Sieć dobrze przemyślana
Jak szybko rozwija się sieć sklepów Gatta?
Obecnie mamy 144 salony firmowe. 110 z nich to placówki własne, natomiast 34 to placówki franczyzowe. Pierwsze półrocze zamkniemy czterema nowymi otwarciami. Na jesień, jeżeli nie zdarzy się nic nieoczekiwanego, powinniśmy ruszyć z kolejnymi 4-5 projektami franczyzowymi. Nie zakładamy docelowej górnej granicy liczby salonów. Oczywistym jest, że im większa liczba placówek, tym silniejsza pozycja marki. Jednakże polityka firmy skupia się na tym, aby ograniczyć do minimum ilość inwestycji nieudanych. Otwarciu każdego punktu towarzyszy ryzyko niepowodzenia. Myślę, że to jest rzecz, której każdy z nas najbardziej się obawia. Dlatego staramy się jak najdokładniej analizować każdą potencjalną lokalizację i inwestycję. Zwłaszcza, jeżeli mowa o projekcie franczyzowym. Zdarzało się, że mimo iż partner był zdecydowany i bardzo chciał wejść w dany projekt, to nie decydowaliśmy się na taki krok oceniając, że ryzyko jest zbyt duże. I często faktycznie w późniejszym okresie potwierdzała się obawa, że np. dane centrum handlowe nie funkcjonuje w zadowalający sposób.
Gdzie obecnie poszukujecie franczyzobiorców?
Partnerów szukamy w całym kraju. Celujemy w miasta powyżej 40 tys. mieszkańców.. Preferowane lokalizacje to centra handlowe. Ale jesteśmy też otwarci zarówno na mniejsze miejscowości, jak i lokale przy głównych ulicach w centrum miasta. Co do kandydatów na franczyzobiorców, to przede wszystkim ważne są chęci do działania. Zdecydowanie łatwiej jest osobom z pewnym doświadczeniem w handlu i prowadzącym już działalność gospodarczą. One mają większą świadomość tego, jak wiele ciężkiej pracy oraz wytrwałości wymaga prowadzenie własnego biznesu. Ale osobom mniej doświadczonym oczywiście też służymy pomocą i radą.
Ile trzeba zainwestować w salon Gatty?
Całkowita kwota inwestycji jest bardzo różna, w zależności od stanu lokalu, w którym mamy prowadzić działalność. Można przyjąć, że inwestycja mieści się w zakresie od 70 do 150 tys. zł. Jeżeli lokal był już wcześniej użytkowany, to wystarczającą kwotą jest właśnie 70 tys. zł. Natomiast wydatki rzędu 150 tys. zł dotyczą nowo powstających galerii, gdzie otrzymujemy lokal w stanie surowym. Jednorazowa opłata startowa na rzecz Gatty wynosi 3 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 349 zł. Franczyza w naszej firmie opiera się na systemie depozytowym. Partner nie płaci więc ani złotówki za towar, który znajduje się w jego salonie. Nie musi się również martwić o zwroty towaru po sezonie. Bez żadnych dodatkowych obciążeń ten towar wraca do naszej firmy.
A jak szybko pojawiają się zyski?
Osiągnięcie rentowności oraz zwrot z inwestycji są trudne do określenia. Zdarzają się projekty, które od pierwszego miesiąca po otwarciu są rentowne. Czasem jednak trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim salon zacznie na siebie zarabiać. Okres zwrotu z inwestycji zazwyczaj trwa 2-3 lata.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...