Biznes dobrze skalkulowany
Zarówno przedsiębiorcy zakładający firmę w oparciu o własny koncept, jak i ci, którzy chcą skorzystać z franczyzy, powinni opracować biznesplan, w którym oszacują koszty inwestycji oraz potencjalne przychody. Jednak nie zawsze jest to proste. W zależności od branży należy brać pod uwagę różne czynniki.
Osoby, które chcą przystąpić do systemu franczyzowego mają zazwyczaj ułatwione zadanie. Wynika to z faktu, że potencjalny franczyzobiorca, zanim jeszcze przystąpi do systemu, może liczyć na pomoc franczyzodawcy. Dobrze przygotowani do rozwijania sieci franczyzowej dawcy licencji opracowują na podstawie wyników punktów własnych modele finansowe, które następnie przedstawiają potencjalnym franczyzobiorcom. Dzięki temu mogą określić kwotę, jakie przyszły franczyzobiorca będzie musiał zainwestować wstępując do sieci oraz jakich przychodów może się spodziewać. Franczyzobiorca, w przeciwieństwie do osoby rozpoczynającej działalność samodzielnie, musi jedynie przeanalizować przedstawione mu założenia i zweryfikować je na podstawie własnych wiadomości z lokalnego rynku. Warto jednak pamiętać, by nigdy nie przyjmować założeń franczyzodawcy bez krytycznej ich oceny.
Inwestycja
Aby oszacować koszt inwestycji trzeba przede wszystkim ustalić, w jakim lokalu będzie prowadzona działalność: czy będzie to lokal na ulicy handlowej, czy może w centrum handlowym? Różnica w wysokości czynszu obu typów lokalu jest znaczna. Ale jeśli w danym mieście nie ma ulic handlowych i większość mieszkańców zaopatruje się właśnie w galeriach handlowych, to można szacować, że mimo wysokich kosztów sprzedaż będzie na tyle wysoka, że będzie to lokal generujący zadowalające przychody. Oczywiste jest, że placówkę trzeba urządzić i wyposażyć w urządzenia oraz meble zgodnie z wymaganiami stawianymi przez franczyzodawcę. Dlatego ważne jest, by uzyskać od franczyzodawcy informacje, ile będzie kosztować wyremontowanie i urządzenie punktu oraz kto ponosi koszt przygotowania projektu architektonicznego lokalu. W gastronomii, poza projektem wnętrza sali, dochodzi jeszcze opracowanie projektu technologicznego kuchni, co dodatkowo podnosi koszty przedsięwzięcia.
Do wydatków inwestycyjnych doliczamy również pierwsze zatowarowanie, czyli zakup towarów w takiej ilości, jaka jest potrzebna na zapełnienie punktu w dniu otwarcia oraz jednorazową franczyzową opłatę wstępną.
Koszty bieżące
Koszty bieżące ponoszone są co miesiąc i zwykle mają stałą wysokość. Wydatki, które cyklicznie się powtarzają i można przewidzieć ich poziom na cały rok na przód można łatwo oszacować. Do tego rodzaju kosztów zaliczamy opłaty za najem lokalu, prąd, czy telefon. Również pensje pracowników, wydatki związane z prowadzeniem firmowego konta bankowego, a także obsługę księgową. W przypadku działalności franczyzowej dochodzą jeszcze stałe opłaty franczyzowe, które wnosi się najczęściej co miesiąc. Nie można również zapomnieć o obciążeniach takich jak ZUS.
Kosztem bieżącym, który może być na początku trudniejszy do oszacowania jest zakup towarów. Ponieważ poza pierwszym zatowarowaniem należy na bieżąco uzupełniać punkt sprzedaży w brakujący asortyment. Zakup towarów do dalszej odsprzedaży również zaliczać się będzie to kategorii kosztów bieżących. Jednak z czasem, kiedy dobrze pozna się rynek łatwiej będzie można skalkulować wydatki na zaopatrzenie sklepu.
Nie można także zapomnieć o kosztach działań reklamowo-marketingowych podejmowanych przez franczyzobiorców. Mogą to być zarówno wydatki ponoszone na wydruk ulotek, katalogów, emitowanie ogłoszeń czy reklam, ale również zakup opakowań czy torebek firmowych. Kwoty przeznaczane na tego typu działania nie będą każdego miesiąca takie same, ale na podstawie informacji uzyskanych od franczyzodawcy należy przyjąć założenia średnich miesięcznych wydatków ponoszonych na działania promocyjne. Innym jeszcze przykładem kosztu bieżącego może być np. utrzymanie samochodu dostawczego.
Koszty, których nie widać
Opłaty, o których była mowa powyżej są typowe w prowadzeniu właściwie każdej działalności. Jednak istnieją również koszty, charakterystyczne dla poszczególnych branż, o których zazwyczaj franczyzodawcy nie informują. Dlatego też należy samemu zastanowić się jakie jeszcze niespodziewane sytuacje mogą się zdarzyć w danej działalności, z którymi wiążą się dodatkowe wydatki.
Przykładowo, inwestując w branżę spożywczo-gastronomiczną należy liczyć się z ponoszeniem strat w produktach. W sklepach spożywczych, w których wędliny czy sery sprzedawane są na wagę, straty powstają np. w wyniku ich obsychania. Dlatego też należy porozmawiać z franczyzodawcą i dowiedzieć się, jakie są to według jego doświadczeń ilości i z jakimi kwotami należy się liczyć.
W przypadku prowadzenia restauracji czy pubu ważna jest uczciwość pracowników, ponieważ łatwo jest oszukać na sprzedaży alkoholu. Poza tym każda stłuczona butelka jest stratą dla właściciela. Również kradzieże, które zdarzają się w każdej branży, należy oszacować i wliczyć do kosztów prowadzenia działalności.
Franczyzobiorcy powinni także zwrócić uwagę na to, czy franczyzodawca dopuszcza możliwość zwrotu niesprzedanych towarów (w odzieżowych sieciach franczyzowych jest to rzadkość). Jeśli takiej możliwości nie ma, należy bardzo racjonalnie zaopatrywać sklep. W przeciwnym razie może się okazać, że franczyzobiorca zostanie z niesprzedanym towarem.
Przychody
W określeniu popytu na dany produkt czy usługę powinien pomóc franczyzodawca. Ma on doświadczenia związane z funkcjonowaniem chociażby własnych sklepów i może przedstawić ich wyniki sprzedaży. Natomiast franczyzobiorca powinien, opierając się na otrzymanych informacjach, samodzielnie zweryfikować i określić, ilu klientów może się spodziewać dziennie i na jaką kwotę może szacować średnią dzienną sprzedaż.
Jeśli lokal, w którym ma być prowadzona działalność już istnieje, można go poobserwować i ustalić, jaki jest ruch pieszy w pobliżu lokalu, jakiego rodzaju osoby go mijają, czy „pasują” do produktów lub usług, które będą oferowane. Przykładowo, sklep „wszystko za 2 złote” raczej nie znajdzie klientów w bogatej dzielnicy domków jednorodzinnych.
W przypadku punktów usługowych trzeba również pamiętać, że nie da się obsłużyć większej liczby klientów, niż ma się do tego zasoby, np. salon fryzjerski z trzema stanowiskami nie obsłuży więcej niż trzech klientów jednocześnie.
Zwrot z inwestycji
Kiedy przyszły właściciel sklepu lub punktu usługowego wie już, jakie są spodziewane przychody z działalności oraz ustalił koszty, może obliczyć sobie, jak długo będzie mu się zwracała inwestycja. Jeśli okaże się, że całość inwestycji początkowej (remont, wyposażenie i pierwsze zatowarowanie lokalu) łącznie z kosztami bieżącymi zwróci się mniej więcej w połowie okresu, na jaki wiąże strony umowa franczyzowa, można przyjąć, że model biznesowy danej firmy został dobrze opracowany.
Pozycja | Składniki |
---|---|
Inwestycja (A): |
|
Koszty bieżące (B): |
|
Koszty inne (C): | różne, charakterystyczne dla danej branży |
Przychody (D): | uzyskane ze sprzedaży produktów lub usług |
Dochód (E): | D - (B+C) |
Zwrot z inwestycji (w latach): | A/E |
Karina Korczyńska, prawnik, menedżer działu doradztwa PROFIT system
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Oszczędności oraz większa wiedza o własnej firmie to główne zalety samodzielnego prowadzenia księgowości. Co przedsiębiorca musi umieć, żeby sam rozliczać się z fiskusem?
Wydatki, które chcemy wrzucić w koszty, trzeba nie tylko prawidłowo udokumentować, ale także wykazać ich związek z przychodami firmy.
Jakie wydatki można wliczyć w koszty prowadzenia firmy? Dobrze to wiedzieć, żeby nie płacić wyższych podatków, niż to konieczne.
Mówi się, że w życiu człowieka są dwie pewne rzeczy: śmierć i podatki. W życiu firmy śmierć nie musi nastąpić, ale podatków nie da się uniknąć. Wybieramy najkorzystniejszą formę płacenia podatków.
Jeśli potrzebujesz pieniędzy na rozpoczęcie działalności gospodarczej, możesz skorzystać z różnych źródeł finansowania. Najlepiej jeśli pozyskane przez ciebie środki będą bezzwrotne i aby na początku działalności – raty i odsetki nie obciążały twojego budżetu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...