Zaplecze zwiększa zyski
Kilka lat temu zgłosił się do nas klient posiadający w Anglii sieć sklepów z odzieżowych. Sklepy miały dobre powierzchnie i lokalizacje, były odpowiednio zatowarowane i wspierane akcjami marketingowymi. Problemem była stosunkowo słaba i od dłuższego czasu nie rosnąca sprzedaż.
Po analizie sklepów doszliśmy do wniosku, że przyczyna słabych wyników leży w źle zorganizowanych zapleczach. Wytypowaliśmy dwa podobne sklepy. W pierwszym zwiększyliśmy pojemność zaplecza i wprowadziliśmy czytelną nawigację w obrębie regałów oraz półek. Sprzedawcy w tym sklepie zaczęli częściej korzystać z zaplecza i poświęcali mniej czasu na znalezienie danego produktu. Sprzedaż wzrosła o ok. 5 proc. W drugim sklepie odświeżyliśmy zaplecze kładąc nacisk na część socjalną. Dodaliśmy jasne kolory, światło, stół, ekspres do kawy itp. Sprzedawcy polubili swój sklep, firmę i zostali dodatkowo zmotywowani do lepszej obsługi klientów. Sprzedaż w tym sklepie wzrosła o ok. 20%! Podany przykład pokazuje, jak ważna jest dla funkcjonowania sklepu powierzchnia niewidoczna dla oczu klienta.
Składowanie przede wszystkim
Zaplecze tworzy wydzielona powierzchnia związana z bieżącą obsługą sklepu. Najczęściej jest to jedno lub kilka pomieszczeń usytuowanych na końcu sklepu, w pobliżu przymierzalni, z dobrze widocznym od strony lady kasowej wejściem dla sprzedawców i własnym wyjściem na zewnątrz na potrzeby dostaw. Zaplecze stanowi zwykle od ok. 4 do 20% powierzchni sklepu i pełni rolę podręcznego magazynku oraz pomieszczenia socjalnego. Niezależnie od wielkości powierzchni musi dobrze spełniać swoją podstawową funkcję, którą jest składowanie produktów w powtarzających się rozmiarach czy wykończeniach lub magazynowanie produktów na nadchodzące sezony, kampanie czy akcje promocyjne.
Zgodnie z przepisami BHP
Z uwagi na wysoki koszt wynajęcia powierzchni handlowej, zaplecze powinno być dokładnie zorganizowane i maksymalnie wykorzystane. Częstą decyzją przy organizacji zaplecza jest spiętrzanie regałów do maksymalnie dostępnej wysokości. Regały, zgodnie z wymogami BHP, muszą być trwale zabezpieczone przed zawaleniem albo przechyleniem. Meble przyścienne są często skonstruowane w taki sposób, by poszczególne elementy były równocześnie drabiną umożliwiającą sprzedawcom dobry dostęp do najwyższych półek. Zaplecza posiadające dwa poziomy składowania (np. antresolę) wymagają m.in. osobnego projektu konstrukcji antresoli zatwierdzonego przez uprawnioną osobę, dodatkowego poziomu tryskaczy (w centrach handlowych) i barierek. Jednak antresole są rzadkością. Sama powierzchnia antresoli traktowana jest w większości galerii handlowych jako dodatkowa powierzchnia sklepu, za którą należy płacić czynsz (tylko schody na antresolę zabierają kilka m2 powierzchni lokalu). Dlatego tego typu zaplecza występują w wysokich lokalach wymagających dużego zatowarowania, gdzie bilans kosztów i korzyści został dokładnie przeanalizowany.
Wykorzystać każdy metr
Alternatywą dla antresoli są zaplecza zlokalizowane poza sklepem (np. wynajmowanie powierzchni w sąsiednich lokalach) lub częste, nawet do kilku razy dziennie, dostawy towaru. Aby uzyskać maksymalną pojemność zaplecza, projekt należy rozpocząć od analizy sposobu składowania produktów. Produkty składowane na wieszakach wymagają regałów o głębokości 60 cm (odzież dla dorosłych) lub ok. 35 cm (odzież dla dzieci). Produkty przechowywane w opakowaniach zbiorczych wymagają półek o głębokości dopasowanej do szerokości pudełek. Obuwie wymaga półek o głębokości 35 cm. Minimalne przejście między regałami (pod warunkiem, że nie jest to droga ewakuacyjna) to 60 cm. Częstym rozwiązanie są regały na kółkach, umożliwiające oszczędność na komunikacji. Rzadko stosowanym a bardzo pożytecznym trikiem jest wykorzystanie sufitów nad przymierzalniami bądź toaletami jako dodatkowych miejsc do przechowywania np. materiałów reklamowych, manekinów, dekoracji i innych rzeczy o niestandardowych wymiarach.
Nie tylko na towar
Kolejna, równie ważna funkcja zaplecza związana jest z pomieszczeniem do spożywania posiłków przez załogę. Jeżeli planowane jest przygotowywanie posiłków na miejscu, wymagana będzie weryfikacja projektu przez Sanepid, itp.. Z reguły wystarczy umieścić w tym miejscu blat ze zlewem, czajnik i szafki na suche produkty spożywcze. Przy okazji dobrze jest przewidzieć dodatkowe gniazdka na czajnik elektryczny i ładowarki. Sprzedawcy potrzebują szatni lub szafek na okrycia wierzchnie. Jeżeli planujemy zatrudnić w sklepie powyżej 5 osób na zmianie, musimy wydzielić osobne szatnie dla kobiet i mężczyzn.
Planując poszczególne strefy zaplecza, nie można zapominać o bloku sanitarnym: toalecie i przedsionka z umywalką. Jeżeli planujemy zatrudnić sprzedawców pracujących ponad 5 godzin dziennie, musimy im zapewnić toaletę w sklepie lub umożliwić dostęp do toalety w odległości maksymalnie 75 metrów od wejścia do sklepu. Ta część zaplecza wymaga własnego wyciągu i może potrzebować odpowietrzenia instalacji kanalizacji. Drzwi do toalety muszą mieć minimum 90 cm szerokości. W przedsionku znajduje się umywalka, najczęściej z wyciąganą wylewką umożliwiającą łatwiejsze nalewania wody do wiadra. Tu też najczęściej lokalizuje się szafkę na środki czystości. Szerokości i odległości związane z blokiem sanitarnym są precyzyjnie określone przepisami.
W większości sklepów, na zapleczu zlokalizowane są dodatkowo: pokój lub kącik kierownika, system nagłośnienia, serwer, monitory związane z systemem antykradzieżowym itp. W pokoju kierownika często przyjmowani są goście - reprezentanci handlowi czy usługodawcy, dlatego dobrze jest zapewnić już na etapie organizacji zaplecza wygodne dojście i odpowiedni standard pokoju (fotele, wieszak, światło, posadzka itd.).
Zaplecze jak „zderzak”
Jeżeli planujemy na zapleczu przyjmować towar, metkować, przepakowywać itp., musimy zarezerwować kilka m2 niezagospodarowanej powierzchni, najlepiej w pobliżu komputera, na rozłożenie towaru, jego segregację itd. Przy okazji można tu przewidzieć miejsce na deskę do prasowania i ew. kącik poprawek/napraw krawieckich. Przejścia, ergonomia, oświetlenie, kącik socjalny, BHP wpływają na wielkość, kształt i funkcjonalność zaplecza. Nawet najlepszy sklep ze źle zaprojektowanym zapleczem może stać się przyczyną niepotrzebnych stresów i słabych wyników handlowych.
Autor zaprojektował i otworzył ponad 300 sklepów odzieżowych o powierzchniach od 18 do ok. 600 m2.
Darek Gocławski, architekt, A+D Projektowanie Sklepów
Notowała Aneta Wieczorek
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Miejsce pracy musi być przyjazne i komfortowe. Tylko wtedy przełoży się na większe zaangażowanie i produktywność załogi.
Przy aranżacji wnętrza w sklepie odzieżowym kluczową rolę dla poziomu sprzedaży odgrywa wystawa, przymierzalnia i manekin.
Doświadczeni biznesmeni wiedzą, że powodzenie biznesu w dużej mierze zależy od jego lokalizacji. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze lokalu na firmę.
Znalezienie odpowiedniego miejsca na lokal gastronomiczny to niełatwa sprawa. Podpowiadamy, jak się za to zabrać.
Zewnętrzne oznakowanie firmy to jedna z tańszych form reklamy, w którą powinien zainwestować każdy przedsiębiorca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...