnej informacji zwrotnej. Dzięki technice komunikacyjnej FUKO zyskamy w oczach pracownika i zmotywujemy go do działania.
Może przynieść nowe pomysły i ulepszyć pracę. Ale wciąż w wielu firmach zarówno szef, jak i podwładni uważają zebrania za nudny obowiązek do odhaczenia. Obie strony mogą to zmienić.
Miłość to dobry towar na sprzedaż. Zakochani wydają niemałe pieniądze na gadżety, wspólne podróże, romantyczne kolacje w restauracji czy pobyt w salonie spa, natomiast single na poszukiwanie drugiej połówki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Już 13 i 14 marca stadion PGE Narodowy w Warszawie stanie się miejscem jednego z najważniejszych wydarzeń w branży franczyzowej – wiosennej edycji Targów Franczyza 2025.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Dowiedz się z nowego numeru magazynu "Własny Biznes FRANCHISING".
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...