Nie daj się okraść
Jan Marek Mołoniewicz, doradca, właściciel firmy MoJa Consulting
Wiele razy zdarzało mi się prawie na siłę przekonywać właściciela lokalu, aby zgodził się na przeprowadzenie tak zwanego audytu sprawdzenia uczciwości. „Przecież nie ma takiej potrzeby” – to była najczęstsza argumentacja. A po wykonanym audycie nierzadko widziałem zdumione twarze osób, które stwierdzały coś w rodzaju: „No czegoś takiego to ja bym się nigdy nie spodziewał!”.
Pamiętaj, że nieuczciwość pracowników to nie tylko brak rejestrowania transakcji czy wynoszenie towaru. To też kradzież kluczowych danych firmy, receptur, baz danych klientów. To również sprzedaż poza lokalem (np. organizacja cateringu bezpośrednio przez kelnera dla twojego klienta, omijając restaurację) oraz kradzież robocizny (na przykład rejestrowanie godzin pracy, których tak naprawdę nie było). Nieuczciwość również może istnieć wśród kierownictwa lokalu, z wykorzystaniem zmowy z pracownikami, gośćmi lub dostawcami towarów i usług (np. konserwatorami sprzętu).
Dlaczego tak ważne jest przeciwdziałanie nieuczciwości? Jasne – to twoje pieniądze. Wypływają z twojej kieszeni, więc trzeba je chronić. Ale są i inne powody. Ukradzionego towaru może zabraknąć do przygotowania ważnego bankietu. Serwowanie rozcieńczonego alkoholu (w celu ukrycia złodziejstwa) może spowodować utratę gości i złą renomę twojego lokalu. Nieuczciwi pracownicy, zamiast myśleć o dobrej pracy, koncentrują się na wymyślaniu kolejnych metod kradzieży. Kradzież na dużą skalę wcześniej lub później cię zrujnuje.
Jak przeciwdziałać nieuczciwości pracowniczej? Po pierwsze, zwracaj uwagę na uczciwość pracownika już w momencie rekrutacji. Zadawaj pytania pomagające ocenić go w tym aspekcie oraz otwarcie mów o tym, że nie akceptujesz nieuczciwości. W umowach z pracownikami uwzględnij klauzule odpowiedzialności w przypadku wykrycia zaboru mienia oraz możliwość kontroli osobistej oraz szafek pracowniczych. Rozmawiaj na spotkaniach pracowniczych o nieuczciwości. Dobrze jest, aby wszyscy wiedzieli, że masz świadomość tego problemu.
Gdy wykryjesz nieuczciwość, postępuj zdecydowanie, nigdy nie toleruj nawet drobnych kradzieży. I pamiętaj – jeśli po okresie pobłażania zabierzesz się do problemu nieuczciwości w swoim lokalu, może będziesz zmuszony zwolnić kilku pracowników (może nawet tych najlepszych). Licz się też z odejściem części personelu, który nie widzi dalej możliwości pozyskiwania dodatkowych, szemranych dochodów. Dlatego zanim zabierzesz się do tego tematu, pomyśl, jak rozwiążesz możliwą zwiększoną rotację personelu. To, niestety, efekt uboczny „porządków”.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...