Sprawdzona franczyza
Michał Stemplewski, menedżer klientów kluczowych sklepów Komfort
Co daje działalność na licencji? Nie lepiej samodzielnie prowadzić biznes?
To zależy od branży, determinacji przedsiębiorcy i zaplecza finansowego. Rynek, na którym działa Komfort, czyli branża „dom i ogród”, w Polsce opanowana jest przez duże sieci. Jest niewiele samodzielnych sklepów. W tym przypadku wygodniejsza i bezpieczniejsza jest działalność pod parasolem mocnego gracza z rozpoznawalną marką. Taki układ załatwia wiele rzeczy.
Co na przykład?
Np. duży partner finansuje i dostarcza asortyment w korzystnych cenach zakupiony bezpośrednio u producentów. Właściciel jednego sklepu nie jest w stanie wynegocjować wystarczająco dobrych warunków zaopatrzenia. W przeciwieństwie do dużych sieci, jego skala zamówienia będzie o wiele mniejsza, co jest nieopłacalne dla producentów. To zapewne odbije się na cenach towaru i na poziom sprzedaży. Istnieje ryzyko, że klienci wybiorą tańszy sklep oferujący produkty o podobnej jakości. Franczyza depozytowa eliminuje ten problem. Przedsiębiorca ma zapewnione źródło zaopatrzenia, sieć dostarcza produkty zgodne z aktualnymi trendami, dba o jakość i konkurencyjność.
Tak jest też w waszej sieci?
Tak, na dodatek my całkowicie zarządzamy towarem – zaopatrujemy sklepy i regulujemy stan zatowarowania. Tego typu rozwiązanie gwarantuje płynność. To duże ułatwienie, ponieważ partner ma zawsze w ofercie aktualną kolekcję, a to pozwala utrzymać zainteresowanie klienta. Model współpracy partnerskiej Komfortu jasno kreśli zobowiązania partnera i sieci. Najważniejszym zadaniem licencjobiorców jest sprzedaż, dbanie o lokalny marketing sklepu i generowanie jak najwyższych obrotu sklepu.
Jak wyglądają poszczególne etapy otwarcia sklepu Komfort?
Najpierw przygotowujemy biznesplan. Wraz z franczyzobiorcą analizujemy potencjał lokalnego rynku i atrakcyjność handlową lokalu, prognozujemy koszty przedsięwzięcia, potencjalne obroty w danym miejscu, odnosząc się do przykładów placówek działających w podobnych miejscach. Sprawdzamy też udział konkurencji na lokalnym rynku, koszty operacyjne prowadzonej działalności oraz wymagany stan kapitału, który zabezpieczy biznes w pierwszym okresie funkcjonowania. Szukamy możliwie wszystkich danych, które należy wziąć pod uwagę, żeby w miarę precyzyjnie policzyć zwrot z inwestycji. Chcemy otwierać tylko rentowne sklepy. Jak dotąd udaje nam się to w 100 proc.
Istotnym elementem na etapie przygotowanie biznesu jest znalezienie odpowiedniej lokalizacji. Każda sieć jasno określa standardy placówki, zarówno wnętrza jak i otoczenia, w którym będzie funkcjonować. W przypadku branży „dom i ogród” wielkość sklepu i warunki zewnętrzne narzuca asortyment i jego gabaryty. Lokal musi mieć odpowiednią przestrzeń, by móc jak najlepiej wyeksponować towar. Ważne jest też, żeby lokal mieścił się na parterze i miał parking. Dzięki temu można podjechać jak najbliżej sklepu i nie dźwigać ciężkich zakupów. Nasze sklepy muszą mieć co najmniej 250-400 m2. Ważna jest również wysokość wnętrza lokalu minimum 3,5 m. To ważne by dobrze wyeksponować towar, a w szczególności dywany, które wiszą w specjalnie zamontowanych ramach jak obrazy w galeriach. Dzięki temu dobrze widać ich wzór i rozmiar. Dobrym miejscem dla sklepów Komfort są skupiska sklepów oferujących artykuły wyposażenia wnętrz – meble, oświetlenie, dekoracje, łazienki etc. Inwestując w sklep w takim otoczeniu tworzymy centrum handlowe dedykowane branży wykończeniowej co przyciąga klientów. Sklepy Komfort dobrze funkcjonują także w sąsiedztwie dużych sklepów spożywczych. Atutem jest też sąsiedztwo biur, urzędów, szkół, przedszkoli, przychodni pensjonatów, hoteli itd.
Kto szuka lokalizacji – franczyzobiorca czy franczyzodawca?
Znalezienie odpowiedniej lokalizacji to zadanie przyszłego franczyzobiorcy. Partnerzy są lepiej zorientowani w lokalnych rynkach. Wiedzą, gdzie najlepiej sprawdzi się sklep Komfort. My akceptujemy lokalizację i pomagamy w negocjowaniu cen najmu. Ważne by opłaty za wynajem i bieżące utrzymanie lokalu mieściły się w przyjętych biznesowo granicach. Wtedy wymiar ekonomiczny przedsięwzięcia będzie satysfakcjonujący. Jako sieć bardzo tego pilnujemy. Następnie Komfort przygotowuje projekt sklepu, starając się optymalnie wykorzystać powierzchnię handlową. Na planie umieszczamy ekspozytory, meble kasowe, część magazynową, rysujemy trasy przejścia klientów i drogę towarową. Przygotowujmy również projekt oznaczeń zewnętrznych sklepu tj. miejsce logotypu, masztów z flagami, tablic najazdowych itd. Kolejnym krokiem jest wycena kosztowa wszystkich mebli, materiałów i urządzeń, potrzebnych w sklepie i akceptacja inwestycji przez zarząd firmy. Po stronie franczyzobiorcy leży remont lokalu i instalacja oświetlenia. Czasami trzeba postawić ściankę kartonowo gipsową by oddzielić sklep od innych działalności bądź wydzielić część magazynową. Koszty adaptacyjne lokali zazwyczaj zamykają się w kwocie rzędu 5-10 tys. zł. My organizujemy całą resztę: montujemy wykładzinę sklepową, meble ekspozycyjne i kasowe oraz dostarczamy towar. Dbamy również o rozłożenie produktów. Drukujemy również ceny i metkujemy cały asortyment, podłączamy telefon, komputer, drukarki, internet oraz monitor dotykowy, zamawiamy pieczątki, wizytówki i sejf. Ustawiamy wszystko, sprzątamy i otwieramy sklep dla klientów.
W międzyczasie specjaliści od marketingu lokalnego sieci Komfort przygotowują akcję reklamową na otwarcie nowego sklepu. Wynajmowane są bilbordy, kolportowane ulotki, promocja obejmuje internet oraz lokalne stacje radiowe i telewizję. Z pomocą sieci odbywa się również rekrutacja i szkolenia pracowników z wiedzy o produkcie, technikach sprzedaży, z obsługi klienta, prowadzenia dokumentacji kasowej i towarowej. Komfort mocno stawia na sprzedaż, dlatego szkolenia odbywają się też cyklicznie już w trakcie funkcjonowania placówki – w sklepach partnerskich pod okiem sprzedawców starszych stażem lub w formie e-learningu.
Na czym zarabiają franczyzobiorcy?
Koncept franczyzowy sieci Komfort dostarcza partnerom różne źródła dochodów. Franczyzobiorcy zarabiają na sprzedaży produktów, na usłudze montażu, na transporcie towaru do klienta i obszywaniu wykładzin. Szczególnie istotne są usługi montażu, które mogą stanowić nawet 10 proc. całego obrotu. Potrzeba jednak do tego fachowców, którzy nie tylko położą deski czy wykładziny, ale również wyrównają podłogę, a nawet zrobią wylewkę. Znalezienie ekipy remontowej należy do franczyzobiorcy.
Ile osób pracuje w sklepie Komfort?
W sklepach franczyzowych pracuje co najmniej dwóch pracowników. Przy większych powierzchniach potrzeba o jednego więcej. Czasami partner franczyzowy jest jednym z pracowników sklepu a czasami pozycjonuje się jako menedżer biznesu zatrudniając całą kadrę sprzedażową, a sam czuwa nad jakością pracy.
Rozmawiała Magdalena Kurda
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.