Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie

Własna przychodnia medyczna kosztuje wiele i nie gwarantuje szybkiego zwrotu z inwestycji. To biznes dla długodystansowców, którzy zwykle nie poprzestają na otwarciu jednej placówki. Cierpliwość i konsekwencja może się jednak opłacić – od ponad 20 lat pacjent to klient, a lecznictwo to biznes. Przed pojawieniem się pierwszych prywatnych przychodni jakość usług w państwowej służbie zdrowia była wszędzie na zbliżonym poziomie. Wraz z pojawieniem się kas chorych i w myśl zasady „pieniądze idą za pacjentem” prywatne ośrodki zdrowia zaczęły walczyć z państwowymi o pacjentów wysokim standardem usług, krótszym czasem oczekiwania na wizytę i nowoczesnym wyposażeniem. Również podejście samych pacjentów uległo zmianie – z roku na rok Polacy wydają na prywatną opiekę medyczną coraz więcej pieniędzy (zarówno płacąc co miesiąc abonamenty, jak i częściej korzystając z płatnych wizyt w gabinetach lekarskich).
Nie oznacza to jednak, że start w tym biznesie będzie łatwy. Rynek prywatnych usług medycznych w Polsce jest już mocno nasycony: prym wiodą ogólnopolskie sieci medyczne, m.in.: Lux Med, Medicover, Enel-Med, medyczne centra diagnostyczne Voxel czy CM Damiana, lokalne sieci przychodni i ośrodków leczniczych, np. MEDI-system i MedPolonia i wiele niezależnych przychodni podstawowej opieki medycznej, wieloprofilowych lub specjalistycznych.
Sposobem na walkę z konkurencją może być nisza, wąska specjalizacja lub współpraca z innymi przychodniami czy gabinetami medycznymi.
– Polski rynek jest gotowy i potrzebuje „zaprzyjaźnionych” gabinetów, w których oprócz doraźnej pomocy pacjent otrzyma wiedzę na temat tego, jak zapobiegać chorobom i jak je leczyć. Takie podejście to ogromne wyzwanie – nisza, a co za tym idzie ogromne możliwości biznesowe – mówi Aleksandra Bitenc-Jasiejko, właścicielka sieci Podologia.pl, dyrektor ds. rozwoju Spondylus, szczecińskiego ośrodka leczenia kręgosłupa i stóp. W obiekcie działa m.in. przychodnia skupiająca lekarzy różnych specjalizacji, fizjoterapeutów, dietetyków oraz sklep ze sprzętem rehabilitacyjnym oraz ortopedycznym.
Lokal pod nadzorem
Prywatną przychodnię może założyć każda osoba prowadząca działalność gospodarczą, najczęściej właścicielami placówek medycznych zostają jednak przedsiębiorczy lekarze, osoby z wykształceniem medycznym albo spółki, które dysponują większym kapitałem niż inwestorzy indywidualni. Po załatwieniu wszelkich formalności związanych z zakładaniem firmy można zająć się poszukiwaniem lokalu, który będzie spełniał wymogi wskazane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 26 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zgodnie z przepisami najlepiej jeśli przychodnia zajmuje cały budynek wolnostojący, choć prawo dopuszcza lokalizację w budynku o innym przeznaczeniu, pod warunkiem że pomieszczenia przychodni są całkowicie wyodrębnione z pozostałej części budynku (oddzielne drzwi wejściowe, windy, korytarze itp.). W rozkładzie budynku należy uwzględnić miejsce na punkt informacji i rejestracji, wieszaki na okrycia wierzchnie pacjentów, poczekalnię, pomieszczenia porządkowe i socjalne oraz gabinety lekarskie osobne dla dorosłych, dzieci chorych i dzieci zdrowych (jeśli nie ma takiej możliwości, trzeba stworzyć osobny grafik przyjęć dzieci zdrowych, który nie pokrywa się godzinowo z wizytami dzieci zdrowych). Budynek – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz – musi być przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (łącznie z wydzieleniem miejsca na wózki inwalidzkie). Podłogi i ściany powinny być wyłożone materiałami łatwymi do umycia i dezynfekcji. W każdym gabinecie lekarskim musimy wydzielić miejsce na umywalkę z baterią uruchamianą bez kontaktu z dłonią i dodatkowo w dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia oraz na zużyte ręczniki.
Przed rozbudową przychodni o kolejne gabinety specjalistyczne, rehabilitacyjne, diagnostyczne lub zabiegowe za każdym razem należy dokładnie przeanalizować wytyczne sanitarne i tzw. fachowe – kontrolujący bez wahania wytykają wszelkie niedociągnięcia i sceptycznie podchodzą do wyznaczonych terminów oddania pomieszczeń do użytku w myśl – nomen omen – zasady „lepiej zapobiegać, niż leczyć”.
Inwestycja w przychodnię o powierzchni ok. 500 m2 to wydatek ok. 1 mln zł – tyle pochłoną koszty wykończenia i wyposażenia lokalu oraz zakup sprzętu medycznego. Na początek warto poszukać na rynku sprzętu używanego – zdecydowanie obniży to koszty przedsięwzięcia. Przedsiębiorcy, którzy mogą sobie pozwolić na inwencję bez oglądania się na wysokość wydatków, mogą zatrudnić wyspecjalizowaną firmę, która zaprojektuje i w pełni wyposaży lokal, oferując sprzęt np. w leasingu.
O krok do działalności
Dla każdego, kto planuje uruchomić przychodnię, obowiązkową lekturą jest ustawa z 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (z licznymi zmianami), która określa zasady wykonywania działalności leczniczej i funkcjonowania podmiotów działających na rynku usług medycznych. Jeśli chcemy ubiegać się o refundację świadczeń z Narodowego Funduszu Zdrowia, musimy zgłosić placówkę do rejestru zakładów opieki zdrowotnej i posiadać wpis w Urzędzie Wojewódzkim w najbliższym miejscu prowadzenia swojej firmy, a przychodnia musi stanąć do ogłoszonego przez NFZ konkursu. Wszystkie szczegóły zawarte są w zarządzeniu prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Kolejnym zadaniem będzie zatrudnienie specjalistów. W przypadku nowej przychodni będzie to niezwykle trudne, ponieważ lekarze o znanych nazwiskach (przyciągają pacjentów) nie zawsze chcą pracować w mało znanym prywatnym ośrodku. Magnesem mogą okazać się długoletnie kontrakty (gwarantujące stabilność zatrudnienia) oraz możliwości rozwoju zawodowego (dostęp do nowoczesnych metod leczenia, nowoczesnego sprzętu, udział w szkoleniach i możliwość prowadzenia badań naukowych). Inną popularną formą zatrudnienia są umowy o pracę, a w dużych klinikach – umowy cywilnoprawne.
Sami specjaliści i sprzęt nie wystarczą jednak, by pacjenci decydowali się na leczenie wyłącznie w danym ośrodku. Tak jak w każdym innym biznesie, ogromne znaczenie ma wysoki poziom obsługi klienta.
– Polacy już wiedzą, czym jest jakość, jakie możliwości niesie innowacyjna medycyna. Powstające przychodnie i gabinety powinny zwracać uwagę na zadowolenie pacjentów, nie na czas i cenę, jaką pacjent powinien zapłacić. Liczą się przede wszystkim perfekcyjne kwalifikacje, indywidualne podejście i kompleksowość. Każda szanująca się placówka medyczna powinna uwzględniać działania profilaktyczne, czyli aktywność ruchową i zdrowe żywienie. Warto również łączyć siły. Nie musimy od razu mieć kilkunastu przychodni czy gabinetów, przecież komplementarną usługę może oferować gabinet obok – mówi Aleksandra Bitenc-Jasiejko. – Do takich ideałów namawiamy naszych partnerów i franczyzobiorców sieci Podologia.pl. Na dobry początek mały gabinet oferujący profesjonalne usługi i indywidualne podejście do pacjentów.
Warto więc położyć nacisk na troskę nie tylko o formę fizyczną, ale i o samopoczucie pacjenta. Udzielanie wyczerpujące informacje na temat stanu zdrowia i cierpliwość zaowocuje pełnym grafikiem lojalnych klientów.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kodano Optyk szybko rośnie na polskim rynku, planuje też zacząć budowę sieci salonów za granicą.
Rynek okularów i soczewek jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów gospodarki.
Ile kosztuje zdrowie, dowiadujemy się przy okazji choroby. A ile kosztuje biznes w branży zdrowotnej i jakie zyski może przynieść?
Michał Tarczyński prowadzi rodzinną aptekę, a obok niej franczyzowy sklep medyczny Zdrowie. Jak łączy te biznesy?
Vision Optyk chce w tym roku osiągnąć liczbę 100 salonów. Jak daleko ma do celu?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W trakcie wieloletniej stagnacji w obszarze stricte ofert franczyzowych na polskim rynku franczyzowym w segmencie gastronomicznym, postanowiliśmy dokładnie zrewidować naszą ofertę.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...