Franczyza, które nie topnieje
Historia Mini Melts zaczęła się w latach 90. w Stanach Zjednoczonych. To tam dwójka przyjaciół z college'u otworzyła lodową fabrykę. Wspólnie opatentowali metodę produkcji lodów, opartą na technologii kriogenicznej z użyciem ciekłego azotu. Dzięki zamrażaniu substancji w temperaturze -197 C deser zachowuje pierwotny smak i przybiera kształt kulek. Lody posmakowały klientom w Ameryce i wkrótce właściciele konceptu zdecydowali się na ekspansję poza granice kontynentu. Pierwsze kroki skierowali do Azji. Tam kulki Mini meltas można kupić m.in. w Korei Południowej i Singapurze. Dziś marka jest znana w ponad 30 krajach świata. Na polskim rynku pojawiła się w 2011 roku.
- Już rok później ruszyliśmy z franczyzą. W 2016 roku, kiedy osiągnęliśmy zadowalający poziom rentowności, podjęliśmy decyzje o wejściu w system partnerski – informuje Krzysztof Bik, odpowiedzialny za rozwój sieci Mini Melts.
Firma sprzedaje lody w oparciu o różne modele stoisk handlowych, od standardowych witryn lodowych, poprzez maszyny vendingowe, po samodzielne, zewnętrze stoiska handlowe. Lody są przechowywane w temperaturze poniżej minus 30 stopni C, dlatego Mini Melts korzysta ze specjalistycznego sprzętu mroźniczego. Wytwórcą lodów na rynku europejskim jest fabryka na Łotwie, natomiast akcesoria i stoiska sprzedażowe są produkowane w Polsce.
Franczyzobiorca puka do drzwi
Mini Melts dysponuje kilkoma modelami stoisk. Wersje Kiosk i Compact są dedykowane szczególnie dla lokalizacji zewnętrznych. Natomiast na potrzeby centrów handlowych czy parków zabaw franczyzodawca przygotowała mniejsze punkty: Mini, Mini Compact, Mini Glass czy urządzenie bezobsługowe (maszyny vendingowe). Właściciele konceptu proponują współpracę w dwóch modelach: franczyzowym i partnerskim.
– W modelu partnerskim przedsiębiorca poszerza ofertę swojego lokalu, na przykład kawiarni, czy parku rozrywki, o nasze urządzenie. Najczęściej wybiera jedno z mniejszych stoisk sprzedaży. Franczyzobiorca nawiązuje współpracę na innych zasadach. Biznes w Mini Melts traktuje jako swoje główne zajęcie, inwestując zazwyczaj w większe stoisko – wyjaśnia Krzysztof Bik.
Mini Melts działa na terenie całej Polski, choć największe zagęszczenie stoisk z lodami jest na południu kraju, gdzie firma ma swoją siedzibę.
– Lokalizacja punktu franczyzowego bądź partnerskiego jest dla nas bardzo ważna. Dobre miejsce do rozpoczęcia sprzedaży to jeden z głównych wymogów, jakie stawiamy przed partnerem w sieci – mówi Krzysztof Bik.
Stoisko z lodami musi stanąć w miejscu atrakcyjnym dla turystów, szczególnie tych najmłodszych: na deptaku, w parku czy wesołym miasteczku. Firma stawia na rozwój punktów, w których sprzedaż nie wygasa również po zakończeniu miesięcy wakacyjnych. – Sztuką jest utrzymać dobrą sprzedać po sezonie. Z tego względu chcemy umieszczać punkty w parkach zabaw czy trampolin, które cieszą się zainteresowaniem klientów przez cały rok – podkreśla Krzysztof Bik.
Budżet na start
Zarówno w systemie franczyzowym, jak i partnerskim nie trzeba ponosić żadnej opłaty na rzecz właścicieli marki. Wszystkie wydatki są przeznaczone na start biznesu. Na początek - według szacunków licencjodawcy - potrzeba od 10 do 15 tys. zł. Na tę kwotę składa się roczna dzierżawa sprzętu, zatowarowanie punktu i kaucja. Działalność partnerska pociąga za sobą znacznie niższe koszty. Partner dba wyłącznie o zatowarowanie. W obu przypadkach koncept nie narzuca w umowie koniecznosci zakupu określonej ilości produktu.
Franczyzobiorcy i partnerzy uczestniczą w szkoleniach sprzedażowych. Trafiają również pod skrzydła indywidualnego opiekuna firmy, do którego w razie potrzeby mogą zwrócić się o pomoc. Do tej pory z własnym biznesem pod szyldem Mini Melts wystartowało 60 franczyzobiorców i ponad 100 partnerów. To ta ostatnia forma współpracy jest obecnie oczkiem w głowie franczyzodawców. Głównym celem Mini Melts jest zwiększenie sieci punktów partnerskich o kolejnych kilkadziesiąt.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...